• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403050301978
  • خبرنگار : 50618

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

ایسنا/مازندران محمدرضا محمودزاده پژوهشگر، اسطوره‌پژوه و شاعر مازندرانی در جمع نویسندگان و پژوهشگران مازندران تجلیل شد.

محمدرضا محمودزاده یکی از اثرگذارترین چهره‌های حوزه فرهنگ مازندران است. وی پژوهشگر، اسطوره‌پژوه و شاعر مازندرانی است که سالهای طولانی عمر خود را صرف تحقیق و نگارش آثار تاریخی، فرهنگی و اجتماعی کرده است. جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و هنر با برگزاری گردهمایی از تلاش‌ها و خدمات این محقق تقدیر و طی مراسمی در کارگاه نقد «هم‌نگر» از وی تجلیل کردند. 

 حسین اعتمادزاده، سرپرست کارگاه نقد «هم‌نگر» با اشاره به بیش از ۲۰ سال فعالیت این کارگاه با اشاره به اینکه نکوداشت و تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان بخشی از برنامه‌های کارگاه بوده و تاکنون بیش از ۱۰ نکوداشت برگزار شده‌است، خاطرنشان کرد: در جامعه امروز فرصت اندکی برای دیدار مردم با هنرمندان و نویسندگان وجود دارد، بر این اساس کارگاه نقد «هم‌نگر»، نهادی مستقل و غیر وابسته بوده و همواره در کنار آموزش، نقد و دیگر فعالیت‌ها، نکوداشت بزرگان ادب استان را نیز در برنامه‌های خود داشته‌است.

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

این نویسنده مازندرانی با بیان اینکه بیش از یک سال در پی فرصت تجلیل محمدرضا محمودزاده بودیم و امروز فرصت آن فراهم شد، اظهار کرد: تلاش کردیم در این سال‌ها چراغ کارگاه نقد را روشن نگه داریم و این گردهمایی برای عرض خداقوت و دستمریزاد به استاد محمودزاده برای عمری فعالیت ادبی و پژوهش برگزار شد.

در ادامه نصرت صفاییان، فعال حوزه فرهنگ و محیط‌زیست مازندران با بیان این که محمودزاده سبک و سیاق شاملو را در شعر ادامه داد، گفت: معرفی شاملو در سایه و تلاش محمودزاده‌ها محقق شد و شاید اگر پایه‌گذاری چنین افرادی نبود خیلی‌ها شاملو را در استان نمی‌شناختند.

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

صفاییان با اشاره به اینکه اهالی محیط زیست به هر بهانه‌ای برای آشنایی افراد با این حوزه تلاش می‌کنند، تاکید کرد: محمودزاده‌ها نیز در زمینه ادبیات تلاش می‌کنند تا این دانش به افراد مختلف، منتقل شود.

وی افزود: در ارائه دروس از شعر استفاده می‌کنم که ثمره آن همین بس که هم درک صورت می‌گیرد و هم مخاطب به سمت شعر کشیده می‌شود.

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

اسدالله عمادی، دیگر نویسنده و پژوهشگر مازندرانی و از نزدیکان محمودزاده نیز در این مراسم گفت: نخستین آشنایی ما در روستای زادگاه من «کاورد» بود، وی شخصیتی چندوجهی داشت و حوزه‌های مختلف ادبی و هنری صاحب نظر بود و سال‌های دراز را نیز به تدریس گذراند.

وی با بیان اینکه محمودزاده در سال ۱۳۵۵ کتاب «گامی در اساطیر» را منتشر کرد و نقدها و مجموعه اشعار او بیانگر دقت‌نظر او است، افزود: پژوهش‌های او در شاهنامه خواندنی و دقیق است. نثر محمودزاده در شاهنامه متفاوت بوده و روایی بودن آن بر غنای زبان و درونمایه آن افزود.

در ادامه هم محمود جوادیان، پژوهشگر و نویسنده دیگر مازندرانی با بیان این که در جهان اسطوره، جغرافیا طبیعی نیست، اظهار کرد: زبان اسطوره نمادین است. از «جیمز فریزر» تاکنون چهره‌های فراوانی متاثر از اسطوره آثار ادبی خلق کردند و اسطوره‌های ایرانی در برخی آثار هنرمندان هم‌روزگار ما بازتاب یافت.

جوادیان بیان کرد: محمودزاده نیمه دهه ۴۰ از زادگاهش خرم‌آباد مهاجرت کرد و پیشینه آشنایی او با هنر و فرهنگ بر آثار او اثر داشت. نخستین کتاب او در باب اسطوره پیش از انقلاب منتشر شد، آرمانگرایی او سویه‌ای متاثر از درهم‌تنیدگی اسطوره بود.

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

وی افزود: در تهران کنشگری و عدالت‌جویی او تقویت شد و به تقدیر جهان می‌اندیشید. در آغاز دهه ۶۰ به مازندران آمد و جهان اسطوره ای ذهن او رهیافتی پژوهشگرانه یافت‌.

جوادیان با بیان این که پژوهش جدی محمودزاده منجر به خلق آثاری در حوزه شعر، پژوهش و نقد شد تصریح کرد: او در نقد و خوانش و اشعار سفید و شاملوگونه‌اش به اسطوره گرایش دارد و در نقد سختگیر است‌.

این نویسنده تاکید کرد: محمودزاده کارکرد ذهن را شیوه اندیشیدن می‌داند، اشعار او از ایماج‌ها ریشه می‌گیرند و او شاعری در جست‌وجوی معنا است که به موسیقی شعر می‌رسد.

در ادامه مراسم، شهرزاد معینی، همسر محمدرضا محمودزاده با تشکر از وی که با نوشتن و پژوهش دِین خود را به ایران عزیز ادا کرد،گفت: بار زندگی را با همه ناملایمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به دوش کشیدیم تا به اینجا برسیم.

محمدرضا محمودزاده، اسطوره‌پژوه مازندران تجلیل شد

وی خاطرنشان کرد: یاری برخی دوستان کمک کرد تا رضا بیشتر فرصتی برای نوشتن و اندیشیدن پیدا کند. اعتقاد دارم مشک آن است که خود بگوید نه آن که عطار بگوید.

از دیگر چهره فرهنگی مازندران در این مراسم مهدی فرج‌پور بود که آدمی را فرزند فرهنگ جامعه خویش دانست و افزود: این فرآیند درنگ‌ناپذیر در پروسه‌ای به پیش می‌رود که انسان در این چرخه پویا قرار گرفته و با شناخت، آدمی رقم می‌خورد. محمودزاده بدون حساست همه داشته‌هایش را در اختیار ما قرار داد.

فرج‌پور با اشاره به اینکه فرد ابعاد متمایزی می‌یابد و ابعاد شخصیتی، خودی می‌نمایاند، تصریح کرد: شخصیت فرد حاصل جمع نهادهای مختلف فرهنگی است و هر فرد بنا بر شخصیت خود و شرایط زندگی‌اش، متفاوت است.

وی تاکید کرد: محمودزاده در مسیر طولانی فعالیت‌های علمی و ادبی و با فراز و نشیب‌های زندگی‌اش به توان‌مندی دست یافته و به این نکته رسیده که خود را وظیفه‌مند می‌داند تا هر آن چه اندوخته را به جامعه انتقال دهد.

این شاعر مازندرانی اظهار داشت: محمودزاده با انتشار کتاب، مقاله، پژوهش و شعر به این ضرورت روز پاسخ مثبت داد و با متر و معیارهای علمی، دانش‌پژوهان بسیاری را سیراب کرد.

همچنین در پایان استاد محمدرضا محمودزاده در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: زندگی را که نگاه می‌کنید، سن که بالا می‌رود، وضعیت را بیشتر حس می‌کنیم توان انجام چه کارهایی را داشتیم که ستاره‌ها حسرت می‌خوردند.

وی خاطرنشان کرد: از دوستانی که با هم بودیم و اکنون نیستند نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم این تشکر را به عنوان فردی که خدمتگزار حوزه فرهنگ است بپذیرید.

به گزارش ایسنا، محمدرضا محمودزاده، شاعر، پژوهشگر و نویسنده سرشناس مازندران بیش از ۴۰ سال از عمر خود را به پژوهش و خلق آثار در حوزه ادبیات، فرهنگ و اسطوره سپری کرده‌است.  «افراسیاب در اسطوره و حماسه و زخم عمیق رستم» و «بازخوانی تصویری بوف کور» آثار شاخص این نویسنده هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha