• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403050200891
  • خبرنگار : 71588

تشکیلات خودگردان و اردن اقدام کنست در «تروریستی» خواندن آنروا را محکوم کردند

تشکیلات خودگردان و اردن اقدام کنست در «تروریستی» خواندن آنروا را محکوم کردند

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن تصمیم کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در «تروریستی» خواندن آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصمیم کنست مبنی‌بر طبقه‌بندی آنروا به عنوان یک سازمان «تروریستی» اعلام کرد این تصمیم نشان‌دهنده خصومت پنهان برای رفع مشکل آوارگان فلسطینی و نابودی حق آنها برای بازگشت، براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز به‌مثابه نقض قطعنامه شماره ۲۷۳۰ شورای امنیت است که کشورها را موظف می‌کند که به موسسات و کارکنان سازمان ملل در زمینه انسانی احترام بگذارند و از آنها محافظت کنند.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است این تصمیم در چارچوب کمپین تحریک‌آمیز نظام‌مند و سیستماتیک رژیم صهیونیستی گرفته شده که به وضوح درجریان جنگ نسل‌کشی ملت فلسطین در نوار غزه، چه از طریق اظهارات علنی و چه با هدف قرار دادن آژانس آنروا، مسؤولان، مقر، نهادها، امکانات و کادرهای آن انجام شده است، همانطور که روز گذشته با هدف قرار دادن کاروان کمک‌رسانی سازمان ملل در مسیر نوار غزه انجام شد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اعلام کرد که به تلاش‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی خود برای تضمین ماموریت کارآمدتر و پویاتر آنروا طبق قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مربوطه از جمله قطعنامه‌های ۱۹۴ و ۳۰۲ و سایر قطعنامه‌های دیگر ادامه خواهد داد.

این وزارتخانه خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی با هدف حفظ مأموریت آنروا و تضمین تداوم فعالیت‌های آن تا اجرای حقوق آوارگان فلسطینی و دستیابی به راه‌حل عادلانه، مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل، به‌ویژه قطعنامه ۱۹۴ و حق بازگشت آوارگان به خانه‌های خود شد.

این وزارتخانه ضمن اشاره به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری و نظر حقوقی آن تاکید کرد رژیم صهیونیستی هیچ حاکمیتی بر سرزمین فلسطین از جمله شهر قدس که بخشی از مناطق عملیاتی آنروا است، ندارد.

وزارت خارجه فلسطین از جامعه جهانی خواست به موضع فلسطین در رد تصمیم کنست به عنوان ابزاری دیگر برای «تحکیم اشغالگری» و آزار و اذیت مردم فلسطین بپیوندد و همچنین خواستار اعمال تحریم‌ها علیه همه کسانی شد که به این تصمیم رأی مثبت دادند.

پیشتر فیلیپ لازارینی، کمیسرکل آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی عصر یکشنبه کاروان سازمان ملل را که در مسیر شهر غزه در حال حرکت بود، به رگبار بستند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اردن نیز تصویب قانون کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) مبنی‌بر توقف فعالیت آژانس آنروا و طبقه‌بندی آن به عنوان یک سازمان «تروریستی» و ممنوعیت فعالیت آن در اراضی اشغالی را محکوم و اعلام کرد: اقدام کنست در راستای تلاش برای کشتن آنروا، ترور سیاسی آن و هدف قرار دادن جایگاه نمادین آن که بر حق پناهندگان فلسطینی برای بازگشت و پرداخت غرامت مطابق با قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند، انجام شده است.

در همین راستا، سفیان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن خاطرنشان کرد: ادعاها و اقدامات مداوم اسرائیل علیه آنروا و جلوگیری از نقش محوری و اساسی آن در ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت فلسطین مطابق با وظیفه محول‌شده به آن از سوی سازمان ملل، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تعهدات اسرائیل به‌عنوان یک قدرت اشغالگر است.

وی بر اهمیت نقش آنروا در ارائه خدمات حیاتی به آوارگان فلسطینی که از فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای به خاطر حملات ادامه‌دار رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر رنج می‌برند و نیز بر لزوم تداوم ارائه حمایت سیاسی و مالی لازم به آنروا جهت ادامه یافتن نقش انسانی‌اش تاکید کرد.

این بیانیه‌ها پس از آن صادر شد که کنست دوشنبه پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن آنروا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، کنست با رای مثبت ۵۰ نماینده پارلمان و رای مخالف ۱۰ نماینده پیش‌نویس قانون ارائه شده از سوی «یولیا ملینوفسکی» از اعضای حزب «اسرائیل خانه ما» در کنست را در شور نخست به تصویب رساند که به موجب آن مصونیت و امتیازات اعطا شده به آنروا لغو و این سازمان، سازمان «تروریستی» قلمداد می‌شود.

پس از تصویب پیش‌نویس این قانون در شور نخست، کنست باید آن را در شورهای دوم و سوم هم (در یک جلسه) به تصویب برساند تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

بر اساس این قانون، هرگونه ارتباط میان رژیم صهیونیستی و آژانس آنروا، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم قطع می‌شود و خود این سازمان و کارمندانش براساس قانون موسوم به مبارزه با تروریسم، سازمان تروریستی شناخته می‌شوند.

بر اساس پیش‌نویس این قانون که در کنست تصویب شد، مقررات مذکور در نامه مصونیت و امتیازات اعطا شده به سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ درباره آنروا و کارکنان و هر شخصی که نماینده آن باشد، صدق نمی‌کند.

در ۲۶ مه ۲۰۲۴، کنست در یک قرائت مقدماتی، به پیش‌نویس قانون مذکور رای داد همزمان تعدادی از کشورها، به ویژه ایالات متحده آمریکا، از قطع کمک مالی به آژانس خبر دادند. این پس از آن بود که اتهاماتی از سوی تل‌آویو مبنی‌بر مشارکت کارکنان آنروا در عملیات «طوفان الاقصی» مطرح شد که رژیم صهیونیستی نتوانست این ادعا را اثبات کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha