• شنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403043018803
  • خبرنگار : 71290

در دیدار مدیرکل بین‌الملل صدا و سیما با سفیر کشورمان مطرح شد

بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و تایلند

بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و تایلند

عباس محمدنژاد مدیرکل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما، که برای شرکت در نشست اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا-اقیانوسیه در تایلند حضور دارد با ناصرالدین حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست صمیمانه که با حضور احمد شیرزادیان، سردبیر خبرگزاری ایران پرس، در سفارت ایران برگزار شد راهکارهای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و تایلند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حیدری سفیر ایران در  تایلند با اشاره به تعامل مناسب سفارت با رسانه‌های این کشور گفت: در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰ خبر مربوط به توانمندی‌ها و دستاوردهای ایران شامل متن، ویدئو و عکس از سوی بخش فرهنگی سفارت در اختیار رسانه‌های مختلف تایلندی قرار گرفت و از شبکه ۵ تلویزیون تایلند پخش شد.

این دیپلمات کشورمان همچنین رابطه ایران و تایلند را در طول حدود ۴۲۰ سال گذشته از زمان ورود شیخ احمد قمی ‌به تایلند در سال ۱۶۰۵، گرم و دوستانه توصیف کرد و افزود: ساخت فیلم‌های سینمایی و مستند در مورد این شخصیت بزرگ ایرانی که بیش از چهارصد سال قبل به دربار پادشاهان تایلند راه یافت در حفظ میراث فرهنگی مشترک ایران و تایلند اهمیت زیادی دارد و موجب نزدیکی و شناخت بیشتر مردم دو کشور از یکدیگر خواهد شد.

شیخ احمد، بازرگان و روحانی شیعه ایرانی، در سال ۱۵۴۳ در شهر قم متولد شد. او در سال ۱۶۰۵ به شهر آیوتایا، پایتخت پیشین تایلند، مهاجرت کرد و پس از مدتی توانست در سایه مدیریت و درایت خود به یکی از مقامات عالیرتبه در دربار پادشاه تبدیل شود. شیخ احمد در دوران سلطنت شش پادشاه در آیوتایا خدمت کرد و به دلیل اعتماد آنان، مقام‌های مختلف در حد مشاور پادشاه و صدر اعظم را بر عهده داشت.

در دوره شیخ احمد، درباریان و آداب و رسوم آنان تحت تاثیر ایرانیان قرار گرفتند. پادشاهان سیام در لباس پوشیدن، غذا خوردن و سبک‌های معماری از فرهنگ ایرانی تاثیر پذیرفتند و به طور مرتب با ایرانیان دیدار می‌کردند.

شیخ احمد با یکی از بانوان خاندان سلطنتی آیوتایا ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، دو پسر و یک دختر بود. امروزه نوادگان او، دو خاندان معروف تایلندی به نام های چولا و بونناگ را تشکیل می‌دهند. او در سال ۱۶۳۱ میلادی در سن ۸۸ سالگی درگذشت. آرامگاه او که به معماری ایرانی-اسلامی مزین شده است در دانشکده تربیت معلم آیوتایا در ۸۰ کیلومتری بانکوک قرار دارد.

آیوتایا با داشتن معابد، کاخ ها، مناظر طبیعی، صنایع دستی و به ویژه مقبره شیخ احمد که یکی از جاذبه‌های فرهنگی پرافتخار برای ایرانیان است می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی باشد.

جمال شورجه، نویسنده و کارگردان سینما، سال‌ها قبل قصد داشت با ساخت فیلم شیخ احمد، نقش ایرانیان در فرهنگ و تمدن شرق آسیا را به تصویر بکشد اما متاسفانه این طرح به سرانجام نرسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha