• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403050201164
  • خبرنگار : 71628

کارشناس ترکیه‌ای: آمریکا در روند آشتی آنکارا-دمشق مانع‌تراشی خواهد کرد

کارشناس ترکیه‌ای: آمریکا در روند آشتی آنکارا-دمشق مانع‌تراشی خواهد کرد

یک کارشناس ترکیه‌ای مطرح کرد که وضعیت روند عادی‌سازی روابط این کشور با سوریه بازگشت‌ناپذیر شده است اما با این وجود، آمریکا تلاش‌ خواهد کرد مانع‌تراشی کند.

به گزارش ایسنا، یک منبع مطلع در محافل کارشناسی ترکیه گفت روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان ترکیه و سوریه به وضعیتی غیرقابل بازگشت رسیده است اما آمریکا ممکن است تلاش کند از اقدامات پیش‌برنده در این مسیر جلوگیری کند.

خبرگزاری تاس گزارش داد که این منبع مطلع گفت: شایان توجه است که گزارش‌ها درباره یک دیدار برنامه‌ریزی‌شده میان روسای جمهور ترکیه و سوریه، رجب طیب اردوغان و بشار اسد در خاک ترکیه یا در کشورهای طرف سوم که فورا، پس از نشست ناتو و با پیش‌زمینه اظهارات و بیانیه‌های مطرح‌شده در واشنگتن منتشر شد، هم‌سو با تلاش‌های ترکیه برای عادی‌سازی روابط با سوریه نیست. مشخص است که در شرایطی که آنکارا در حال مذاکره درباره اراده سیاسی عادی‌سازی روابط با دمشق است، آمریکا تلاش خوهد کرد مانع این روند شود اما یخ فضا آب شده است و وضعیت این روند بازگشت‌ناپذیر شده است.

به گفته این کارشناس، ترکیه نقشه راهی برای روند عادی‌سازی روابط آماده کرده است و اطلاعات بیشتری در رسانه‌های داخلی منتشر خواهد شد که باید پالایش شود.

او افزود: به طور کلی، این روند با افزایش مثبت‌گرایی، از جمله در ارتباط با مذاکرات آستانه همراه خواهد شد که یکی از مهم‌ترین عوامل برای حل‌وفصل مشکل سوریه است.

روزنامه دیلی صباح ترکیه که حامی دولت است، ۲۲ ژوئیه گزارش داد که اولین نشست میان اردوغان و اسد از سال ۲۰۱۱، ممکن است ماه اوت در مسکو برگزار شود. این روزنامه همچنین مدعی شد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق ممکن است به این نشست دعوت شود، در حالی که ایران احتمالا دعوت نخواهد شد.

گرچه «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه همان روز گفت این اطلاعات کذب است.

بشار اسد که در ۲۶ ژوئن با «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای صلح سوریه دیدار کرد، گفت «دمشق پذیرای تمامی ابتکارات با هدف بهبود روابط با ترکیه است، در صورتی که این روند مبتنی بر احترام به حاکمیت سوریه و تمایل این کشور برای احیای آن بر تمامی قلمرو این کشور باشد.»

اردوغان در ۲۸ ژوئن آمادگی خود برای احیای روابط دیپلماتیک با دمشق را اعلام کرد. روابط دوجانبه آنها از سال ۲۰۱۲ قطع شده است. رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۲ ژوئن گفت به وزیر امور خارجه کشورش دستور داده است «با همکاران خود دیدار و نقشه راهی برای روند عادی‌سازی روابط آماده کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha