• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403050302148
  • خبرنگار : 50189

ایسنا گزارش می‌دهد

از گرمای تابستان به کدام روستاهای خنک کرمان پناه ببریم؟

از گرمای تابستان به کدام روستاهای خنک کرمان پناه ببریم؟

ایسنا/کرمان استان کرمان از تنوع آب و هوایی قابل توجه و نقاط گرمسیر، سردسیر و معتدل در تمام فصول سال برخوردار است. درست در همان زمانی که گرمای مناطق جنوبی مثل جیرفت و عنبرآباد به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، در فاصله ۳۵ کیلومتری تا جیرفت، «دلفارد» با هوای معتدل و کمی آن طرف‌تر «ساردوئیه» هوا خنک و شب‌هنگام سرد است. در سایر مناطق استان کرمان نیز کم و بیش این تفاوت وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در دل این پهنه، جنگل‌ها، مراتع، مرغزارها و کوهستان‌های مختلف و روستاهای خوش آب و هوایی یافت می‌شود.

در قسمت‌هایی از خاور، جنوب و حتی باختر شهر کرمان مناطق خوش آب و هوایی وجود دارد که تفرجگاه تابستانی گرمازدگان است.

 در اطراف ماهان مناطق سرسبز و دلنشینی مانند سه‌کُنج، تیگران، عرب‌آباد و ... وجود دارد که در نوع خود از صفای خاصی برخوردارند.

سکنج

این روستا در ۱۵ کیلومتری ماهان، با ارتفاع ۲۳۲۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و فاصله‌اش از جاده اصلی ۶ کیلومتر و تا کرمان حدود ۶۰ کیلومتر است. در سه‌کنج کوچه باغ‌های مصفا، درختان سر به فلک کشیده، سکوت حاکم بر کوهستان و زمزمه جویباران، تماشایی است.

جز این، مقبره یکی از عارفان نامی کرمان به نام شیخ علی بابا در این روستا قرار دارد.

تیگران

کوهستانی که خنکای نسیم آن شانه بر زلف درختان باغ شازده می‌زند و گونه مسافران و بازدید کنندگان را نوازش می‌دهد، خود از حال و هوای خاصی برخوردار است. این آبادی در پنج کیلومتری باختر باغ شاهزاده واقع شده و سر درختی‌ها آن نیز مشهور است.

از گرمای تابستان به کدام روستاهای خنک کرمان پناه ببریم؟

عرب‌آباد

این روستا در ۲۰ کیلومتری جنوب ماهان و در پنج کیلومتری منطقه خوش آب و هوای سکنج واقع شده و نه تنها با سایه‌سار درختان و ترانه چشمه‌ساران، بلکه با میوه‌های مرغوبی چون گیلاس، سیب، زردآلو و انگور پذیرای مهمانان است.

کوهپایه

در ۳۵ کیلومتری جنوب خاوری کرمان روستاهایی است که فاصله چندانی از هم ندارند. مجموعه آنها را کوهپایه می‌گویند اما هر یک برای خود نام جداگانه‌ای چون وامق آباد، هروز، درب آسیا، درب انارستان و ... دارند.

این روستاها محل تفرج و گردش مردم کرمان در تابستان است، به طوری که روزهای تعطیل در این راه‌ها ترافیک سنگینی به وجود می‌آید. وجود آبشاری که حتی در خشکسالی‌های اخیر غیرت خود را از دست نداده، از جمله دلخوشی‌های مسافران این راه است.

سیمک

از جمله روستاهای منطقه کوهپایه است که به دلیل ارتفاع بیشتر و وجود درختان انبوه و میوه‌های مرغوب خواستاران بیشتری دارد.

سیرچ

این آبادی در ۸۰ کیلومتری جنوب خاوری کرمان دره سرسبز و خرمی است که در دامان پرمهر خود هوشنگ مرادی کرمانی را پرورش داد و زمینه ساز قصه‌های مجید شد.

 ارتفاعات پر برف درختان بلند قامت و تنومند، رودخانه و کوچه باغ‌های سرشار از صفای این روستا تماشایی است.

از گرمای تابستان به کدام روستاهای خنک کرمان پناه ببریم؟

 علاقمندان به آبگرم نیز می‌توانند با استفاده از چشمه‌ای(آبگرم جوشان) در آن حوالی بهره مضاعف ببرند.

راین

این بخش در ۱۰۸ کیلومتری جنوب کرمان با روستاهایی سبز و خرم و درختان سر به فلک کشیده و چنارهایی است که اجتماعی از آنها در یکی از خیابان‌های احداث شده توسط مرحوم میرحسینی سر بر شانه یکدیگر گذارده و نجوا می‌کنند.

روستاهای اطراف راین مانند دودران، گیشگان و گارچیدان، به‌خصوص آبشار این دیار که در سال‌های پرباران سرشار از صفا و طراوت است، پذیرای گردشگران است. فاصله این آبشار تا شهر راین هفت کیلومتر است. در این میان «دره‌ اردیکان راین» را نباید فراموش کرد.

از گرمای تابستان به کدام روستاهای خنک کرمان پناه ببریم؟

 علاوه بر مناطقی که یاد شد، در قسمت باختر کرمان به طرف رفسنجان و با فاصله ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری جاده اصلی، روستاهای خوش آب و هوا و زیارتگاه‌هایی یافت می‌شود که معمولاً مورد استفاده مردم کرمان است.

همچنین در اطراف سرآسیاب فرسنگی و بالاتر از آن نیز مناطق خوش آب و هوای چون «هینمون» وجود دارد و برخی از مردم کرمان دامنه‌های آرام آن کوهستان را بیشتر می‌پسندند.

 علاوه بر این در سال‌های اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی و شهرداری کرمان در حاشیه شهر کرمان نیز امکاناتی فراهم آمده که از آن جمله می‌توان به جنگل قائم اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۹:۱۳

خنک‌ترین‌شهرکرمان‌بافت‌ولاله‌زار‌است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۰:۱۴

خنکترین جای کرمان لاله زار قلعه عسکر وروستای کنتوییه مادون هرارون

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۰:۱۹

لاله زار بهشت کرمانه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۰:۴۴

بهترین نقطه برای تفریح آبشار راین ، ارگ تاریخی راین ، است آب و هوا خنک مردمان راین بسیار نجیب و مهربان هستند کاشپول داشتم برای زندگی میرفتم راین

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۱:۱۴

سلام منطقه گردشگری وکوهستانی راویز رفسنجان دراستان کرمان هم برای سیاحت تابستانی خیلی خوب است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۵:۰۳

بهترین آب و هوای استان کرمان بهرمان رفسنجان میباشد با هوایی کاملا معتدل و خنک با میوه هایی متنوع

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۱۳:۵۴

خنک ترین جای استان کرمان روستای چاه جنعفر در جاده نوق رفسنجان میباشد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۱۵:۰۹

بهترین آب هوا است ن کرمان میتوانید امتهان کنید لاله‌زار قلعه عسکر وبهتر ازاین روستای هراران جای با صفای هست ا

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۱۵:۳۷

با سلام روستای بابتنگل در 6 کیلومتری شهر زرند هم بسیار با صفا و خوش آب و هواست

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۱۵:۳۷

با سلام جاهایی که نام بردید خیلی خوب و عالی هستند از روستاهای سرسبز و خوش آب هوای زرند مثل دشتخاک و جرجافک و سرتخت و سربنان و چاهکین و روستای رشک وسطی و... هم غافل نشوید که واقعا آب و هوای عالی میوه های بی نظیر و مردمان فهیم و مهربان و دوست داشتنی دارند.... مقدم مهمانان عزیز را گرامی میداریم..... شهروند زرندی

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۱۶:۱۷

سلام منطقه گوغر بهشت گمشده کرمان،بام کویر هرکس به این منطقه سفرکرده لذت طبیعت بکرودیدنی واب وهوای مطبوع تابستانی راتابحال درجای دیگری تجربه نکرده است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۳:۲۰

گلبافت بهترین اب هوای استان کرمان داره چهل کیلومتر داره تاسیرچ منطقه سردسیرخنک

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۹:۵۳

بهترین جای دیدن کرمان بندر هنزا، جایی با صفا و لذت بخش در زیر سایه درختان گردو

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۱:۵۹

باسلام چندین روستا در نزدیکی گوغربافت هستند اگر انهارابهشت بنامیم اغراق نکردیم روستای بزرگ گودال که شامل روستاهای گواران ولی حسینعلی ده قره خان ددانگه ،کریک،بن آب دان،ده ولی،گره باغان واقعا تواین روستاها زندگی جریان دارد طبیعت بکر چشمه ها و قنات هاکوههای بهم پیوسته هوای عالی انواع درختان گردوومیوه واقعا عالی عالی،،،

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۵:۱۳

سلام،خنکترین جاها لاله زار،رابر،بافت،گوغر،ساردوئیه، است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۵:۱۹

گرمترین شهداد کرمان هستش گرمترین نقطه ایران

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۷:۰۲

سلام نزدیکترین جای که خوش اب هوا وسرد است به کرمان تونل سیرچ است واقعا هوا خنک شبهای سردی دارد حتی در روزهای گرم تابستان خیلی لذت بخش است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۷:۳۹

سلام عرض ادب خدمت همه هم استانی های با صفا و با محبت .بنظر بنده گوغر و دلفارد و هنزا جای مناسبیست برای گذر از این روزهای گرم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۰:۱۶

بهترین جای استان سیرچ باآب وهوایی بسیار خوب

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۰:۱۹

جوپار هم عالیه مخصوصا روستای اسمال اباد جوپار

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۳:۲۸

فقط راین

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۵:۱۲

سلام کوهبنان وبخش ها و روستاهای اطرافش ازقبیل افزاد،درهود،درجزی،کیانشهر،خرمدشت و....از آب وهوائی مطلوب و جاذبه های گردشگری وتفریحی بسیاری برخوردار است ،منتظر قدوم سبزتان هستیم.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۸:۴۷

منطقه خبر بافت.رابر.بنگان که آبشاری دارد مثل بهشته

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۰۸:۵۷

با سلام . باید اینو بگم که شما اگر به شهر بافت سفر کرده بودید و روستاهایی همچون گوغر زیبا و خبر رویایی و کوه شاه مثال زدنی وووووو رو دیده بودید ، هیچ وقت در معرفی کردن جاهای خوش آب و هوا ،اول اسم رفسنجان و جیرفت و راین رو نمی‌آورید . لطفا هر منطقه ای رو با پتانسیل خاص خود معرفی کنید . متشکر

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۰:۳۴

بهترین روستا گِور ساردوئیه هستش بسیارخوش آب وهوا

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۳:۲۷

سلام درشهرستان بم دهبکری هم آب وهوایی عالی داره هم میوه های عالی وهم آب وهوایی عالی

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۳:۴۳

بهترین جا برای گردش و تفریح شهرستان بردسیر و بیدخون و لاله زار و هرارون و حاج کاکا و کلی جای بکر دگه،بهشت طبیعت گردان هست هر کی تجربه کرده تا آخر عمر فراموش نکرده،سیب،گیلاس،گلابی، زردآلو ، هلو ، هندوانه ، آلبالو ، قیصی ،گردو، کلی میوه های تابستانی درجه یک که هیچ جا دگه پیدا نمیشه،به علاوه دوغ و ماست و کره و روغن گوسفند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۵ ۱۷:۰۵

با عرض سلام دهستان گروه راین با بهترین آب وهوا وبا داشتن سد خاکی بطول ۱۲ کیلومتر باروستا های زیاد اطرافسرسبزترین منطقه استان کرمان فراموش شده است