• جمعه / ۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403050503156
  • خبرنگار : 71589

/بسته خبری علم و فناوری/

احتمال وجود حیات باستانی در مریخ/رونمایی از یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

احتمال وجود حیات باستانی در مریخ/رونمایی از یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

دنیای علم و فناوری امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ شاهد اخبار متفاوتی بود که در بسته خبری امروز سرویس علم و فناوری ایسنا به مرور آن می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، جهان علم و فناوری در ایران و سایر نقاط جهان امروز نیز خالی از خبر نبود. 

از شناسایی قوی‌ترین پرتوی گامای تاریخ جهان و کشف نشانه احتمالی حیات باستانی در مریخ و رونمایی از موتور جستجوی اوپن‌ای‌آی خالق ربات ChatGPT گرفته تا وقوع زلزله ۴.۹ ریشتری در کرمانشاه و غیره همگی از اخبار مهم امروز بودند که در ادامه به مرور خلاصه‌ای از آنها می‌پردازیم.

گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با لمس هر یک از تیترهای خبرها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای کاملی از خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

کشف نشانه احتمالی حیات باستانی در مریخ

مریخ نورد استقامت(Perseverance) ناسا سنگی را در مریخ کشف کرده است که ممکن است زمانی میزبان حیات میکروبی بوده باشد. این سنگ با نام مستعار «آبشار چیاوا»(Cheyava Falls) دارای ترکیبات و ساختارهای شیمیایی است که می‌تواند توسط حیات باستانی شکل گرفته باشد، اگرچه هنوز نمی‌توان احتمال فرآیندهای غیر بیولوژیکی را رد کرد.

تشریح علل رخداد پدیده فرونشست زمین در میدان ونک/هر ۵۰۰ متر یک خط قنات رها شده در تهران

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نفوذ آب و فرسایش تونلی را دلیل رخداد پدیده فرونشست امروز میدان ونک دانست و گفت: در تهران علاوه بر وجود خطوط انتقال آب و نفت و گاز فرسوده با عمر ۶۰ سال،به طور متوسط هر ۵۰۰ متر یک خط قنات از شمال به جنوب تهران داریم که به دلیل گودبرداری و ساختمان سازی مسدود و رها شده اند.

قوی‌ترین پرتو گاما در جهان شناسایی شد

دانشمندان چینی بالاترین انرژی پرتو گاما در جهان حاصل از درخشان‌ترین انفجار پرتو گاما(GRB) را با قدرت ۳۷ میلیون الکترون‌ولت کشف کردند.

اوپن‌ای‌آی از موتور جستجوی خود رونمایی کرد

شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) که خالق ربات گفتگوگر چت‌جی‌تی(ChatGPT) است از یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام سرچ‌جی‌پی‌تی(SearchGPT) رونمایی کرد.

نقش سلامت روده در عملکرد ورزشکاران المپیکی

وقتی فقط چند میلی‌ثانیه می‌تواند به معنای تفاوت بین مدال نقره و طلا باشد، ورزشکاران استقامتی در ورزش‌هایی مانند دوی ماراتن، دوچرخه سواری، قایقرانی و شنا باید هر جنبه‌ای از فیزیولوژی خود را برای برتری رقابتی بهینه کنند.

تولید نسل جدید مکمل‌های معدنی «روی» برای انواع دام و طیور در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین بار در کشور موفق به بومی‌سازی نسل سوم مکمل‌های معدنی «روی» شده‌ که در گونه های مختلف دام‌های سنگین، سبک، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی کاربرد دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم تولیدمثل انواع دام و طیور می شود.

کاهش هزینه تامین آب شرب مناطق محروم با مواد پیشرفته فناوران کشور

گروهی از مهندسان یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف مواد پیشرفته ای را سنتز کردند که کاربرد آن در سیستم های آب شیرین کن موجب افزایش عمر ممبرین های این دستگاه و در نهایت کاهش هزینه تامین آب شرب برای مناطق محروم می شود.

اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در مدت یک ساعت و با کمترین میزان مصرف آب

یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس سیستم‌های اطفاء حریق پیشرفته ای را معرفی کرده است که در مدت زمان یک ساعت می تواند حریق ایجاد شده در مخازن نفتی، پالایشگاه ها و یا چاه های نفتی را با کمترین میزان آب خاموش کند ضمن آنکه به تیم آتش نشانی اجازه می دهد تا به محل آتش سوزی نزدیک شوند.

شرکت‌های فناور به دنبال مدل‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی هستند

بسیاری از توسعه‌دهندگان فناوری تمایل دارند تا از نمونه‌های کوچک‌تر مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند. این گزارش به بررسی دلایل این تمایل می‌پردازد.

وقوع زلزله ۴.۹ در «گهواره»کرمانشاه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۹ بامداد امروز در حوالی«گهواره» استان کرمانشاه به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha