• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403050201411
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲ مرداد؛ ابلاغ «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» از سوی مخبر/ گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات

اخبار سیاسی ۲ مرداد؛ ابلاغ «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» از سوی مخبر/ گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات

«ابلاغ آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان»، «ادامه دیدارها با رئیس‌جمهور منتخب» و «انتخاب ۴ کاندیدای ریاست دیوان محاسبات» از موضوعات مهم خبری دوم مرداد ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، محمد مخبرسرپرست ریاست جمهوری آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد که بر اساس این ابلاغیه، صندوق‌های بازنشستگی مکلفند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، حقوق بازنشستگی مشمولان صندوق خود را با رعایت این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، متناسب‌سازی کنند.

همه بیمه‌شدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شده‌اند، در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه هستند.

امروز همچنین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران که در جلسه بیست و نمهم خرداد ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده بود، برای اجراء از سوی سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

****

در ادامه دیدارهای مقامات مسئول با رئیس‌جمهور منتخب وزرای اقتصاد بهداشت، فرهنگ، آموزش و پرورش، روسای سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شورای راهبردی روابط خارجی هم به صورت جداگانه با وی دیدار و گزارشی از حوزه تحت مسئولیت خود ارائه کردند.

در این دیدارها بهرام عین اللهی، محمد مهدی اسماعیلی و رضا مراد اسماعیلی ضمن عرض تبریک به مسعود پزشکیان  برای پیروزی در انتخابات اخیر  ریاست جمهوری برای  وی و دولت چهاردهم آروزی موفقیت کردند و گزارشی از عملکرد خود در هر وزراتخانه ارائه کردند.

امروز همچنین مسعود پزشکیان در دیدار با اعضای ستادهای مردمی خود با تاکید بر اینکه ما باید کابینه وفاق ملی انتخاب کنیم، اضافه کرد: باید کابینه‌ای شکل دهیم که افراد باتجریه، باعلم و صادق در آن باشند و کابینه ای تشکیل دهیم تا به سمت سیاست‌هایی که رهبری تعیین کرده اند، حرکت کنیم. به همه گفته ایم شاخص ارائه کرده و رزومه افراد را به ما بدهند، هر کسی بخواهد در دولت مسئول شود، یک اصل را با آنها توافق می کنیم که اگر خلاف آن باشد قبول نمی کنیم و آن رضایت مردم است. اگر در اداره‌ای کسی به اسم ما می خواهد خدمت کند، باید مردم را راضی کند. رضایت مردم شاخص مدیریت ما است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم پس از دیداری که با پزشکیان داشت‌، گفت: ما به عنوان مشاور حتما در خدمت دکتر پزشکیان خواهیم بود و قرار بر این شد تا در باب مواردی که ایشان صلاح بدانند، مجددا خدمتشان برسیم.

داوود منظور اظهار کرد: با توجه به جابه‌جایی دولت، لازم بود که در ارتباط با وضع موجود و مسائلی که قاعدتا در چند ماه آینده دولت با آن مواجه خواهد شد گزارشی را خدمت دکتر پزشکیان، ارائه بدهیم. در این دیدار  تیم اقتصادی دولت منتخب حضور داشتند و گزارشی را در خصوص مسائل بودجه جاری کشور، بودجه عمومی و نیز در ارتباط با بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه دادم.

وزیر اقتصاد نیز امروز با رئیس جمهور منتخب دیدار داشت و پس این دیدار گفت: جلسه بسیار سازنده‌ای با آقای پزشکیان داشتیم. وزرات اقتصاد نقش ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اعم از مالیه، خزانه داری و بودجه تا حوزه هایی مانند مالیات، گمرک، تسهیل محیط کسب‌ و کار دارد و ما برنامه راهبردی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ وزارتخانه را که پیش از این آماده کرده بودیم خدمت دکتر پزشکیان ارائه کردیم.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

حدادعادل: سوابق پزشکیان هیچ نقطه‌ منفی ندارد/از ایده دولت اجماع و وفاق ملی استقبال می‌کنیم

عارف: مردم به جریان اصلاحات فرصت پوست‌اندازی داده‌اند/ همه بدون سهم‌خواهی به پزشکیان کمک کنند

محسن رضایی: بدون توقع و منت به دولت پزشکیان کمک کنیم

****

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه هفته آینده-نهم مرداد برگزار می‌شود.

در تکمیل این توضیحات، احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس گفت که به دلیل حضور نمایندگان در مراسم تنفیذ آقای پزشکیان برای استقبال از هیات های خارجی و سایر امورات برای هماهنگی، جلسه علنی هفتم مرداد تشکیل نمی‌شود.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور در صحن علنی، در خصوص میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی به نمایندگان گزارش داد.

سید صولت مرتضوی ضمن اشاره به اینکه یکی از پایگاه‌های شاخص و بسیار موثر در نظام تصمیم‌گیری پایگاه رفاه ایرانیان است، گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه برقراری عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده‌محور از طریق مشاهده وضعیت کلان رفاهی آحاد مختلف جامعه و همچنین بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم درآمد بود. اکنون کل اطلاعات جامعه ایرانی که بالغ بر ۸۵ میلیون نف

وزیر کار در بخش دیگری از توضیحاتش به نمایندگان با اشاره به اینکه ایجاد بیش از ۳۰ هزار خانه بهداشت کارگری صورت گرفته است، گفت:  در گذشته می‌گفتند فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کنید. یکی از بزرگترین ابر بدهکاران بانکی سازمان اجتماعی کشور بود. این سبب شد در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ما به ۶۰ درصد برسد. دولت بدهی سازمان اجتماعی را تسویه کرد و مطالبات آن را پرداخت کرد. روند استقراض ما از بانک ها متوقف شده است. از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون ریالی از بانک مرکزی توسط سازمان تامین اجتماعی استقراض نشده است

ر هستند را شناسایی کرده و برای بهره‌مندی دستگاه‌های مختلف و استفاده از آن و ارائه خدمات به آحاد مختلف جامعه این اطلاعات در سامانه رفاه ایرانیان جمع‌آوری شده است.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) دوم مرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

عضو کمیته دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی از انتخاب چهار کاندیدای ریاست دیوان محاسبات در جلسه امروز این کمیته خبر داد و افزود: ۲۹ نفر برای ریاست دیوان محاسبات اعلام آمادگی کردند که بعد از بررسی‌های صورت گرفته در نهایت کمیته دیوان محاسبات چهار گزینه را برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب کرد.

به گفته محسن بیگلری،‌ احمدرضا دستغیب، حمیدرضا تیموری، کیومرث داوودی و محمدعلی عبدالله‌زاده چهار کاندیدای دیوان محاسبات هستند که به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی می‌شوند تا در نهایت از بین این چهار گزینه دو نفر در کمیسیون برنامه انتخاب شده و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام شود.

بعدازظهر امروز هم یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تعیین ۲ گزینه نهایی ریاست دیوان محاسبات خبر داد و گفت: در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب دو نفر از بین ۴ گزینه معرفی شده کمیته دیوان محاسبات برای ریاست دیوان محاسبات در دستور کار قرار گرفت.

الهام آزاد افزود: بر این اساس با رای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، احمدرضا دستغیب با ۲۰ رای و  حمیدرضا تیموری با ۹ رای به عنوان گزینه های نهایی ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha