حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی واعظ موسوی در گفتوگو با ایسنا در خصوص فضائل و پیامهای مهم «زیارت عاشورا»، اظهار کرد: «زیارت عاشورا» با دیگر زیارتها تفاوت دارد و روحیه حماسی به انسانها میدهد. فردی که این زیارت را میخواند و با آن انس دارد حالت سلحشوری و حماسی پیدا میکند و مبنا را بر مظلومیت و حقطلبی امام حسین(ع) میگذارد و بر مبنای این مبنا نیز صفآرایی میکند.
وی افزود: «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ؛ من در صلح و سازشم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با کسی که با شما در جنگ است». امام حسین(ع) نماد مظلومیت، حقطلبی، عدالت محوری، تعقل و تفکر است که به عنوان یک شاخص صف را مشخص میکند و افرادی که با این شیوه و سبک زندگی میکنند همه در یک صف هستند و آن افرادی که مخالف این سبک و تفکر هستند، در واقع جزو ظالمان هستند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جهان به دو دسته تقسیم میشود؛ افرادی که ستمکار و ظالم هستند و افرادی که مظلوم واقع میشوند، ادامه داد: مظلوم به معنای ظلمپذیری نیست که انسانی ذلیل باشد و هر فردی به او ظلم کند. در واقع انسان قوی و مسلمان بسیار قدرتمند است و مخالفان هرچه میخواهند او را به ضعف بکشند نیز مقاومت میکند. به طور کلی «زیارت عاشورا» به انسان روحیه مقاومت، سلحشوری و حماسی میدهد و در قالب «زیارت عاشورا» افرادی را مشاهده میکنیم که دارای اقتدار، صلابت، مهابت و شکوه بسیار بالا هستند. بنابراین «زیارت عاشورا» از این جهت با زیارتهای دیگر تفاوت جدی دارد.
وی در خصوص پیامهای «زیارت عاشورا» عنوان کرد: «زیارت عاشورا» پیامهای زیادی دربر دارد و افرادی که به هر نحوی مقابل نهضت حسینی ایستادند و زین اسب را مهیا کردند و به اسب لگام زدند و با حق مقابله میکنند؛ همچنین عدهای هوادار هستند و از این اتفاق حمایت میکنند همه از نظر «زیارت عاشورا» در یک صف هستند و همه آنها جهنمیاند.
واعظ موسوی خاطرنشان کرد: در مقابل، افرادی نیز هستند که آرزو دارند و میگویند که «ای کاش من در رکاب حسین ابن علی (ع) بودم و میجنگیدم و به شهادت میرسیدم» که این افراد جزو این صف میشوند، زیرا آرزو و تمنای آن را دارند و همچنین دغدغه جهاد داشتند و در جبهه حسینی بودند. بنابراین باید برای مقاومت آمادگی داشته باشیم و در واقع بیحال نباشیم، زیرا انسان بیحال حسینی نیست و به آن مبانی امام حسین (ع) نرسیده است.
انتهای پیام
نظرات