سال هاست موضوع بازگشایی و احداث خیابانی از میدان صیقلان(بسیج) به سمت خیابان تختی و ادامه آن به خیابان های سعدی و معلم در دستور کار شهرداری رشت قرار دارد. خیابانی که جزو مصوبات طرح جامع شهری ۲۰ سال پیش است.
لاین نخست آن تحت عنوان «آیت الله احسانبخش» ۱۳ سال پیش اجرایی شد؛ خیابانی که با تملک و تخریب املاک قرار گرفته در بافت تاریخی محلات «سرخبنده» و «تختی» احداث شد و همان زمان در پاسخ به اعتراض های عنوان شده مبنی بر تخریب یک بافت تاریخی، متولیان تاکید کردند که ساختمان های جدید احداث شده در دو سوی خیابان با ضوابطی خاص و همگون با معماری بومی گیلان پروانه ساخت خواهند گرفت.
حالا خودروهایی که قصد دارند برای فرار از ترافیک مرکز شهر از میدان صیقلان به سمت خیابان های تختی و معلم و یا سعدی بروند، شاهد ساخته شدن مجتمع های تجاری چندطبقه با نمای کامپوزیت هستند. نماهایی به شدت بی ربط در هوای گرم و شرجی گیلان که به گفته کارشناسان، گرما را بیشتر در بدنه و ساختمان محبوس می کند. شاید به همین دلیل هم باشد که فعالان حوزه اقتصادی از خرید یا اجاره این واحدهای تجاری استقبال نمی کنند.
اما معضل این محدوده تنها بازگشایی یک خیابان نیست. با احداث هر خیابان جدید، به گفته کارشناسان، ترافیک یک محدوده به سمت محدوده جدید کشیده می شود و حالا اگر پارک حاشیه ای را هم به معضل خیابان های رشت اضافه کنیم، از وسعت خیابان ها هر روز کاسته می شود. آن هم در شرایطی که رشت فاقد پارکینگ طبقاتی و مکانیزه دولتی است و معدود پارکینگ های طبقاتی نیز متعلق به فروشگاه های تجاری است. غم انگیزتر وقتی است که با قدم زدن در خیابان آیت الله احسانبخش، شاهد تخریب معدود بناهای تاریخی به جامانده در بافت تاریخی سرخبنده هستیم که محدوده زمین تسطیح شده تبدیل به پارکینگ های خصوصی شده است. نمونه تخریب این بناهای ارزشمند تاریخی، عمارت کاشانی است که در انتهای کوچه چکشلار قرار داشت و با وجود ثبت در فهرست آثار ملی با خاک یکسان شد.
پس از گذشت سال ها از احداث این خیابان، شهرداری رشت در نظر دارد با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، پارکینگ مکانیزه در محدوده خیابان آیت الله احسانبخش احداث کند. پارکینگی که نیازمند تخصیص زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی است و از آنجا که منابع مالی شهرداری محدود است، شهرداری تلاش دارد از منابع دولتی و شرکت بازآفرینی کشور این اعتبار دولتی را دریافت کند.
در همین راستا، دو قطعه زمین در محدوده میدان صیقلان و در ابتدای خیابان آیت الله احسانبخش شناسایی شده است و برای رایزنی و دریافت اعتبارات دولتی، عصر روز گذشته(سوم مردادماه) امیرحسین ثروت جو، مدیرکل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی کشور، مهمان مردم رشت بود. وی از خیابان آیت الله احسانبخش بازدید کرد و وضعیت ترافیک میدان صیقلان را مورد بررسی قرار داد.
به این منظور، جلسه ای نیز در اداره کل راه و شهرسازی گیلان با حضور مدیرکل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی کشور و محمدرضا فلاحتگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان، رحیم شوقی، شهردار رشت و امید اکبری، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد. هدف از تشکیل این جلسه، تخصیص منابع مالی و همکاری راه و شهرسازی و شهرداری رشت برای احداث پارکینگ طبقاتی در محدوده خیابان آیت الله احسانبخش( حدفاصل صیقلان به تختی) بود.
در این جلسه، شهردار رشت، با اشاره به ترافیک سنگین محدوده لب آب به سمت مرکز شهر و میدان صیقلان، اظهار کرد: بازگشایی خیابان های جدید اگرچه در کاهش ترافیک هدایت شده به سمت مرکز شهر موثر است، اما نیاز ضروری در رشت احداث پارکینگ طبقاتی است.
رحیم شوقی با بیان اینکه شهرداری ها در خط مقدم خدمات رسانی به شهروندان هستند، افزود: سال هاست از بازگشایی خیابان صیقلان به تختی با احداث خیابان آیت الله احسانبخش می گذرد و اگرچه این بازگشایی مورد رضایت شهروندان است، ولی مشکل کمبود پارکینگ و پارک خودرو در محدوده های منتهی به این خیابان معضلی جدی است و باید در این محدوده پارکینگ مکانیزه احداث کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ادامه بازگشایی این خیابان تا میدان معلم و سرگل در دستور کار شهرداری بوده و مصوبه ای است که از سنوات پیشین به جا مانده و اجرایی نشده است، گفت: این جلسه به منظور تخصیص زمین برای احداث پارکینگ طبقاتی در ابتدای میدان صیقلان است و طبق توافقات صورت گرفته، دو قطعه زمین می بایست بدین منظور از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری نیز در این جلسه به عملکرد مطلوب حوزه بازآفرینی سازمان اشاره و تصریح کرد: حضور مدیرکل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی کشور در این جلسه فرصت مغتنمی است تا بتوانیم از اعتبارات دولتی برای احداث این پارکینگ طبقاتی استفاده کنیم.
امید اکبری ادامه داد: بازگشایی محور صیقلان به تختی و ادامه آن تا سعدی و معلم، جزو مصوبات طرح جامع شهری در ۱۵ سال پیش است و اگرچه تملک املاک در مسیر در بیشتر قطعات سعدی به سرگل انجام شده است، ولی همزمان با بازگشایی این محور باید فکری برای احداث پارکینگ کرد و احداث پارکینگ طبقاتی در محدوده صیقلان به سمت تختی، نخستین گام در کاهش پارک حاشیه ای در خیابان آیت الله احسانبخش خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات