• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403050302171
  • خبرنگار : 71661

گلوبال‌تایمز: جایگاه چین به‌عنوان «صلح آفرین» تقویت شده است

گلوبال‌تایمز: جایگاه چین به‌عنوان «صلح آفرین» تقویت شده است

موفقیت بزرگ چین در افزایش وحدت میان ۱۴ جریان فلسطینی نشان می‌دهد که رویکرد پکن در قبال مسائل بین‌المللی در جامعه جهانی از اعتبار بیشتری برخوردار شده و جهان به طرح‌های ابتکاری چین اعتماد بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، رسانه چینی در مقاله‌ای با اشاره به حضور همزمان نمایندگان سازمان‌های فلسطینی و همچنین وزیر خارجه اوکراین در چین، به امضای توافق میان ۱۴ جریان فلسطینی اشاره کرد و آن را گامی دیگر در راستای جلب اعتماد جامعه جهانی به رویکرد تعاملی و مشفقانه چین دانست.

به گزارش گلوبال تایمز، پکن در روز سه‌شنبه به کانون دیپلماسی جهانی تبدیل شد. نمایندگان ۱۴ جناح مختلف فلسطینی تحت طرحی ابتکاری از سوی پکن، بیانیه پکن، با یکدیگر متحد شدند تا وحدت ملی فلسطین تقویت شود. در همان روزی که این توافقنامه وحدت‌سازی میان توسط گروه‌های مختلف فلسطینی پذیرفته شد، «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین به چین سفر کرد و این نخستین سفر وزیر خارجه اوکراین به پکن از آغاز جنگ اوکراین بود.

رسانه چینی گزارش داد، این وقایع نقش فزاینده چین در یافتن راه‌حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز برای مهم‌ترین درگیری‌های امروز جهان را نشان داده و می‌تواند برای جمعیت فلسطینیان که سال‌ها در رنج زندگی کرده‌اند، امیدبخش باشد. گردهمایی ۱۴ جناح فلسطینی در پکن برای افزایش وحدت، بسیاری را شگفت‌زده کرد و «مصطفی برغوثی» دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین گفت بیانیه پکن از تمامی توافق‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته گسترده‌تر است.

گلوبال‌تایمز: جایگاه چین به‌عنوان «صلح آفرین» تقویت شده است
نمایندگان ۱۴ جریان فلسطینی در کنار مقامات چین

بیانیه پکن، یک گام اساسی به سمت حل‌وفصل مسئله فلسطین و دستیابی به صلح و ثبات در غرب آسیاست. این اولین باری است که کشوری خارج از کشورهای جهان عرب میانجی‌گر امضای یک سند آشتی داخلی میان فلسطینیان شده و مصطفی برغوثی دلیل همکاری با چین در این زمینه را احترام و صداقت پکن عنوان کرد.

بیانیه پکن همچنین اهمیتی ورای مسئله فلسطین دارد. چین در سال میلادی گذشته به تحقق آشتی تاریخی بین ایران و عربستان سعودی کمک کرد و اکنون با امضای بیانیه پکن، جهان به رویکرد چین در امنیت جهانی اعتماد بیشتری پیدا خواهد کرد. رویکرد پکن در قبال مناسبات جهانی ترجیح گفتگو، به مقابله و اعمال فشار است. پکن همکاری را به گسترش ائتلاف‌ها و یارکشی ترجیح می‌دهد و این رویکرد، موثر بودن خود را ثابت کرده است.

گلوبال‌تایمز: جایگاه چین به‌عنوان «صلح آفرین» تقویت شده است
دیدار وزرای خارجه اوکراین و چین در پکن

پیشرفتی که در ایجاد وحدت میان قدرت‌های فلسطینی حاصل شده همچنین بینش‌هایی را برای حل‌وفصل جنگ اوکراین ارائه می‌کند. علاوه بر بحث در مورد روابط دوجانبه چین و اوکراین، تمرکز اصلی سفر کولبا به چین یافتن راه‌هایی برای پایان دادن به بحران اوکراین است. به گزارش گلوبال تایمز، پیشبرد راهکار مسالمت‌آمیز در بحران اوکراین موضع همیشگی چین بوده و پکن تلاش‌های قابل‌توجهی در این جهت انجام داده است.

به گزارش رسانه چینی، صلح یک‌شبه به دست نمی‌آید و چین نیز از دشواری‌های موجود آگاه است، اما حضور هم‌زمان مقامات اوکراین و نمایندگان جنبش‌های فلسطینی در پکن یک امر تصادفی نیست.

در این گزارش آمده است: «موضع بی‌طرفانه چین که عاری از انگیزه‌ها و منافع خودخواهانه است، هر روز اعتماد بیشتری از سوی جامعه جهان جلب می‌کند... هر گام موفقیت‌آمیز در حوزه امنیت جهانی، شرکای بیشتری را (به‌سوی پکن) جذب کرده و این جمله معروف چینی را اثبات می‌کند که می‌گوید فضیلت تنها نخواهد ماند و هر که به آن عمل کند، همراهانی پیدا خواهد کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha