• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050100512
  • خبرنگار : 50555

نماینده مردم درگز در مجلس:

هر یک روزی که معرفی کابینه زودتر انجام شود به نفع کشور است

هر یک روزی که معرفی کابینه زودتر انجام شود به نفع کشور است
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم درگز در مجلس گفت: اگر رئیس‌جمهور منتخب در زمان مراسم تحلیف بتواند کابینه خود را معرفی کند، بسیار خوب است، زیرا هر یک روزی که معرفی کابینه زودتر انجام شود به نفع جامعه، مردم و کشور است.

حسین محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دیدار روز گذشته نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر لزوم پاسخگو بودن مجلس، اظهارکرد: موضوع پاسخگویی مجلس یک امر جدیدی نیست. بیان این مطلب از سوی رهبری در واقع یک یادآوری بود. بیشترین پاسخگویی در موارد مختلف توسط نمایندگان مجلس انجام می‌شود، زیرا رسالت کاری یک نماینده حکم می‌کند که در مجامع مختلف و در جمع مردم حضور  پیدا کند. پس پاسخگویی از سمت نمایندگان به مردم یک امر مستمر است. 

وی افزود: اما چیزی که امروز در مورد پاسخگویی نمایندگان مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت، بر دو امر دیگر دلالت می‌کند. یکی از حوزه‌هایی که نمایندگان باید در قبال آن پاسخگو باشند، حوزه نظارتی است؛ اینکه حدود نظارت مجلس تا کجاست و آیا در مواقع لازم، نظارت واقعی انجام شده است یا خیر. اینجاست که مجلس باید پاسخگو باشد. 

نماینده مردم درگز در مجلس ادامه داد: همچنین موضوع دیگری که در باب تاکید بر پاسخگویی نمایندگان مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشت، این بود که تک‌تک نمایندگان باید در قبال تمام اقدامات مجلس پاسخگو به درگاه خداوند باشند. بنابراین اشاره رهبر انقلاب بر لزوم پاسخگویی نمایندگان، ناظر به این دو موضوع است، نه پاسخگویی آنان به مردم، زیرا پاسخگویی نمایندگان به مردم خصوصا در حوزه‌های انتخابیه، یک امری است که همواره انجام می‌شود. 

محمدزاده همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم شکل‌گیری تعامل مثبت بین مجلس و دولت و وجود یکصدایی در داخل، عنوان کرد: امیدوارم که این توصیه اکید رهبری باعث شود برخی از افرادی که از هم‌اینک دولت منتخب را مورد تخطئه قرار می‌دهند، در رویه خود تجدید نظر کنند. مقام معظم رهبری در تمام دوران زعامت خود همیشه این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌اند و خیر و صلاح جامعه ما دقیقا مدیون به این نگاه است.

وی با بیان اینکه هر زمان که چندصدایی و تشتت آرا در داخل کشور بروز و ظهور یافته، تاوان‌های سنگینی را در حوزه بین‌الملل پرداخت کرده‌ایم، گفت: موضوع دیگری که رهبر انقلاب در مورد رابطه دولت و مجلس مطرح کردند، پرهیز از افراط و تفریط در نظارت بود. البته این بدین معنا نیست که ما وظیفه نظارت بر دولت را به فراموشی بسپاریم، اما اینکه نگاه‌های شخصی و جناحی خود را در این حوزه دخالت بدهیم، به شدت از نگاه رهبری مردود است. من امیدوارم این موضوع آویزه گوش تک‌تک نمایندگان شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم پرهیز مجلس از تصویب قوانین، عنوان کرد: ما دچار یک ایراد اساسی در امر قانونگذاری هستیم و آن حجم بالای تصویب قوانین لااقل در سه دهه اخیر است که معادل شاید چند ده برابر طول تاریخ کشور باشد. فی نفسه ازدیاد قوانین مشکلی نیست، اما تراکم قوانین یعنی اینکه برای یک پدیده قوانین متعدد و متناقضی وجود داشته باشد، ایراد دارد، زیرا این امر منجر به فساد می‌شود. 

محمدزاده اضافه کرد: ما امروز قوانین ناسخ و منسوخ زیادی داریم. از طرفی یک فرآیندی در معاونت قوانین مجلس همیشه انجام می‌شود و آن تنقیح قوانین است که بر اساس آن، قوانین ناسخ و منسوخ حذف می‌شوند، اما تراکم قوانین مصوب به قدری بالاست که گاهی حذف قوانین ناسخ و منسوخ از عهده معاونت مجلس خارج می‌شود. همچنین رهبری تاکید داشتند که قانون نباید تاویل‌پذیر باشد، یعنی نباید به گونه‌ای باشد که افراد مختلف بتوانند برداشت‌های گوناگون از آن بکنند. بلکه قانون باید صراحت داشته باشد. این نیز از دیگر وظایفی است که مجلس باید به آن توجه کند. 

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر اهمیت تسریع در معرفی و رای اعتماد به وزرای کابینه، بیان کرد: اگر رئیس‌جمهور منتخب در زمان مراسم تحلیف بتواند کابینه خود را معرفی کند، بسیار خوب است، زیرا هر یک روزی که معرفی کابینه زودتر انجام شود به نفع جامعه، مردم و کشور است. اگر اعضای کابینه‌ای که معرفی می‌شوند و می‌خواهند میدان‌داری کنند در امر مدیریت کلان نظام اسلامی دارای مصادیق مورد تاکید مقام معظم رهبری از جمله امین بودن، داشتن صداقت، اعتقاد به نظام اسلامی و... باشند، بدون شک مجلس بدون هیچ رویکرد افتراقی، به وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهد داد.

نماینده مردم درگز در مجلس ادامه داد: مجلس به دنبال سنگ‌اندازی یا گذاشتن چوب لای چرخ برای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم نخواهد بود. قطعا معیار رای اعتماد مجلس همین شاخصه‌های مطرح‌شده از سمت رهبری است، اما در عین حال اگر بین اشخاصی که برای کابینه معرفی می‌شوند، فردی هیچ کدام از این شاخصه‌ها را نداشته باشد، نخواهد توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند. 

محمدزاده تاکید کرد: امیدوارم که این شاخص‌هایی که دیروز مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشت، توسط دولت و رئیس‌جمهور منتخب رعایت شود و کابینه‌ای معرفی گردد که در همان بدو امر بتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند. آقای دکتر پزشکیان یک انسان بااخلاق و شریف است و همه ما باید برای موفقیت دولتش تلاش کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha