• جمعه / ۲۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403042918498
  • خبرنگار : 50176

مهمان ناخوانده‌ی باغات میوه

مهمان ناخوانده‌ی باغات میوه

ایسنا/لرستان بعد از هشدار قبلی محققان مبنی بر وجود آفت خطرناک مگس میوه مدیترانه روی میوه نارنگی وارده از شمال کشور و احتمال استقرار و زاد و ولد این مگس در سطح باغات زردآلو شهرستان خرم‎‌آباد و سراسر لرستان، به تازگی این آفت با تکنیک پرورش آزمایشگاهی شناسایی و گزارش شده است.

اسدالله حسینی چگنی عضو هئیت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه لرستان درباره این آفت به خبرنگار ایسنا گفت: در طی دو نوبت بازدید از ۱۱ خرداد و ۶ تیرماه سال جاری جمعیت قابل توجهی از این آفت در حد ۲۰ عدد بالغ و همچنین وجود میوه‌های فراوان آلوده به لارو سفید ماگوت فرم که نشان از استقرار آن دارد جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: بعد از مراجعه مجدد و مصاحبه با صاحب باغ مشخص شد که این آفت در حدود ۱۰ سال است که در باغ وی وجود دارد و روی رقم زردآلوی نسبتاً زودرس تا قبل از بسیار گرم شدن هوا بخوبی فعالیت دارد. اما روی ارقام دیررس‌تر کمتر دیده می‌شود.

عضو هئیت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه لرستان تصریح کرد: آفت به دقت میوه‌های روی شاخه را مورد حمله قرار داده و از تخم‌گذاری روی میوه‌های گندیده پای درخت اجتناب می‌کند.

حسینی‌چگنی اظهار کرد: انتظار حضور و استقرار آفت در سطح باغات محتمل است و با گزارش حاضر احتمال گسترش بیش از پیش آفت در سرتاسر باغات مستعد استان لرستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی سیستم پایش و نظارت در باغات از جمله پیشنهادات قابل انجام است که با نصب تله‌های سراتراپ و مکفیل ممکن خواهد بود.

این عضو هئیت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه لرستان بیان کرد: اولین گزارش استقرار مگس میوه مدیترانه در باغات زردآلو شهرستان خرم آباد نشان‌دهنده اهمیت نظارت و مدیریت دقیق آفات در مناطق کشاورزی است.

حسینی چگنی افزود: این گزارش‌ها به عنوان مبنای علمی برای برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های موثر در کنترل آفت‌ها به کار می‌روند و می‌توانند به بهبود تولید و کیفیت محصولات باغی کمک کنند.

وی بیان کرد: گزارش این رخداد مهم کشاورزی و گیاه‌پزشکی برای معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی به صورت مکتوب انجام و هشدارهای لازم داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۰ ۰۹:۰۶

امسال میوه های گیلاس هم داخلش همین کرم‌های سفید بودنمیدونم مال کدام شهر بود ولی ماکه چندبارخریدم داخلش کرم‌های سفیدداشت

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۱ ۱۵:۰۰

خدا به کشاورزای لرستان رحم کند ما اینجا تو شمال الان چند ساله که داریم مبارزه می کنیم اما روز به روز بیشتر میشن