• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403042617202
  • خبرنگار : 50184

برگزاری آیین «هلیسه پزان» در روستای کنگرشاه صحنه

برگزاری آیین «هلیسه پزان» در روستای کنگرشاه صحنه

ایسنا/کرمانشاه آئین سنتی هلیسه پزان(حلیم پزان) روستای کنگرشاه سفلی در دهستان خدابنده لو شهرستان صحنه برگزار شد.

عزیز مصطفایی کارشناس میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه برگزاری این آیین‌ در گفت و با ایسنا، اظهار کرد: آیین حلیم پزان یا به قول مردم محلی «نذری هلیسه پزان» در روستای کنگرشاه سفلی دهستان خدابنده لو شهرستان صحنه بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد. 

وی افزود: به گفته مردم محلی یکی از خوانین روستا در زمان قاجار به نام چراغعلی خان که فردی بسیار متدین و عاشق اهل بیت علیهم السلام بوده برای اولین بار نذری هلیسه پزان را در روز تاسوعای حسینی برگزار کرده و بنیانگذار این آیین شده است. 

این کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان تصریح کرد: چراغعلی خان محبوبیت زیادی بین مردم این روستا داشته و زمانی که این نذر را برگزار می کرده از همه روستاهای اطراف را نیز برای شرکت در آن دعوت می شده است. 

به گفته این مسئول، عمارت مربوط به چراغعلی خان که بنایی متعلق به دوره زندیه با معماری و تزئینات خاص است هنوز در این روستا پابرجاست. 

وی ادامه داد: پس از چراغعلی خان تعدادی از فرزندان و نوادگان او این آیین را ادامه دادند و امروز هم این آیین توسط مردم روستا برگزار می‌شود. 

مصطفایی با بیان اینکه آیین هلیسه پزان روستای کنگرشاه حدود ۱۵۰ سال است که بدون وقفه در تاسوعا و عاشورا برگزار می شود، عنوان کرد: هرساله هرکدام از اهالی روستا که بتوانند این آیین را برگزار می کنند و اجازه نمی دهند که این نذر روی زمین بماند. 

برگزاری آیین «هلیسه پزان» در روستای کنگرشاه صحنه

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز آیین هلیسه پزان توسط خانواده مومنی یکی از اهالی روستا برگزار شد و عموم مردم روستا در برگزاری آن مشارکت داشتند. 

این کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان که به منظور تدوین پرونده ثبت ملی آیین هلیسه پزان در این مراسم شرکت کرده بود، افزود: با توجه به اینکه مردم این روستا حلیم را به شکل کاملا سنتی و به شیوه بخارپز درست می کنند، پخت آن حدود ۲۲ ساعت طول می کشد و در طول مدت پخت آن عوامل اجرایی برگزاری آیین بیدار می‌مانند. 

وی اضافه کرد: بعد از پخت هلیم، جوانان روستا آن را بین خانوارها تقسیم می کنند و بخشی از آن را نیز برای توزیع در بین عزاداران تاسوعا و عاشورای حسینی می گذارند. 

مصطفایی یادآور شد: پس از پایان برگزاری آیین پخت هلیسه، مراسم عزدارای در روستا شروع می شود و علاوه بر حلیم و شربت، حدود ۵۰۰ پرس غذا نیز بین عزاداران توزیع می شود. 

برگزاری آیین «هلیسه پزان» در روستای کنگرشاه صحنه

وی با بیان اینکه در مراسم عزاداری مردم این روستا نوحه های اصیل و محلی منطقه توسط مداحان خوانده می‌شود، گفت: یکی از نوحه هایی که امسال در این مراسم خوانده شد، نوحه شیرین شمامه نوبرم بود که کار فیلم برداری و مستند سازی این نوحه را نیز برای ثبت ملی انجام دادیم. 

به گفته این مسئول، باتوجه به قدمت و اصالت نواهای عزاداری در این منطقه، امکان گردآوری و ثبت ملی مجموعه آواها و نواهای عزاداری شرق استان شامل شهرستان های هرسین، صحنه، کنگاور و سنقر وجود دارد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha