• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403042717448
  • خبرنگار : 71660

اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم/ قصد تقویت روابط با روسیه و چین را داریم

اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم/ قصد تقویت روابط با روسیه و چین را داریم
تصویر آرشیوی از اجلاس سران ناتو

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر آنکه رژیم صهیونیستی را وادار به آتش‌بس خواهد کرد، گفت تا زمانی که سیاست نسل‌کشی این رژیم ادامه داشته باشد، موضع خود را تغییر نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پس از جلسه کابینه بیان کرد: «از تاریخ هفتم اکتبر قتل‌ عام‌ها و جنایاتی را که مردم در غزه متحمل شده‌اند، مطرح کرده‌ایم. ما تمام امکانات و تلاش‌های خود را به کار گرفته تا اسرائیل را وادار به آتش‌بس کنیم.»

بخش انگلیسی زبان تلویزیون المیادین به نقل از رئیس‌جمهور ترکیه گزارش کرد: «تا زمانی که سیاست نسل‌کشی اسرائیل ادامه داشته باشد، ترکیه موضع خود را تغییر نخواهد داد.»

اردوغان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: «به‌رغم همه ظلم، بربریت و وحشیگری که اسرائیل از هفتم اکتبر به نمایش گذاشته، نتوانست عزم مقاومت مردم فلسطین را در هم بشکند.»

روابط با چین و روسیه

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت این کشور قصد دارد روابطش را با روسیه و چین در حوزه‌های مختلف ازجمله تجارت و گردشگری تقویت کند و در عین حال رویکردی متعادل را میان شرق و غرب برقرار نماید.

وی افزود: «ما برنامه بسیار فشرده‌ای از دیدارها و بازدیدها را در حوزه سیاست خارجی داشته‌ایم. ابتدا به عنوان مهمان افتخاری بیست و چهارمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کردیم. در آنجا ما جلسات مهمی برگزار کردیم که نتایج بسیار سودمندی به همراه خواهد داشت. ما مصمم هستیم تا همکاری خود را با روسیه و چین در همه زمینه‌ها، از تجارت و حمل‌ونقل گرفته تا سرمایه‌گذاری تقویت کنیم.»

اردوغان با اشاره به هدف کشورش گفت: «هدف آنکارا دستیابی به سطح متعادل‌تر و پایدارتر تجارت دوجانبه با شرکای سرمایه‌گذاری خود است.»

او تصریح کرد: «درهای ما برای هر نوع سرمایه‌گذاری که ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد کشور ما ایجاد می‌کند باز بوده و البته شرط این است که از سرمایه‌گذاری برای اهرم سیاسی استفاده نشود.»

رئیس‌جمهور اردوغان در واکنش به تلاش‌های غرب جهت اعمال فشار سیاسی بر کشورش گفت که ترکیه به دلیل روابط جغرافیایی، انسانی، اقتصادی و تاریخی با کشورهای مختلف نمی‌تواند به یک بلوک محدود شود.

رجب طیب اردوغان گفت: «به همان اندازه که بهبود روابط با جهان غرب برای ما مهم است، تقویت همکاری با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز برای ما مهم است. ما اجازه نمی‌دهیم کسی ما را به مرزهای باریک بکشاند. ما به خاطر غرب از شرق روی گردان نمی‌شویم و به خاطر شرق از غرب غافل نمی‌شویم.»

اردوغان با بیان اینکه ترکیه طی ۲۲ سال گذشته «گام‌های تاریخی جهت گسترش حوزه نفوذ خود برداشته است»، خاطر نشان کرد: «بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک، ما موفق شدیم روابط خود را حتی با کشورهایی که در ابتدا علیه ما تعصب داشتند، تقویت کنیم. ما به‌رغم بحث محوری که توسط افراد خاصی دامن زده شده است، به همه این موارد دست یافته‌ایم.»

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: «ما به افزایش تعداد دوستان خود اهمیت زیادی می‌دهیم. از آنجایی که تلاش برای گسترش نفوذ بین قدرت‌های بزرگ در حال شتاب گرفتن است، ایجاد معادلات جدید در سیاست خارجی برای ترکیه نه تنها ارجح، بلکه ضروری است. ما نیاز به چنین ابتکاراتی را در بین همسایگان خود و همچنین در بین سایر کشورها می‌بینیم»

ترکیه اخیرا از تمایل خود برای عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای که در هر ۲ بلوک روسیه و چین عضو هستند، خبر داد.

غیبت اردوغان در اجلاس جامعه سیاسی اروپایی

 چندین منابع به پایگاه خبری «میدل ایست آی» گفتند رئیس‌جمهور اردوغان در اجلاس جامعه سیاسی اروپایی که ۱۸ ژوئیه (۲۸ تیر) در کاخ بلنهایم واقع در آکسفوردشِر برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

انتظار می‌رود بیش از ۵۰ رهبر اروپایی برای چهارمین دور از این اجلاس – از زمانی که در سال ۲۰۲۲ ایجاد شد – گرد هم جمع شوند.

این ایده ابتدا توسط «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مطرح و امسال به میزبانی «کر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس برگزار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان که در اولین دور از این اجلاس در تاریخ اکتبر ۲۰۲۲ شرکت کرد، در ۲ دور بعدی اجلاس در سال ۲۰۲۳ به دلیل انتخابات سراسری در ماه مه و به دلیل بیماری در ماه اکتبر حضور نیافت.

منابع آگاه ترکیه‌ای نسبت به برنامه‌های اردوغان می‌گویند که رئیس‌جمهور حضورش را در این اجلاس تایید نکرده بنابراین غیبت او به منزله لغو حضور در اجلاس تلقی نخواهد شد. این منابع خاطر نشان کردند که دلایل متعددی از جمله سفرهای اخیر بین‌المللی رئیس‌جمهور اردوغان به قزاقستان و ایالات متحده و خستگی ناشی از آنها وجود دارند.

یک منبع دیگر می‌گوید رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا با رهبران اروپایی در حاشیه اجلاس سران ناتو در واشنگتن دی‌سی دیدار کرده و به همین دلیل چنین سفری را «غیرضروری» می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha