• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050402751
  • خبرنگار : 30147

تلاش در دمای بیش از ۴۰ درجه‌ برای آبرسانی به حیات‌وحش

تلاش در دمای بیش از ۴۰ درجه‌ برای آبرسانی به حیات‌وحش

ایسنا/خراسان رضوی این روزها که در برخی نقاط خراسان رضوی از جمله بردسکن دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد ‌رسیده است، محیط‌بانان تلاش دارند تا با آبرسانی به موقع مانع از بروز مشکلی برای گونه‌های جانوری شوند.

 علی اصغر حمزه پور، رئیس اداره محیط‌زیست بردسکن  در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته آبرسانی به مناطق تحت مدیریت این اداره برای استفاده گونه‌های مختلف جانوری، همچنان ادامه دارد.

وی از وجود ۱۸ حوض آب انبار در مناطق حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری خبر داد و تصریح کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه تعداد آبرسانی‌ها در این ایام افزایش یافته است.

رئیس اداره محیط‌زیست بردسکن گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر سعی شده در مناطقی که قبلاً چشمه داشته‌ایم و خشک شده‌اند با منابع آب مصنوعی جایگزین شوند.

وی افزود: برخی مناطق که دسترسی بهتر و امکان رفتن تانکرهای آب‌رسان بوده مخازن ۵۰۰۰ لیتری گذاشته‌ایم و در برخی مناطق دیگر نیز منابع آب کوچک‌تر هستند.

حمزه پور با بیان اینکه این مخازن در مناطق مختلف قرار دارند، اظهار کرد: چون منطقه بردسکن کویری و بیابانی است گونه‌های جانوری شهرستان توانسته‌اند خود را با شرایط آب و هوای منطقه به خوبی وفق دهند.

وی مهم‌ترین گونه‌های جانوری شهرستان را کل، بز، قوچ و میش دانست و افزود: این گونه‌ها اغلب اوایل و اواخر روز از مخفیگاه خود بیرون می‌آیند و در آفتاب سوزان تابستان کمتر دیده می‌شوند.

رئیس اداره محیط‌زیست بردسکن گفت: کل، بز، قوچ و میش، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، هوبره، زاغ بور و انواع پرنده‌های شکاری از دیگر گونه‌های جانوری مهم منطقه هستند.

وی با بیان اینکه قبلاً در منطقه حفاظت شده بردسکن شاه روباه داشته‌ایم، تصریح کرد: خوشبختانه با آموزش‌هایی که به روستائیان و افراد محلی داده شده، همکاری خوبی در حفاظت و نگهداری گونه‌های مختلف جانوری داشته‌اند، حتی اگر افراد مشکوکی وارد مناطق شوند سریعاً اطلاع می‌دهند.

حمزه پور با اشاره به وجود واحدهای معدنی مختلف در شهرستان بردسکن گفت: معادن در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان، تاکنون در ایجاد حوض انبار و آب‌رسانی نیز همکاری خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ۱۸ حوض آب انبار موجود حدود ۸ حوض انبار توسط واحدهای معدنی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: حدود سه معدن که از قبل مجوز گرفته بودند در مناطق تحت مدیریت قرار دارند که مکلف به رعایت مسائل زیست محیطی هستند.

رئیس اداره محیط‌زیست بردسکن با بیان اینکه از فعالیت معادن در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست جلوگیری می‌شود، افزود: مدام در حال نظارت و پایش واحدهای معدنی هستیم.

وی گفت: با وجود اینکه معادن پس از پایان مهلت مجوزشان مکلف به اصلاح و احیاء منطقه هستند اما با توجه به اینکه معادن منطقه جدید هستند هنوز فعالیت احیایی انجام نداده‌اند اما در راستای درخت کاری همکاری خوبی دارند.

حمزه پور با بیان اینکه خوشبختانه به دلیل بارندگی‌های خوبی که در بهار امسال داشتیم فعلاً مراتع از وضعیت خوبی برخوردارند، افزود: در راستای آب‌رسانی بهتر به گونه‌های جانوری منطقه، نیازمند کمک خیرین هستیم.

وی در پایان گفت: برخی مواقع امکان نزدیکی گونه‌های جانوری به مناطق مسکونی هست لذا از شهروندان درخواست می‌شود از هرگونه آسیب رساندن به آنها به جد پرهیز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha