• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403050201407
  • منبع : بازار

چگونه در بازار آهن کمتر ضرر کنیم

چگونه در بازار آهن کمتر ضرر کنیم

مهم‌ترین نکته در جلوگیری از کاهش ضرر در بازار آهن بالا بردن آگاهی از این بازار و مختصات آن و هم‌چنین شناخت راه‌های کلاه‌برداری در بازار آهن است. در ادامه نکاتی را به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت وارد معاملات آهن آلات شوید و ضرری متوجه معلملات شما نشود.

به گزارش ایسنا به نقل از فولاد ایرانیان، آهن آلات به دلیل وزن و قیمت‌های بالا دارای معاملاتی با ارقام نجومی و میلیاردی است و به همین دلیل هرگونه کمبود آگاهی در انجام معاملات فولادی می‌تواند باعث ضرر و زیان جبران‌ناپذیری به خریداران و فعالان این حوزه شود.

روش‌ های کاهش ضرر و زیان در بازار آهن

در ادامه روش‌هایی را معرفی می‌کنیم تا احتمال ضرر در بازار آهن را برای شما به کمترین میزان ممکن برساند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

افزایش آگاهی از مشخصات بازار آهن

شناخت مشخصات فنی مقاطع فولادی و اطلاعات مهم در معاملات بازار آهن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند باعث کاهش ضرر و زیان خریداران در بازار آهن شود. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

بررسی وزن آهن آلات

قیمت آهن و کیفیت محصولات فولادی براساس وزن این مقاطع محاسبه می‌شود و از این رو دانستن وزن استاندارد مقاطع فولادی یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که هر فعالی در بازار آهن باید از آن آگاه باشد. بهترین منابع برای دانستن وزن آهن آلات شامل جدول استاندارد وزنی هر مقطع یا جدول اشتال است. هم‌چنین هر کارخانه تولیدکننده مقاطع فولادی یک جدول وزنی برای محصولات خود ارائه می‌دهد که می‌توانید وزن محصول در پیش فاکتور را با وزن محصول هر کارخانه مقایسه کنید. شما با دانستن وزن مقاطع فولادی و واحد قیمت هر کیلوگرم می توانید هزینه نهایی سفارش خود را محاسبه کنید.

بررسی مشخصات پیش فاکتور

شما با دریافت پیش فاکتور قبل از انجام معامله می‌توانید از مشخصات بار شامل قیمت، وزن، برند، زمان تحویل و نوع بار آگاهی پیدا کنید. دقت کنید که حتماً پیش فاکتور را با فاکتور اصلی و مشخصات بار ارسال شده مطابقت دهید.

بررسی مشخصات بارنامه

بارنامه یک سند حیاتی در حوزه خرید آهن آلات است و اطلاعاتی نظیر مبدأ، مقصد، وزن بار، نوع وسیله، هزینه و زمان بارگیری و تحویل را مشخص می‌کند. دقت کنید که وزن بارنامه را قبل از تحویل حتماً با بار ارسال شده تطبیق دهید.

آگاهی از شناسنامه محصول و نشان اختصاری هر کارخانه

محصولات فولادی دارای یک شناسنامه محصول هستند که مشخصات مقاطع فولادی شامل برند تولیدکننده، تاریخ تولید، وزن، نوع آلیاژ، استاندارد تولید و غیره در آن مشخص است. به این ترتیب فروشنده نمی‌تواند محصول مشابه و ارزان‌تر را به جای محصول اصلی و گران‌تر بفروشد. هم‌چنین برخی مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن شامل نشان اختصاری هر کارخانه هستند که بر روی محصول حک می‌شود. از مهم‌ترین نشان اختصاری کارخانه‌های برتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه در بازار آهن کمتر ضرر کنیم

هم‌چنین با توجه به نوع مقطع فولادی حروف دیگری هم برای تعیین مشخصات محصول پس از نشان اختصاری برند حک می‌شود. مثلاً در میلگرد علامت‌های T، U و A قرار می‌گیرد که حرف T نشان‌دهنده تولید با روش ترمکس (روش خنک کاری) و حرف U نشان‌دهنده روش آلیاژی در تولید میلگرد است. هم‌چنین علامت A به معنای روش تولید مندرج در شناسنامه محصول است. آگاهی از این علائم می‌تواند مانع از خرید محصولات تقلبی شود.

اهمیت اطلاع از آخرین قیمت آهن برای جلوگیری از ضرر

نوسان در بازار آهن در برخی موارد به ویژه در التهابات افزایش نرخ دلار آن چنان بالاست که باید به صورت ساعتی استعلام قیمت آهن آلات را انجام دهید. به همین دلیل اطلاع از آخرین قیمت آهن به صورت آنلاین یا تلفنی می‌تواند بهترین روش برای جلوگیری از خرید گران مقاطع فولادی باشد. از جمله شرکت‌های مرجع استعلام قیمت آهن آلات می‌توان به شرکت بازرگانی فولاد ایرانیان اشاره کرد.

شناخت روش‌های رایج کلاه ‌برداری در بازار

شناخت روش‌های رایج کلاه‌برداری در بازار آهن می‌تواند مانع از خرید محصولات تقلبی و پرداخت های اضافی در معاملات آهن شود. افزایش آگاهی خود از مشخصات محصولات کارخانه‌های فولادی و هم‌چنین خرید از شرکت‌های فولادی معتبر و باسابقه مانند فولاد ایرانیان یکی از بهترین راه‌ها برای خرید امن در بازار آهن است. شرکت‌های فولادی باسابقه هرگز اعتبار خود را با انجام روش‌های کلاه‌برداری خدشه‌دار نمی‌کنند. مهم ترین روش‌های کلاه‌برداری در بازار آهن شامل موارد زیر است:

تقلب در اعلام قیمت و وزن بار

قیمت آهن آلات را حتماً در پیش فاکتور و فاکتور اصلی بررسی و تطبیق دهید. هم‌چنین وزن محصول را براساس جدول وزنی کارخانه، اشتال و هم‌چنین وزن در بارنامه و فاکتور بررسی و تطبیق دهید.

چگونه در بازار آهن کمتر ضرر کنیم

ارسال بار مشابه یا تقلبی

مشخص کردن مشخصات محصول در پیش فاکتور مانند برند، وزن و ... باعث می‌شود که فروشنده نتواند بار مشابه با قیمت ارزان‌تر را برای شما ارسال کند. بررسی شناسنامه محصول و نشان اختصاری می‌تواند شما را در خرید برند مورد نظر مطمئن نماید.

ارسال بار با خودروی مشابه و پلاک یکسان

تغییر پلاک خودرو و نصب آن بر روی خودروی مشابه با بار سبک‌تر یا محصول تقلبی راه دیگری است که در برخی موارد خرید و فروش آهن آلات دیده شده است. چک کردن وسیله نقلیه مشکوک با باسکول و یا خرید از شرکت‌های معتبر و یا کارکردن با شرکت‌های باربری باسابقه می‌تواند مانع از این روش کلاه‌برداری شود.

نامشخص بودن زمان تحویل بار و سرمایه‌ گذاری با پول مشتری

دقت کنید که حتماً زمان تحویل بار را در فاکتور فروش مشخص نمایید. چرا که به دلیل بالا بودن ارقام معامله، برخی از فروشندگان کلاه‌بردار بار را با تأخیر ارسال می‌کنند و از مبلغ واریزی شما برای خرید و فروش شخصی در بازار استفاده می‌کنند.

کاهش ضرر با خرید میلگرد ارزان و باکیفیت

دقت کنید که قیمت آهن آلاتی که ارزان‌تر از کلیت بازار هستند، می‌توانند مشکوک بوده و باید در هنگام معامله دقت بیشتری روی آن‌ها انجام شود. مثلا استعلام قیمت میلگرد امروز با توجه به بالا بودن تنوع این محصول در بازار، برای جلوگیری از کاهش ضرر و زیان در معاملات بسیار مهم است و باید با احتیاط به خرید میلگرد ارزان و باکیفیت نزدیک شوید.

سخن پایانی

استعلام قیمت‌ آهن آلات و خرید را از مراجع معتبر، بررسی سابقه و نماد تجارت الکترونیک شرکت‌های آنلاین فروش آهن، ثبت دقیق و کامل معاملات در پیش فاکتور و فاکتور اصلی، شناخت مشخصات مقاطع فولادی به ویژه وزن، شناخت مشخصات کارخانه‌های مختلف فولادی مانند نشان اختصاری، چک کردن پلاک مشخصات دقیق محصول از جمله مواردی هستند که رعایت کردن آن‌ها می‌توانند مانع از ضرر و زیان شما در خرید آهن آلات شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha