• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403050402765
  • خبرنگار : 50040

در گفت وگویی مطرح شد؛

تولید ۵۰۰۰ قطعه جنین دام سنگین نژاد پربازده تا پایان سال

تولید ۵۰۰۰ قطعه جنین دام سنگین نژاد پربازده تا پایان سال

ایسنا/گیلان مدیر بازرگانی شرکت دانش بنیان پژوهشگاه ابن سینا، ظرفیت تولید سالانه این شرکت را ۲۰۰۰ قطعه جنین گاو پربازده دانست که در فاز توسعه ای نیمه دوم سال جاری به ۵۰۰۰ قطعه می رسد و بیان کرد: برای تولید جنین از نژادهای  پربازده استفاده می کنیم.

دکتر عباس گودرزی در حاشیه دیدار با سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و معاون امور دام و بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به راه اندازی شرکت دانش بنیان حوزه دام سنگین، زیرمجموعه پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: این شرکت فناور از ۱۵ سال پیش فعالیت خود را با موضوع توسعه و تجاری سازی فناوری های تولید مثلی در دام سنگین به ویژه گاو آغاز کرده است.

وی رویکرد تجاری سازی فناوری های تولید مثلی برای دام سنگین را در توسعه ابزارهای اصلاح نژادی و تولید جنین دانست و افزود: تولید جنین هم به اصلاح نژاد و پیشرفت ژنتیکی و هم به تولید و توسعه نژادهای پربازده و گاوهای دارای ظرفیت ژنتیکی بالا کمک می کند.

وی با بیان اینکه کلیه فناوری های تولید جنین شامل استحصال تخمک از دام زنده، بلوغ آزمایشگاهی، لقاح، رشد جنین و انجماد آن در مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی بومی سازی شده، تصریح کرد: این شرکت فناور را نیز با هدف تجاری سازی و صنعتی سازی این دانش تشکیل دادیم و در حال حاضر تولید جنین گاوهای پربازده را به صورت تجاری پیگیری می کنیم.

گودرزی ظرفیت تولید سالانه این شرکت را ۲۰۰۰ قطعه جنین دانست که در فاز توسعه ای نیمه دوم سال جاری به ۵۰۰۰ قطعه می رسد و بیان کرد: برای تولید جنین از نژادهای پربازده استفاده می کنیم، یعنی دامدار به ازای نگهداری و هزینه کرد برای یک راس دام، سود حاصله بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات کشور در بخش تولید گوشت قرمز و کره، اضافه کرد: تولید جنین دو نژاد اصلی یعنی جرزی و سمینتال را دنبال می کنیم، زیرا جرزی به عنوان یک نژاد شیری نسبت به دیگر نژادها، هزینه کمتری دارد و شیر تولیدی آن نیز از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ این نژاد همچنین در مقابل استرس گرمایی و تنش های محیطی مقاوم تر بوده و در نهایت موجب تولید شیر کیفی تر در کشور می شود.

گودرزی، نژاد سمینتال را یک نژاد دومنظوره دانست و تاکید کرد: گاوهای این نژاد مصرف کنسانتره کمتری دارند و اصطلاحا خشبی خوار و وابسته به علوفه هستند و از نظر رشد و وزن گیری روزانه عملکرد بسیار خوبی دارند.

وی یکی از مشکلات نژادهای صنعتی را زیاد بیمار شدن و بالا بودن هزینه های درمانشان دانست و گفت: نژادهای صنعتی معمولا مشکلات متابولیکی پیدا می کنند، اما نژاد سمینتال مقاوم بوده و مشکلات کمتری دارد؛ در کنار نژادهای جرزی و سمینتال، تولید جنین از نژادهای گوشتی را در دستور کار داریم.

گودرزی با اشاره به تولید جنین از نژاد هلشتاین، خاطرنشان کرد: با دامداری های صنعتی که غالبا در خراسان رضوی و استان های مرکزی هستند، در بخش تولید و انتقال جنین در ارتباط هستیم؛ برنامه داریم که تولید نژادهای پربازده را در همه استان ها گسترش دهیم و خوشبختانه تقاضای انتقال جنین زیاد بوده و مشکلی برای فروش نداریم.

وی گاومیش را یکی از گونه های مهم و با ارزش دام سنگین دانست و تصریح کرد: تکنیک تولید جنین در نژاد گاومیش سِت شده و در حال حاضر اقدام به تولید صنعتی جنین گاومیش می کنیم؛ استان های خوزستان، آذربایجان غربی و گیلان از نظر پرورش گاومیش مستعد بوده، لذا تولید و انتقال جنین از گاومیش های پربازده را به صورت تجاری انجام می دهیم.

وی، شتر را یکی دیگر از دام های مهم و با اهمیت به ویژه در استان های کویری دانست و ادامه داد: به زودی تکنیک تولید جنین این گونه نیز ست آپ می شود و تولید تجاری جنین شتر را راه اندازی خواهیم کرد.

گودرزی با اشاره به بومی سازی دانش فنی تولید جنین، بر تجاری سازی آن تاکید کرد و یادآور شد: همه مراحل تولید جنین کاملا بومی سازی شده و توسط متخصصان داخلی انجام می شود؛ این فناوری از نظر بازدهی و سطح تولید از شرکت های خارجی کم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی زمینه، فضا و حمایت لازم را فراهم کرد تا این فناوری بومی سازی و وارد مرحله تجاری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha