آرش قهرمان در گفتوگو با ایسنا درخصوص رضایت میزبان از اقامت در یک مجموعه گردشگری اظهار کرد: ۲ نکته پایه وجود دارد؛ نکته اول این است اساسا مراکز اقامتی مانند هتل برای گردشگران صرفا محیطی برای استراحت شبانه نیست، بلکه صنعت هتلداری در تمام جهان تلاش خود را میکند تا فضایی ایجاد کند که امکان تجربههای جدید و الگوهای گذران اوقات فراغت را برای گردشگران به وجود آورد.
وی اضافه کرد: نکته دوم این است که اساسا با توجه به تنوع دستههای اجتماعی در کشور، سبکهای مختلف زندگی ایرانیها و خرده فرهنگهایی که مربوط به تنوعهای قومی و دستههای مختلف اجتماعی که در گروههای سنی، تحصیلی در بین گردشگران وجود دارد، بهتر است از نگاه یکپارچه به نیازهای گردشگران در حوزه اقامت فاصله بگیریم و به دنبال این باشیم که هر دسته از گردشگران چه انتظاراتی از یک مجموعه اقامتی ایدهآل و مطلوب دارند.
قهرمان ادامه داد: در واقع ارتقای بهرهوری در این مراکز اقامتی مستلزم شناخت لایههای عمیقتر مانند نیازها و انتظارات گردشگران است.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص اینکه مفهوم «هتل صرفا مکانی برای استراحت نیست و عناصر دیگری نیز وجود دارد» چه زمانی به عرصه هتلداری وارد و رواج یافته است، خاطرنشان کرد: در واقع این رویکرد در دو دهه اخیر در صنعت هتلداری رشد بیشتری داشته است. خدمات حوزهای اقامت کف خدماتی است که در صنعت هتلداری وجود دارد،هر هتلی برای اینکه جاذبه کاری مجموعه خود را برجستهسازی کند، تلاش میکند تا ظرفیتهای جدیدی علاوه بر استراحت از جمله جنبه سرگرمی را نیز فراهم کند.
وی عنوان کرد: مدیریت هتل یکی از گرانقیمتترین هتلهای مشهد فضای هتل را تبدیل به موزه کرده است، به این معنی که ۱۳۵۷ قطعه هنری که ناظر بر شهر مشهد و تاریخ زیارتی مشهد است در این هتل نصب شده و باعث ایجاد جذابیت در فضای درونی هتل شده است و هر بینندهای را به وجد میآورد.
قهرمان افزود: همچنین در یکی دیگر از هتلهای مشهد موزه سماور ایجاد شده است، به این معنی که سماورهایی از ملل مختلف که جنبه تاریخی و میراثی دارند در فضای مناسبی از هتل به نمایش درآمدهاند و همین اقدام باعث متمایز شدن هتل نسبت به سایر مراکز اقامتی شده است.
وی ادامه داد: از دیگر موارد در مشهد میتوان به هتلی اشاره کرد که برای برندسازی، فضایی برای گذران اوقات فراغت کودکان مانند کلاس سفالگری، نقاشی، خطاطی ایجاد کرده است که باعث جذابیت هتل برای مسافرانش میشود.
قهرمان اظهار کرد: هر هتل براساس ظرفیتهایی که دارد میتواند جذابیتهایی را بر اساس برند خود ایجاد کرده و سعی کند فضای متفاوتی پدید آورد تا در مقایسه با دیگر هتلها متفاوت و متمایز باشد؛ در مجموع باید گفت هتلها اگر به دنبال جاذبههای مکمل اقامت برای گردشگران نباشند، به تدریج از گردونه رقابت در صنعت هتلداری حذف خواهند شد.
انتهای پیام
نظرات