• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: علم

کشف یک غار زیر ماه/ نگرانی ناسا از شکست بی‌سابقه اسپیس‌ایکس

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز همچون روزهای گذشته میزبان اخبار جالبی از حوزه‌های گوناگونی همچون فضا، هوش مصنوعی، فناوری، استارت‌آپ‌ها و دستاوردهای داخلی بوده است که بی‌شک خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، از اخبار فضایی امروز می‌توان به بازتعریف واژه «سیاره» تا شکست ماموریت اسپیس‌ایکس و کشف یک غار زیر سطح ماه و ۶۵ ساله شدن لوگوی ناسا اشاره کرد. همچنین در حوزه هوش مصنوعی شاهد تلاش برای هدایت فضاپیماها با این فناوری بودیم و در مورد اولین قایق چوبی برقی جهان که با فناوری چاپ سه‌بعدی در دبی ساخته شده است نیز خواندیم. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به گزیده‌ای از اخبار روز ۲۶ تیر سرویس علم و فناوری ایسنا که برای خواندن نسخه کامل آنها کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

ستاره‌شناسان تعریف جدیدی برای «سیاره» پیشنهاد کردند

سه ستاره‌شناس هفته گذشته پیشنهاد کردند که تعریف رسمی یک سیاره را بسط دهند تا جهان‌هایی را که به دور ستارگان دیگری غیر از ستاره ما می‌چرخند را در بر گیرد.

لوگوی ناسا ۶۵ ساله شد

یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان یعنی لوگوی اصلی آژانس فضایی ناسا روز گذشته ۶۵ ساله شد.

ساختارهایی که برای تکثیر ویروس‌ها در بدن میزبان ضروری هستند

محققان نشان دادند که نانوذرات ویروس مانند به کمک گونه‌ای میکروارگانیسم به نام اکتینو مایسس می‌آید تا در بدن میزبان بهتر تکثیر شوند.

دبی اولین قایق برقی چوبی جهان را با چاپ سه‌بُعدی ساخت

یک قایق چوبی جدید که دارای ساختار چاپ سه‌بعدی و یک سیستم نیروی محرکه الکتریکی با موتورهای ۱۰ کیلوواتی و باتری‌های لیتیومی است، در دبی به حرکت در خواهد آمد.

ضربه‌ای که شکست بی‌سابقه اسپیس‌ایکس به اعتماد ناسا زد

شکست موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در انجام ماموریتش، ناسا را ‌مجبور به ارزیابی دوباره برنامه پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده و این آژانس اکنون نگران سرنشینان ماموریت کرو-۹ است.

دانشمندان یک غار گدازه‌ای زیر سطح ماه کشف کردند

بیش از ۵۰ سال است که دانشمندان در مورد غارهای گدازه‌ای پنهان در ماه حدس و گمان‌هایی دارند و اکنون به لطف یک گروه بین‌المللی به رهبری دانشگاه ترنتو ایتالیا، دانشمندان برای اولین بار وجود یک دالان گدازه در زیر سطح ماه را تایید کرده‌اند.

هوش مصنوعی به مانور خودکار فضاپیماها کمک می‌کند

مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین به آموزش هوش مصنوعی برای هدایت خودکار فضاپیماها کمک می‌کند.

مشارکت ۲۰ دانشگاه و ۴ پژوهشگاه در فراخوان‌های توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک

ستاد میکرو و نانو از سال ۱۴۰۲، هدف گسترش زنجیره‌های ارزش فناوری‌های میکرو و توسعه دو حوزه «میکروالکترونیک و نیمه‌هادی‌ها» و «آزمون‌های تشخیص بر بالین» را در دستور کار خود قرار داد و تاکنون با انتشار فراخوان‌هایی نسبت به توسعه فناوری‌های این حوزه اقدام کرده است و ۲۰ دانشگاه و ۴ پژوهشگاه در این فراخوان‌ها مشارکت داشته‌اند.

هوش مصنوعی مولد به خلاقیت کمک می‌کند، اما به اصالت آسیب می‌رساند

نویسندگان و خالقان محتوا، هوش مصنوعی را برای ارائه ایده‌های داستانی، برانگیختن خلاقیت و جذاب‌تر و حرفه‌ای‌ترکردن محتواهای خود مفید می‌دانند. بااین‌حال، طبق یک مطالعه جدید، استفاده زیاد از این فناوری ممکن است باعث محدودیت در دریافت خروجی شود و اصالت را از کارهای تولیدکنندگان محتوا بگیرد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی هرچند می‌تواند به خلاقیت کمک کند، اما ممکن است به اصالت آسیب برساند.

۳ نوع حمایت معافیت مالیاتی برای ۳ نوع شرکت

با تغییر رویکرد در ارزیابی شرکت‌ها، در قانون ۳ نوع معافیت مالیاتی برای ۳ دسته شرکت دانش‌بنیان، نوپاها و شرکت‌ها و مؤسسات دارای پروانه بهره‌برداری در نظر گرفته شده است.

اتصال ۹۰۰ داروخانه کشور به نرم‌افزار بومی توزیع دارو

یکی از شرکت‌های فناور، نرم‌افزاری بومی را جهت توزیع دارو به داروخانه‌ها عرضه کرده است که تاکنون ۹۰۰ داروخانه به این نرم‌افزار مجهز شده و از خدمات آن همچون انبارداری و بیمه گردانی و ثبت نسخ الکترونیک تامین اجتماعی (API) و بیمه سلامت بهره‌مند شده‌اند.