• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403050100319
  • خبرنگار : 50167

یک متخصص بیماری‌های عفونی:

عوارض ویروس کرونا ممکن است طولانی‌مدت در بدن بیمار باقی بماند

عوارض ویروس کرونا ممکن است طولانی‌مدت در بدن بیمار باقی بماند

ایسنا/زنجان متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس‌ها متفاوت‌تر عمل می‌کند، گفت: بسیاری از علایم مثل ضعف، بیحالی، خستگی و تنگی نفس و درد بدن ممکن است طولانی‌مدت و حتی تا چند ماه در بدن بیمار باقی بماند.

افسانه کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در فصول گرم سال عفونت‌های خیلی شایع، عفونت‌های گوارشی هستند ولی با شرایطی که در چند سال اخیر ایجاد شده است، از جمله شیوع ویروس کرونا، آنفلوآنزا و عفونت‌های گوارشی، مجدداً عفونت‌های تنفسی نیز مطرح شده و آنچه در منابع جهانی مطرح بوده گفته شده که خطر این هست که مجدداً کووید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ویروس‌های مختلف علایم متفاوت دارند، افزود: حتی خود ویروس کرونا و آنفلوآنزا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی ساده و عادی بروز کند. خوشبختانه در بسیاری از مواقع هم مثل یک سرماخوردگی ساده هم، می‌شود با آن برخورد کرد. ۸۰ درصد ویروس‌ها در حد خفیف هستند و ممکن است ۲۰ درصد در حد شدید باشد که نیاز به درمان خاص، بستری و ... است.

کرمی افزود: در عفونت‌های تنفسی شروع علایم آنها بسته به نوع آن است؛ در سرماخوردگی‌ها با سوزش گلو شروع می‌شود، احتمالا بریزش بینی، خشونت صدا و سرفه، التهاب چشم، قرمزی چشم هست و در آنفلوآنزا درد شدید بدن که در کرونا هم دیده می‌شود و گاهی ضعف و بی‌حالی شدید بروز می‌دهد که اگر در حد شدید باشد بیشتر به سمت کرونا و آنفلوانزا می‌رود؛ البته گاهی اوقات اختلال حس بویایی و چشایی ایجاد می‌شود که همه این‌ها به اضافه سردرد و خلط شایع‌ترین علایمی هستند که ویروس‌ها دارند.

وی اظهار کرد: ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس‌ها متفاوت‌تر عمل می‌کند؛ در این چند سال موردی که در کرونا وجود داشته است در غالب ویروس‌های تنفسی نمی‌بینیم؛ با طولانی شدن بیماری کرونا و مزمن شدن آن می‌تواند خیلی از علایم روی بیمار بماند مثل ضعف، بی‌حالی، خستگی و تنگی نفس و درد بدن ممکن است طولانی‌مدت و حتی تا چند ماه باقی بماند.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: علی‌رغم اینها ممکن است عوارضی ایجاد شود و کسی که ضعف و بی‌حالی داشته باشد، تنگی نفس یا حتی ریتم قلب به هم می‌ریزد و ممکن است در فرد عوارض قلبی کووید ایجاد شده باشد و حتی در افرادی که کرونای خفیف دارند می‌تواند با فاصله زمانی، بعدها عوارض قلبی ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha