• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403050201079
  • خبرنگار : 50214

گره کور هوشمندسازی سرویس مدارس در یزد

گره کور هوشمندسازی سرویس مدارس در یزد

ایسنا/یزد سرویس مدارس یکی از مشکلات هر ساله آغاز تحصیلی در کشورمان است که مهمترین علت برطرف نشدن معضل آن تاکنون عملکرد سنتی و اختلاف نظرهای ناشی از تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای در مورد آن است و به نظر تنها چاره درمان آن هوشمندسازی است ولی این اقدام در استان یزد به گره‌ای کور تبدیل شده است.

هر ساله همزمان با آغاز سال تحصیلی یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین تامین وسیله ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به مدرسه است؛ مشکلی که هر چند آموزش و پرورش و دیگر متولیان طی الهای گذشته از ماه‌ها قبل شروع سال تحصیلی برای آن برنامه ریزی می‎کردند ولی باز هم به دلایلی تاکنون مرتفع نشده است.

البته بر اساس مطالعات صورت گرفته از مهمترین علل این عدم موفقیت سنتی عمل کردن در مورد ارائه این خدمت بوده است؛ از نرخ گذاری‌های سلیقه‌ای و غیرمتناسب براساس شاخص‌های متعدد که منجر به بی میلی رانندگان برای ارائه این خدمت می‎شود تا نارضایتی والدین و نبود نظارت بر نحوه ارائه این خدمت که گاهاً حوادث تلخی را در کشور رقم زده است.

از چند سال قبل با دستور وزیر کشور، سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با عنوان اختصاری «سپند» و با رویکرد استفاده از تکنولوژی‌های نوین به منظور افزایش سطح کیفی خدمات، افزایش ضریب آرامش خاطر و کاهش نگرانی‌های والدین ایجاد شد ولی این سامانه نیز آنچنان که باید رضایت والدین و حتی رانندگان را جلب نکرده است.

«عباس باروتکوب زاده» از فعالان حوزه حمل و نقل هوشمند معتقد است که مهمترین معضل این بخش اجبار مردم به تطابق دادن درخواستهایشان با نحوه خدمات دهی در حوزه حمل و نقل است در حالی که حوزه حمل و نقل باید خود را با مطالبات مردم تطابق دهد و این اقدام با توجه به داده ها و اطلاعات موجود کاملا امنکان پذیر است.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که واگذاری موضوع ساماندهی سرویس مدارس به شهرداری‌ها برخلاف سیاستهای کلی نظام و حتی شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است به گلایه‌های والدین دانش آموزان و رانندگان از اختلالات سامانه سپند اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان علی رغم فریادهایی که در حمایت از دانش بنیان‌ها برای رشد و توسعه کشور سر می‎دهند، نه تنها در را به روی فعالیت دانش بنیان‌ها بسته‎اند بلکه حاضر به مشارکت با آنها جهت بهبود اوضاع و رفع مشکلات نیستند.

بارتکوب زاده نمونه بارز این اقدام را سنگ اندازی برخی از بخشهای دولتی در جریان هوشمندسازی سرویس مدارس به بهانه آیین‌ها و ابلاغ های کشوری خواند و گفت: متولیان این حوزه علی رغم این که در سال تحصیلی گذشته با حمایت مستقیم سازمان حمل و نقل شهرداری با جابجایی هوشمند ۱۰ هزار دانش‌آموزان از ۱۰۰ مدرسه یزد توسط یکی از استارتاپ‌های برتر استان کردند و ماحصل آن بنا بر اظهارات بازرسی کل استان منجر به کاهش شکایات مردمی در این حوزه شد، امروز گره در کار هوشمند سازی سرویس مدارس ایجاد کرده‎اند.

وی گفت: این سنگ اندازی‌ها تا جایی در یزد بالا گرفته که به رغم تاکید امام جمعه، استاندار، نماینده مردم یزد و دیگر مسئولان استان، رانندگان را تهدید به توقیف خودرو در صورت همکاری در این حوزه می‌کنند.

وی از ویژگی‌های این سامانه هوشمند که علاوه بر دانش آموزان، امکان استفاده در جابجایی دانشجویان، کارگران و حتی کارمندان را دارد، ضمن کاهش ترافیک و رفع مشکل تردد خودروهای تک‌سرنشین، نسبت به هوشمندسازی فرایند ثبت نام، محاسبه نرخ براساس مصوبه شورای شهر، تعیین هوشمند مسیر و نظارت بر فعالیت رانندگان را همانند برخی تاکسی‎های اینترنتی فعال در سطح کشور فراهم آورده است.

بارتکوب زاده ابراز امیدواری کرد که حالا که یزد به عنوان پایلوت بهره برداری کشور انتخاب شده است، شاهد افزایش بهره وری در مدارس با برداشتن فشار مربوط به سرویس دهی به ایاب و ذهاب دانش آموزان از دوش کادر مدرسه و شفاف سازی در اعمال نرخ مصوب سرویس مدارس باشیم.

این فعال در حوزه دانش بنیان‌ها از مسئولان می‌خواهد با توجه به اهمیت تبدیل ایده‌ها به ثروت در راستای رفع مشکلات مردم، از همراهی با دانش بنیان‌ها دست نکشند و آنها را به ورطه نابودی نکشانند چرا که ادامه یافتن این رویه باعض می‎شود که دانش‌بنیان کُشی به یک رویه معمول باب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha