در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «تقویت روحیه پرسشگری در نظام آموزشی در کشور میتواند آینده کشور را از جهات مختلف تضمین نمایند. تبدیل کلاسهای آموزشی از مکانی برای گفتن، شنیدن و به خاطر سپردن به محلی برای گفتوگو، تبادل نظر و از همه مهمتر محلی برای پرسیدن میتواند روش موثری برای این تضمین باشد. همچنین تقویت روحیه پرسشگری و نقد در تعلیم و تربیت، زمینساز تربیت فرزندانی خلاق، مبتکر و نوآور خواهد بود. بنابراین فرآیندهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت را باید طوری طراحی کرد که مسیر دوطرفه و تعاملی بین معلم و متعلم را که در آن معلم نقش راهنما و هدایتگر دارد، تحقق بخشید تا از این طریق بستری آماده شود که فراگیر بتواند بدون ترس با اعتماد به نفس پرسشهای خود را مطرح نماید، چرا که اگر مسئله اعتماد به نفس دانشآموزان حل شود، مسائل دانشی آنها نیز حل خواهد شد. بنابراین سیستم آموزشی شامل خانواده، ساختار آموزشی، معلم، مدرسه و جامعه باید با فرصت دادن به فراگیران برای طرح پرسشهای خود زمینه را برای اندیشیدن و تفکر خلاق آنها فراهم سازد تا شرایط برای تربیت انسانهای متفکر و خلاق فراهم شود.»
همچنین در بخش دیگری از مقدمه این کتاب تشریح شده است: «آنچه امروز از نظامهای آموزشی دریافت میشود این است که اکثر سیستمهای آموزشی ما از روشهای القایی بهره میبرند تا از روشهای اقناعی. اصولاً در نظام آموزشی ما به خصوص در روشهای تدریس، پرسشگری و خلاقیت جایگاه چندان مطلوبی ندارد. آشنایی با مفاهیم پرسش و پرسشگری و اهمیت تقویت این روحیه در نظام آموزشی و همچنین بررسی موانع مهم پرسشگری و خلاقیت در آموزش، آشنایی با تکنیکهای پرسشگری و خلاقیت و نقش آن در یادگیری فراگیران میتواند مسیر آموزش و تعلیم و تربیت را به سمتی هدایت کند که زمینه مناسبی برای تربیت انسان پرسشگر و مطالبهگر در جامعه فراهم شود.»
خسرو کنعانی، دانش آموخته دکتری مطالعات برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز و معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی، این کتاب در چهار فصل و ۱۵۳ صفحه در قطع وزیری به قیمت ۶۰۰۰۰۰ ریال توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و به تهیهکنندگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در تیرماه ۱۴۰۳ منتشر و روانه بازار نشر شده است.
انتهای پیام
نظرات