• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403042717661
  • خبرنگار : 71496

نتانیاهو به دنبال راه‌ فرار از تشکیل کمیته تحقیق درباره شکست ۷ اکتبر

نتانیاهو به دنبال راه‌ فرار از تشکیل کمیته تحقیق درباره شکست ۷ اکتبر

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال راه‌ها و جایگزین‌هایی برای فرار از تشکیل کمیته رسمی جهت بررسی شکست ۷ اکتبر است.

به گزارش ایسنا، این وبگاه عبری نوشت که ۲ گزینه پیشنهادی که نتانیاهو مطرح می‌کند خواستار تصویب قانونی در مورد یک «کمیته رسمی تحقیقاتی ویژه» است که توسط کنست تشکیل شده و اختیارات آن با اکثریت ۸۰ نفر از اعضای کنست یا از طریق رفراندوم مردمی تعیین می‌شود و نه بر اساس قانونی که تصریح می‌کند که رئیس دیوان عالی این رژیم کمیته را تشکیل دهد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال بررسی تغییر قانون تشکیل کمیته تحقیقات رسمی است که بر اساس آن رئیس دیوان عالی باید آن را تشکیل دهد، آن هم در زمانی که تقاضا برای تشکیل کمیته تحقیقات رسمی در مورد شکست‌های امنیتی که منجر به حمله حماس در جریان «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر سال گذشته شد، در حال افزایش است.

مقامات دفتر نخست وزیری در حال حاضر در حال بررسی امکان آغاز یک قانون ویژه برای تشکیل «کمیته تحقیقات رسمی ویژه» هستند که اختیارات آن مشابه کمیته تحقیقات رسمی است، اما اعضا و مأموریت آن با «اجماع گسترده» و با حمایت اکثریت ۸۰ عضو کنست و نه توسط رئیس دادگاه عالی تعیین می‌شوند.

نزدیکان نتانیاهو در حال بررسی احتمال دیگری هستند و آن برگزاری همه پرسی مردمی برای انتخاب اعضای کمیته است.

وبگاه «واللا» اشاره کرد نتانیاهو مشتاق به تعویق انداختن تشکیل کمیته تحقیقات رسمی تا انتخابات سراسری بعدی است، اما اگر فشار افکار عمومی برای تشکیل کمیته تحقیقات رسمی افزایش یابد، سعی خواهد کرد با دور زدن قانون تشکیل کمیته تحقیقات رسمی، آن را خنثی کند.

نتانیاهو بار دیگر مخالفت خود را با تشکیل کمیته تحقیقات رسمی در این مدت تکرار کرد و گفت که ناکامی‌های هفت اکتبر را فقط در پایان جنگ باید بررسی کرد، جنگی که از توقف آن سرباز می‌زند و پایان آن مشخص نیست و مدعی است که افسران و سربازان مشغول مشاوره با وکلا نیستند.

ترس نتانیاهو از تعیین کمیته تحقیقات رسمی توسط رئیس دیوان عالی بر اساس قانون فعلی این است که این کمیته توسط قاضی «استر حیوت»، رئیس سابق دیوان عالی این رژیم اداره می‌شود و به همین دلیل او و نزدیکانش در حال بررسی این موضوع هستند که  یک سیستم تحقیقاتی دیگر را مانند کمیته‌ای که توسط رئیس دولت یا کمیته پارلمانی منصوب می‌شود، ایجاد کنند که متشکل از اعضای کنست از ائتلاف و اپوزیسیون باشد تا برای تصویب قانون «کمیته تحقیقات رسمی رسمی» یا انتخاب رئیس و اعضای کمیته از طریق همه پرسی مردمی اقدام کنند.

به گفته واللا، نتانیاهو با هدف جلوگیری از احتمال انتصاب و اعطای اختیارات دولت دیگری به این کمیته، به تعویق انداختن تشکیل کمیته به تاریخی که تا حد امکان به انتخابات عمومی نزدیک است، را دنبال می‌کند.

نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی که شنبه گذشته برگزار کرد، درخواست‌ها برای تشکیل کمیته تحقیقات رسمی را رد کرد و گفت: «پیشنهادهای مختلفی در مورد چگونگی بررسی وقایع وجود دارد».

نتانیاهو در طول سال‌های حکومتش از تشکیل کمیته‌های تحقیقات رسمی خودداری کرد، در حالی که دو کمیته رسمی تحقیقاتی که در مورد حادثه جبل جرمق و موضوع زیردریایی تشکیل شد، توسط دولت قبلی بنت-لاپید تشکیل شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha