• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050402661
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مطرح کرد

گرانی شکر، معضل زنبورداران کوهسرخ

گرانی شکر، معضل زنبورداران کوهسرخ

ایسنا/خراسان رضوی  مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ، گرانی شکر و پرداخت نشدن تسهیلات مناسب برای زنبورداری را مهم‌ترین معضلات پیش روی این صنعت مهم در این شهرستان برشمرد.

حجت صفرنژاد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آغاز برداشت عسل بهاره از زنبورستان‌های شهرستان کوهسرخ اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۰۷ نفر در زمینه پرورش زنبورعسل در شهرستان مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه، بارندگی‌های خوب امسال تا حدودی مشکلات زنبورداران را کاهش داده است، افزود: متأسفانه خشکسالی‌های سال‌های گذشته بر کاهش تعداد کلنی‌ها و میزان تولید عسل تاثیرگذاشته است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ عدم تخصیص نهاده‌های حمایتی از جمله شکر را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی زنبورداران این شهرستان دانست و تصریح کرد: بخشی از صنعت زنبورداری وابسته به شکر است اما حمایت از زنبورداران در این زمینه در دستور کار دولت نبوده است.

وی اظهارکرد: شکر تخصیص داده شده به زنبورداران با همان قیمت شکر اصناف است، افزود: یارانه‌ای در راستای حمایت از زنبورداران و تخصیص شکر به این صنعت و سایر تسهیلات و حمایت‌ها در نظر گرفته نشده است.

صفرنژاد با اعلام اینکه کوهسرخ یکی از شهرستان‌های مهم پرورش زنبورعسل در خراسان رضوی مطرح است، اما مشکلات پیش رو موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تعداد کلنی‌ها و کاهش ۳۰ درصدی تولید عسل شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمارگیری انجام شده در پاییز سال گذشته اکنون ۸۰۰۰ کلنی زنبورعسل در شهرستان داریم که میانگین تولید هر کلنی ۸ کیلوگرم عسل است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده، امسال بیش از ۶۴ تن محصول عسل بهاره در این شهرستان برداشت می‌شود.

وی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه با وجود پتانسیل‌های موجود در زمینه صنعت زنبورداری، تاکنون تعاونی زنبورداران کوهسرخ راه‌اندازی نشده است، گفت: حدود ۹۰ درصد اعضاء تعاونی زنبورداران شهرستان کاشمر، کوهسرخی هستند که در صورت خروج از آن، تعاونی زنبورداران شهرستان کاشمر تعطیل می‌شود لذا ما تلاش داریم به جای تعطیلی آن، تعاونی مستقلی در این شهرستان ایجاد کنیم.

صفرنژاد با اشاره به اینکه زنبورداران شهرستان هم‌اکنون در مناطق ییلاقی مستقر هستند و قبل از کوچ به مناطق قشلاقی و گرمسیر، عسل بهاره را از اواسط تیرماه برداشت می‌کنند، افزود: زمان کشت محصولات کلزا و پنبه نیز زنبورداران به سمت بردسکن و حتی جنوب هم می‌روند.

وی از صنعت زنبورداری به عنوان یکی از پتانسیل‌های شهرستان نام برد و گفت: برای شکوفا شدن این صنعت انتظار حمایت‌های بیشتری از سوی دولت و متولیان امر داریم.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ افزود: در حال حاضر قیمت شکر برای زنبورداران بالاست، به طوری که اکنون قیمت شکری که تحویل زنبورداران می‌شود با قیمت شکر خانوار و صنعتی یکی است و تأمین نیاز شکر برای زنبورداران نیز از مهم‌ترین مشکلات است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم برای شهرستان‌هایی مانند کوهسرخ که پتانسیل‌های بالایی در صنعت زنبورداری دارد اعتبارات ویژه‌ای در راستای حمایت از زنبورداران در نظر گرفته شود.

صفرنژاد با بیان اینکه از مهرماه تا بهار زنبورداران نیاز به شکر دارند، گفت: حتی زمانی که مراتع غنی است نیاز داریم برای تغذیه تکمیلی شکر در دسترس زنبورداران باشد حال آنکه علیرغم نیاز زنبورداران به شکر هیچ‌گونه تخصیصی در این زمینه نبوده است.

 وی با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد کندوهای پرورش زنبورعسل این شهرستان از نوع مدرن هستند، افزود: تمامی کندوهای زنبورعسل شناسایی شده در شهرستان کوهسرخ از نوع مدرن هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ گفت: به کلنی‌هایی که جعبه هستند مدرن گفته می‌شود و کندوهای سنتی آن‌هایی‌اند که در تنه‌های درخت بوده و اکنون بیشتر در سمت مازندران است.

وی افزود: عسل تولید شده در این شهرستان به علت مراتع غنی کوهستان‌های شهرستان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و عسل تولید شده معروف به عسل کوهسرخ از شهرت ملی و استانی برخوردار است.

صفرنژاد قیمت هر کندو را حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: کسی که بخواهد وارد این حرفه شود حداقل برای خرید ۱۰ کلنی باید ۴۰ میلیون سرمایه اولیه داشته باشد این به جز سایر هزینه‌ها مانند شکر و داروها است.

وی گفت: زنبوردار موفق کسی است که در کنار تولید عسل بتواند تولید ژل رویال، گرده و سایر فرآورده‌ها را در دستور کار داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha