• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042717877
  • خبرنگار : 50105

افزایش محدودیت‌های بقای انسان در پی شدت گرما و رطوبت

افزایش محدودیت‌های بقای انسان در پی شدت گرما و رطوبت

ایسنا/خراسان رضوی گرما و رطوبت شدید محدودیت‌های بقای انسان را بالا می‌برد.

بلومبرگ گزارش کرد، جهان در سوم جولای، گرم‌ترین روز تاریخ را گذراند و رکورد جهانی ثبت کرد، زیرا تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش دما شده است. امواج گرما نیز مکررتر و حادتر شدند و عامل رطوبت و آب‌وهوای شدید در حال آزمایش محدودیت‌های بدن انسان است.

سال گذشته، زمانی که گرمای طوفانی به هند، پاکستان، بنگلادش، نپال و سریلانکا رسید، دهلی نو بیش از ۴۹ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد. امسال، بخش‌هایی از هند بار دیگر با دمای پیش از بارش موسمی مواجه شد که اخباری تلخ برای شبکه‌های برق، محصولات زراعی و صدها میلیون کارگر است، اگرچه آمار تلفات هنوز مشخص نیست. گنبد گرمای شهری تگزاس و شمال مکزیک را پوشانده است و شرایط غیرمعمول گرم و خشک در تابستان نیز در اروپا پیش‌بینی می‌شود.

اما چه چیزی گرمای شدید را تا این میزان خطرناک می‌کند؟ دلایل زیادی وجود دارد ازجمله اینکه احتمال کم آبی بدن افراد در دمای بالا بیشتر است و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. گرما می‌تواند مشکلات تنفسی را بدتر کند، به خصوص در جاهایی که سطح آلودگی بالاست. استرس گرمایی کار را برای افراد سخت‌تر می‌کند و احتمال آسیب را افزایش می‌دهد.

سخت است که بدانیم سالانه چند نفر بر اثر گرما جان خود را از دست می‌دهند. اقتصادهای نوظهور بیشتر از اقتصادهای توسعه‌یافته آسیب می‌بینند و تحلیلگران به‌طور فزاینده‌ای از معیارهای استرس گرمایی و ناراحتی مانند شاخص رطوبت برای درک خطرات سلامتی ناشی از دماهای بالا، استفاده می‌کنند.

اکثر افراد بیرون کار می‌کنند و تعداد کمی از آنها خنک‌کننده موثر در خانه دارند. بتن و آسفالت در محیط‌های شهری می‌توانند گرما را به دام بیندازند، دمای شبانه را بالا ببرند و به استرس گرمایی کمک کنند. در تحقیق ۱۰ ساله در مورد رویدادهای هوای بسیار گرم که در هنگ کنگ انجام شد، مشخص شد که زنان و سالمندان بیشترین آسیب دیده‌اند.

گرما و رطوبت در جنوب

آسیا و آب‌ وهوای نیمه گرمسیری بالاترین میزان بوده است. بخش‌هایی از پاکستان، خاورمیانه و مکزیک نیز احتمالا گرمای شدید و رطوبت بالا را تجربه خواهند کرد.

در مکان‌هایی با گرمای شدید، هر جنبه‌ای از زندگی چالش‌برانگیزتر و نابرابری‌ها به ویژه در شهرها حادتر می‌شود اما حتی مکان‌های خنک‌تر نیز اثرات را احساس می‌کنند. به‌عنوان مثال، تابستان سوزان هند در سال ۲۰۲۲ تولید گندم را کاهش داد و دومین تولیدکننده بزرگ جهان را مجبور به ممنوعیت صادرات کرد که در بحبوحه جنگ در اوکراین، نگرانی از کمبود مواد غذایی و تورم جهانی را برانگیخت.

سویه مشابه امسال می‌تواند دوباره گندم، کلزا و حبوبات را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس مدل‌سازی، ال‌نینوهای قبلی تاثیر قابل‌توجهی بر تورم جهانی داشت و ۳.۹ واحد درصد به قیمت کالاهای غیرانرژی و ۳.۵ واحد به نفت اضافه کرد. مصرف برق نیز در زمان اوج گرما افزایش می‌یابد و با افزایش قیمت‌ها، شبکه و جیب مصرف‌کنندگان تحت فشار قرار می‌گیرد. گرما همچنین خشکسالی را تشدید می‌کند و استرس بیشتری را به تولید برق آبی و هسته‌ای می‌افزاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha