• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403050402748
  • خبرنگار : 71475

آنکارا: برای آغاز مذاکره با دمشق در همه سطوح آماده‌ایم 

آنکارا: برای آغاز مذاکره با دمشق در همه سطوح آماده‌ایم 

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر آمادگی کشورش برای آغاز گفت‌وگو با سوریه گفت گام‌هایی است که باید ترکیه با همکاری دمشق در چند پرونده مهم بردارند.

به گزارش ایسنا، «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه طی اظهاراتی گفت ترکیه خواهان عادی‌سازی روابط خود با دمشق همچون عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای منطقه است. وی افزود: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ما تاکید کرده است که ما آماده آغاز گفت‌وگو در همه سطوح از جمله ریاست جمهوری برای حل‌وفصل مشکلات موجود هستیم.
به نوشته روزنامه القدس العربی، وزیر خارجه ترکیه گفت دو کشور مذاکراتی را از طریق کانال‌های متعدد از سال ۲۰۱۷ انجام داده‌اند. دوره آتش‌بس مستمر از ۶ الی ۷ سال گذشته باید به از حالت موقت به حالت پایدارتری تبدیل شود.

وی اظهار داشت، گام‌هایی وجود دارد که باید ترکیه با همکاری دمشق در چند پرونده از جمله امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم و بازگشت امن و آزادانه آوارگان بردارند.

فیدان بر «لزوم پاکسازی سوریه از تروریسم به ویژه مناطق اشغالی عرب از سوی «پ.ک.ک»» تاکید کرد و گفت «در آنجا سازمان تروریستی است که منابع ملت سوریه را غارت کرده است.»
وی درباره سرنوشت مخالفان سوری تحت حمایت ترکیه گفت مسئله مخالفان سوری و مناطق تحت کنترل آنها همه مسائلی است که باید در چهارچوب تصمیمات سازمان ملل مورد بحث قرار گیرد. 

وی گفت مخالفان سوریه با دولت دمشق در تدوین قانون اساسی جدید سوریه در ژنو همکاری کردند و باید این اقدام به شکل صحیح پیش رود. در واقع شورای امنیت از طریق قطعنامه ۲۲۵۴ نقشه راه مختصر و روشنی را برای توافق داخلی ارائه کرده است و ما از اقدام دو طرف در چارچوب این نقشه حمایت می‌کنیم. 

فیدان درباره شرط دمشق برای خروج نیروهای ترکیه از سوریه گفت تاکنون هیچ پیش‌شرطی که درباره آن تماسی صورت گرفته باشد وجود نداشته و برخی مسائل را ما مد نظر داریم و برخی مسائل را نیز طرف مقابل در نظر دارد. اگر ما قبل از گفت‌وگو برای همدیگر پیش‌شرطی قرار داده بودیم در آن صورت دیگر مذاکره معنایی نداشت.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ترکیه کشور قدرتمندی است و از روی ناامیدی و یأس به دنبال مذاکرات نیست بالعکس آنچه ما را به این مذاکرات سوق داده پختگی و بلوغ ماست و ما بر تاثیر دیپلماتیک خود و نیاز منطقه به صلح متمرکز هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha