• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403050302000
  • خبرنگار : 71299

خواص دم‌نوش‌های تابستانه

خواص دم‌نوش‌های تابستانه

ایسنا/ایلام مدیر مرکز خدمات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: دم‌نوش‌ها را بشناسیم تا از خاصیت آنها در تابستان غافل نشویم.

«علی فرضی‌نژاد» با حضور در ایسنا در این خصوص اظهار کرد: گیاهان دارویی را می‌توان بنا به نوع گیاه، نوع ماده موثره، مقاومت مواد در برابر حرارت به اشکال گوناگون آنها را مصرف کرد برای مثال برای بهره‌مندی از تأثیر مطلوب از یک گیاه، باید از دم‌کرده آن استفاده کرد، در حالی که برای اثری متفاوت از همان گیاه، ممکن است جوشانده آن گیاه مورد نیاز باشد. بر خلاف باور عامه، دم‌نوش با جوشانده متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: دم‌نوش نوعی نوشیدنی است که در آن قسمتی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع و به زبان ساده‌تر به نوشیدنی ساخته شده از گیاهان دارویی و ادویه‌جات دم‌نوش گفته می‌شود.

مدیر مرکز خدمات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام افزود: دمنوش‌های گیاهی که گاه از آن به عنوان چای گیاهی نیز نام برده می‌شود، نوشیدنی‌هایی هستند که از دم کرده یا جوشانده گیاهان، ادویه‌ها یا گیاهان دیگر تهیه می‌شوند. این مواد را در آب گرم ریخته، تا آماده شود. اغلب اوقات دم‌نوش گیاهی یا اصطلاح ساده چای گیاهی به عنوان اشاره‌ای به انواع دمنوش‌های گیاهی گفته می‌شود.

خواص دم‌نوش‌های تابستانه

تفاوت چای و دمنوش:

فرضی‌نژاد گفت: به طور کلی در تفاوت چای و دم‌نوش می‌توان ذکر کرد که نوشیدنی ساخته شده از گیاهان دارویی و ادویه‌جات، دمنوش نامیده شده و مشتقات گیاه کاملیا سیننسیس را چای می‌نامند.

وی ادامه داد: از لحاظ علمی، چای از گیاهی به اسم کاملیا سیننسیس ( Camellia sinensis ) به دست می‌آید.چای نوعی نوشیدنی کمی تلخ و گس است که در اغلب موارد با ریختن آب داغ بر روی برگ‌های چای (برگ‌های فرآوری شده‌ی چای) به دست می‌آید، کلمه‌ چای در اغلب موارد به چای سیاه اطلاق می‌شود.

طرز تهیه دم کرده گیاهی یا دمنوش:

مدیر مرکز خدمات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام ابراز کرد: ساده‌ترین فراورده گیاهی، دم‌کرده است، قسمت مورد استفاده برای دم‌کرده اصولاً گلبرگ و برگ‌های گیاه است زیرا نازک و ظریف هستند. در صورتی که بخواهیم از قسمت‌های دیگر مانند ساقه، ریشه و یا دانه‌ها دم‌کرده تهیه کنیم باید حتماً آنها را له، پودر یا خرد کنیم. برای تهیه دم‌کرده باید آب در حال جوش را بر روی گیاه ریخته و درب ظرف را برای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، بسته به نوع گیاه مورد استفاده، ببندیم تا محلول زود سرد نشود.در این مدت مقداری از مواد موثر گیاه در آب جوش حل می‌شود و پس از این مدت آن را با توری فلزی یا با پارچه متقال صاف می‌کنیم و سپس تفاله را دور ریخته و محلول باقیمانده را مصرف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: میزان گیاه مورد مصرف معمولاً به ازای ۳۰ گرم گیاه خشک یا ۷۵ گرم گیاه تازه ۵۰۰ میلی لیتر آب جوش است این میزان معادل تقریباً ۳ تا ۴ لیوان دم کرده است. برای دستیابی به مقادیر کمتر به همین نسبت باید گیاه و آب را کاهش داد.

فرضی‌نژاد گفت: اگرچه می‌توان دم‌کرده را برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری کرد ولی به علت رسوب احتمالی مواد موثر بهتر است دمکرده همیشه تازه مصرف شود.

این مسئول ادمه داد: با توجه به اینکه در بعضی گیاهان دارویی دم‌نوش تولید شده ممکن است مزه تلخ داشته باشند می‌توان آن را با نبات یا عسل شیرین و سپس مصرف کرد.نوشیدنی حاصل از برگ چای، گل گاوزبان، گل ختمی، به‌لیمو، سنبل ‌الطیب یا چای میوه ‌ای، نوعی دمنوش است.

خواص چند دمنوش تابستانه:

مدیر مرکز خدمات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در خصوص دمنوش اسطوخودوس گفت: دمنوش تابستانی اسطوخودوس یک دمنوش آرامبخش است که اغلب قبل از خواب صرف می‌شود. این دمنوش عطر بسیار بی‌نظیری دارد که برای بدن بسیار مفید است. از خاصیت‌های آن می‌توان به رفع بی‌خوابی، اضطراب، استرس و افسردگی اشاره کرد. همچنین دمنوش اسطوخودوس برای درمان مشکلات گوارشی مثل سوءهاضمه کمک می‌کند.

خواص دم‌نوش‌های تابستانه

وی همچنین در خصوص دمنوش بادرنجبویه خاطرنشان کرد: این دمنوش همان نعناع، خنک و سرد است که طعمی بسیار بی‌نظیر همانند لیمو دارد یک دمنوش خوشمزه تابستانی به شمار می‌رود. بادرنجبویه گیاهی آرام‌بخش برای اعصاب، نشاط‌آور و خوشبوکننده دهان به شمار می‌رود. همچنین این دمنوش برای کاهش تنش های عصبی و تسکین سردرد بسیار مفید است اما مضراتی هم دارد که برای مثال می‌توان به مضر بودن آن برای افرادی که دارای فشارخون هستند اشاره کرد چون این گیاه بالابرنده فشارخون است.

فرضی نژاد ادامه داد: دمنوش چای ترش برای فصل گرما و هوای گرم بسیار بی‌نظیر است. این چای برای بیماری های کبدی و تصفیه کردن خون بسیار مفید است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.چای ترش سرشار از ویتامین c است و در درمان اضطراب بسیار موثر می‌باشد. همچنین چای ترش برخلاف چای سیاه سرشار از آهن است و برای کسانی که مبتلا به کم خونی هستند توصیه می‌شود. البته در مصرف آن بدلیل بالا بردن فشار بایستی دقت لازم را نمود.

وی در خصوص دمنوش عناب نیز گفت: دارای طبعی معتدل و تا حدی سرد است و این دمنوش خنک برای تابستان، می‌تواند به تعادل دمای بدن شما کمک کند. دمنوش این گیاه برای آرام کردن اعصاب، ضد سرفه، خواب آور و تقویت کننده بدن استفاده می‌شود. حتی برای رفع گرمازدگی می‌توان از دمنوش آن پس از سردشدن استفاده کرد. دمنوش عناب تشنگی را برطرف می‌کند و به رفع التهاب کمک بسزایی می‌کند.

خواص دم‌نوش‌های تابستانه

 فرضی‌نژاد دمنوش گل گاوزبان برای فصول گرمِ سال مناسب دانست و افزود: گرما به تنهایی برای کلافگی و از کوره در رفتن کافی است؛ حال اگر تشنگی را به آن اضافه کنید واقعا شرایط سختی پیش رو خواهید داشت. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید از این دمنوش برای رفع تشنگی استفاده کنید. علاوه بر برطرف کردن عطش، گل گاو زبان برای اعصاب رو روان نیز خوب است و نوشیدن این دمنوش برای کاهش استرس نیز مفید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha