• شنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403043018865
  • منبع : نمایندگی گیلان

با پیگیری های جهاد دانشگاهی گیلان؛

هاب صادراتی خدمات دانش بنیان جهاددانشگاهی در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی می‌شود

هاب صادراتی خدمات دانش بنیان جهاددانشگاهی در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/گیلان سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان گفت: با پیگیری‌های جهاددانشگاهی گیلان، هاب صادراتی محصولات و خدمات دانش بنیان جهاددانشگاهی در منطقه آزاد انزلی راه اندازی می‌شود.

هادی مدبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت استراتژیک گیلان در توسعه اقتصاد دریامحور، اظهار کرد: گیلان با موقعیت ویژه برخورداری از دریای خزر، نقشی کلیدی در اقتصاد دریامحور ایران دارد که این رویکرد بر چهار محور اصلی تسهیل تجارت بین‌المللی، کاهش هزینه‌های لجستیک، توسعه گردشگری دریایی و استفاده بهینه از منابع دریایی استوار است.

هاب صادراتی خدمات دانش بنیان جهاددانشگاهی در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه بنادر، خصوصا بندر انزلی و کاسپین، دروازه‌های مهمی برای ورود به بازارهای جهانی هستند، افزود: متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که هنوز از تمام ظرفیت‌های صادراتی موجود استفاده نکرده‌ایم. به عنوان مثال از کل صادرات 91 میلیارد دلاری ایران در سال گذشته فقط 1.3 میلیارد دلار به روسیه بوده، این رقم با توجه به روابط استراتژیک دو کشور بسیار کم است و نشان می‌دهد که فرصت‌های زیادی برای توسعه صادرات، به‌ویژه در حوزه محصولات فناورانه وجود دارد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان در خصوص نقش این سازمان در بهبود توسعه اقتصاد دریامحور گفت: با درک اهمیت توسعه صادرات فناورانه، اقدام به ایجاد هاب صادراتی محصولات و خدمات دانش‌بنیان کرده‌ایم، این ابتکار می‌تواند نقطه عطفی در افزایش ارزش افزوده صادراتی کشور باشد. به عبارتی هدف ما ایجاد بستری مناسب برای صادرات محصولات فناورانه جهاددانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به کشورهای حوزه اوراسیا است و در این هاب از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی به عنوان دروازه اوراسیا برای صادرات محصولات و خدمات ارزشمند جهاددانشگاهی کشور استفاده خواهد شد.

مدبری در پاسخ به این سوال که برای بهره‌برداری کامل از این پتانسیل‌ها چه اقداماتی باید انجام شود؟ تصریح کرد: ریل‌گذاری و بسترسازی مناسب برای توسعه صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضروری است. هاب صادراتی باید با تمرکز بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب، آگاهی از قوانین صادراتی، و تسهیل همکاری با سازمان‌هایی مانند مناطق آزاد، گمرک، و بنادر، می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای افزایش حجم و تنوع صادرات عمل کند.

سرپرست جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: جهاددانشگاهی فعالیت های ملی و بین المللی  در حوزه های پزشکی، فنی و مهندسی، محیط زیست و دیگر رشته ها دارد، که امکان عرضه و صادرات آن به کشورهای حوزه دریای خزر وجود دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم با بهره‌برداری هوشمندانه از پتانسیل‌های موجود و اتخاذ راهکارهای استراتژیک، جهاددانشگاهی گیلان می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی صادرات فناورانه ایران تبدیل شود، ادامه داد: این نه تنها به توسعه اقتصادی استان کمک می‌کند، بلکه نقشی حیاتی در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور و تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت و معتقدیم جهاد دانشگاهی با سبقه فعالیت‌های ارزشمند در حوزه پزشکی سلول‌های بنیادی، درمان نازایی، سرطان، گیاهان دارویی، همانند سازی حیوانات، در حوزه فنی مهندسی ساخت فرستنده‌های رادیو و تلویزیونی، برق صنعتی، ساخت واگن‌های قطار شهری، اکتشاف نفت، مدیریت پساب‌های صنعتی، قابلیت صادرات و ارز آوری را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha