• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403050301751
  • خبرنگار : 50214

از وعده راه‌اندازی باغ پرندگان تا ایجاد باغ وحش مصنوعی در یزد

از وعده راه‌اندازی باغ پرندگان تا ایجاد باغ وحش مصنوعی در یزد

ایسنا/یزد در حالی شهرداری یزد سه سال قبل وعده ایجاد باغ پرندگان در بخشی از بوستان شهدای این شهر البته با مشارکت بخش خصوصی را داده بود که این روزها خبر از بهره برداری زودهنگام باغ وحشی مصنوعی در پارک کوهستان یزد می‌دهد.

اواسط آذرماه سال ۱۴۰۰ و طی بازدید سرپرست وقت معاونت خدمات شهری و سرپرست وقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری به همراه تعدادی از اعضای کنونی شورای شهر یزد در بازدید از عملیات بازپیرایی بوستان ۲۵ هکتاری شهدا وعده داده بودند که بخشی از این بوستان با مشارکت بخش خصوصی به باغ پرندگان تبدیل شود.

البته برای یزد با وجود ظرفیتهای فراوان حیات وحش ایجاد فضاهایی مانند باغ وحش و مکان‌هایی مشابه آن، دور از انتظار نیست به طوری که هم اکنون نیز در داخل بافت تاریخی شهر یزد مکانی با عنوان «لیزارد لند» موسوم به خانه سوسمارهای زنده را در خانه‌ای تاریخی و زیبا داریم که در آن گونه‌های جانوری اعم از سوسمارها، مارها، لاک‌پشت‌ها، عقرب‌ها، طوطی‌ها و گربه‌ها در معرض دید عموم قرار دارند.

یا در روستای تاریخی سریزد شهرستان مهریز، مجموهای تفریحی با عنوان «باغ آهو» داریم که هم اکنون در آن که نخستین مرکز پرورش و نگهداری از آهوی ایرانی شناخته می‌شود، ۱۲۰ نوع پرنده و ده‌ها گونه علفخوار وحشی اعم از طاووس مصری، قو مشکی، طوطی کوتوله، غاز کانادایی و مرغ شاخ‌دار، انواع زیادی از گوزن‌ها، آهوها، قوچ و میش را می‌توان مشاهده کرد.

البته در شهرستان میبد نیز باغ حیوانات میبد را با افزون بر ۸۰ گونه از پرندگان و خزندگان زیبا داریم که جزو یکی از جاذبه‌های این شهر بسیار کهن و تاریخی محسوب می‌شود.

و اینک «ابوالقاسم محی الدینی» شهردار یزد از ایجاد مجموعهای مصنوعی از حیات وحش ایرانی و آفریقایی شامل ۲۴ گونه جانوری در پارک کوهستان این شهر تا پایان هفته جاری خبر داده است.

وی با بیان این که در حال حاضر استفاده از پارک‌های شهری به دلیل افزایش روزافزون جمعیت، سبک زندگی آپارتمان نشینی و فاصله گرفتن فضای کالبدی شهرها از محیط‌های طبیعی بیش از گذشته مورد توجه شهروندان قرار گرفته است، اظهار کرد: پارک‌های شهری به عنوان بخشی از زیر ساخت‌های طبیعی و مؤلفه‌های موثر در سیمای شهر، محل ارتباط انسان شهرنشین و طبیعت هستند و بدون شک حیات وحش می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش جذابیت آنها باشد.

محی‌الدینی افزود: حیوانات همواره از جذابیت زیادی برای اکثر افراد برخوردارند؛ به‌طوری که بسیاری از مردم سفرهای خود را بر پایه بازدید از موجودات حیات وحش که دوست دارند از نزدیک ببینند برنامه‌ریزی می‌کنند؛ این در حالی است که این امکان برای بسیاری از مردم امکان پذیر نیست.

شهردار ادامه داد: این طرح، حیات وحش را به صورت مصنوعی و در اندازه های طبیعی در معرض دید عموم قرار داده تا علاوه بر جذابیت، افزایش آگاهی و دانش را به دنبال داشته باشد.

وی همچنین گفت: در همین راستا ایجاد این مجموعه در دو محور حیات وحشی ایران و آفریقا با هدف رضایت شهروندی و همچنین بازدیدهای علمی برای کودکان و نوجوانان در پارک کوهستان با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال در حال اجرا است که تا پایان هفته به بهره برداری می رسد.

محی الدینی افزود: برای فاز اول ۲۴ گونه جانوری و حیواناتی از قبیل آهو، مرال، بز کوهی، شیر، یوزپلنگ، عقاب، فلامینگو، درنا، حواصیل، پلیکان، دراج، اسب، کروکودیل، اوریکس، کودو، بوفالو، کفتار ایرانی، زرافه و سایر حیوانات با تعداد ۱۰۸ عدد در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۷:۳۷

اگرواقعااجرابشه عالیه مخصوصاپرندگان داخل شهر...مثل اصفهان

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۶ ۱۴:۵۵

یزد شده همش اتباع و مهاجر که به خاطر کارخونه ها و کار اومدن یزد . تورم بالا آلودگی بالا