• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403050201318
  • خبرنگار : 71271

گریز «هدهد» و «کوثر» از روسیه به فضا/خبری خوش برای مردان طاس

گریز «هدهد» و «کوثر» از روسیه به فضا/خبری خوش برای مردان طاس

در سرویس علم و فناوری ایسنا در روز سه‌شنبه میزبان اخبار زیادی بوده‌ایم که در اینجا به خلاصه‌ای از گزیده‌ این اخبار می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، امروز دوم مرداد سرویس علم و فناوری ایسنا به حوزه رباتیک، دانش‌بنیان‌ها، فضا، هوش مصنوعی و البته علم و فناوری پرداخته و اخبار جالبی در این سرویس به چشم می‌خورد. برای مطالعه کامل هر یک از اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

«هدهد» و «کوثر» ۱۵ آبان از روسیه به مدار لئو تزریق می‌شوند/اولین ماهواره IOT ایرانی در فضا

ماهواره هدهد و کوثر که قرار بود آذرماه سال گذشته پرتاب شود، قرار است در آبان ماه سال جاری از پایگاه روسیه به مدار لئو تزریق شود.

تبدیل هوای محیط به اکسیژن خالص با سیستم‌های بومی‌

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه اکسیژن‌ساز برقی را به تولید رساند که می‌تواند ۵ تا ۱۲ لیتر در دقیقه هوای محیط را تبدیل به اکسیژن خالص کند و به گفته آنها این دستگاه‌ در پیاده‌روی اربعین کاربردهای وسیعی یافته است.

دارپا به دنبال نسل جدید ریزسامانه‌های دفاعی

آژانس پروژه تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا) دانشگاه تگزاس در آستین را برای ساخت ریزسامانه‌های نیمه‌رسانای نسل جدید طی یک برنامه دو مرحله‌ای که هر مرحله ۲.۵ سال به طول خواهد انجامید، برای وزارت دفاع انتخاب کرد.

رفع محدودیت استفاده از عینک آفتابی در نسخه جدید فناوری خودران تسلا

ایلان ماسک می‌گوید نسخه بعدی کاملا خودران(Full Self-Driving) به رانندگان اجازه می‌دهد از عینک آفتابی استفاده کنند.

تایم‌لپس شگفت‌انگیز شفق قطبی از منظر ایستگاه فضایی

متیو دومینیک (Matthew Dominick)، فضانورد ناسا، یک تایم‌لپس شگفت‌انگیز که از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ثبت شده و در آن شفق قطبی، ماهواره‌ها، ستاره‌ها و یک شهاب دیده می‌شود، به اشتراک گذاشته است.

«اکسیژن تاریک» در اعماق اقیانوس کشف شد!

دانشمندان ممکن است مسیر دیگری برای تولید اکسیژن در کف اقیانوس پیدا کرده باشند، چرا که به تازگی مواد معدنی فلزی منتشر کننده اکسیژن را در عمق ۴۰۰۰ هزار متری زیر سطح دریا کشف کرده‌اند.

آزمایش‌های زمینی روی پیشران استارلاینر به پایان رسید

مهندسان بوئینگ و ناسا آزمایش‌های زمینی را بر روی پیشران فضاپیمای استارلاینر که به نوعی در فضا گیر کرده است، به پایان رساندند. اکنون آنها داده‌های زیادی دارند که قبل از اینکه خدمه بتوانند به خانه بازگردند، باید بررسی کنند.

دیستروفی عضلانی تا ۲ سال دیگر قابل درمان می‌شود

دانشمندان روش ژن‌درمانی جدیدی را در موش‌ها نشان داده‌اند که می‌تواند دیستروفی یا تحلیل ماهیچه‌ای را درمان کند. به گفته آنها این درمان می‌تواند ظرف دو سال آینده برای استفاده انسانی آماده شود.

کشف روشی برای کنترل پشه آئدس

پژوهشگران آمریکایی موفق به کشف راه جدیدی شده‌اند که می‌تواند جایگزین حشره‌کش‌ها شود و جمعیت پشه‌های ناقل بیماری را کنترل کند.

یک قند طبیعی به نور امیدی برای درمان طاسی تبدیل می‌شود

در خبرهایی که برای تقریبا نیمی از مردان جهان خوشحال کننده است، دانشمندان دریافته‌اند که یک قند طبیعی در بدن انسان و حیوانات می‌تواند به عنوان یک درمان موضعی برای طاسی با الگوی مردانه استفاده شود. این کشف می‌تواند جایگزینی غیر تهاجمی، ارزان و ایمن برای درمان با ماینوکسیدیل(minoxidil) باشد.

ربات‌های انسان‌نما در کارخانه تسلا از سال آینده

ایلان ماسک مدعی شده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس(Optimus) محصول شرکت تسلا از سال ۲۰۲۵ در کارخانه این شرکت به کار گرفته خواهد شد و احتمالا از سال ۲۰۲۶ برای فروش آماده شود.

انتشار یک عکس دیده‌ نشده به مناسبت سالگرد پرتاب رصدخانه ناسا

به مناسبت سالگرد پرتاب «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا»، ناسا عکسی را از یک کهکشان مارپیچی منتشر کرده است که پیش از این دیده نشده بود.

معرفی تازه‌ترین دستاوردهای فناورانه در پانزدهمین نمایشگاه ایران نانو

با آغاز ثبت نام حضور در پانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو (ایران نانو ۱۴۰۳)، زمینه برای معرفی تازه‌ترین دستاوردها و توسعه بازار محصولات این حوزه فناوری فراهم می‌شود.

«ققنوس» دانشگاه فردوسی راهی انگلستان شد

تیم دانشگاه فردوسی مشهد بعد از خودروی رهام خود در ایتالیا، امسال با خودروی ققنوس راهی مسابقات بین‌المللی خودروی فرمول دانشجویی انگلستان شده است.

دانه شن فضایی خسارتی ۸۰۰ میلیون دلاری به تلسکوپ اروپا زد

سنگی فضایی به اندازه یک دانه کوچک شن، سپر ۸۰۰ میلیون دلاری تلسکوپ گایا را سوراخ کرده است.

ربات‌های انسان‌نما در کارخانه تسلا از سال آینده

ایلان ماسک مدعی شده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس(Optimus) محصول شرکت تسلا از سال ۲۰۲۵ در کارخانه این شرکت به کار گرفته خواهد شد و احتمالا از سال ۲۰۲۶ برای فروش آماده شود.

ناسا خدمه جدید ماموریت شبیه‌سازی‌شده مریخ را معرفی کرد

داوطلبان جدید ماموریت شبیه‌سازی‌شده بعدی مریخ، از روز ۹ اوت به زیستگاه مریخی خواهند رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha