• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403042617165
  • خبرنگار : 50141

/گزارش/

عَلَم حسینی قرن‌ها بر دوش مردم خوی بوده است

عَلَم حسینی قرن‌ها بر دوش مردم خوی بوده است

ایسنا/آذربایجان غربی شهر خوی که به شهر دارالمومنین و شهر حوزه‌های علمیه و شهر هزار مسجد معروف است که به‌خاطر علوی بودن و عشق وافر به ائمه اطهار و امام حسین (ع) قرن‌ها مورد غضب حاکمان و مرکزنشینان بوده است. امروزه مردم نیک‌سرشت خوی با عشق وافر در ایام عاشورا، اشک ماتم در رسای سیدالشهدا و یاران باوفایش می‌ریزند.

رسم برگزاری دسته‌های سینه‌زنی به‌صورت سینه به سینه به نسل کنونی رسیده است و حالا بیش از ۴۰۰ هیئت مذهبی در جای جای این شهر و روستاهایش به عشق امام حسین (ع) اشک ماتم می‌ریزند و فرهنگ و عَلَم عاشورایی را زنده نگه داشته‌اند.

ولی محبوبی، استاد خوشنویسی و استاد دانشگاه ارزروم ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مردم خوی به‌خاطر علوی بودن و عشق به امام حسین (ع) در برخی ادوار تاریخ توسط حاکمان خیلی اذیت شدند، ولی با تمام دشواری‌ها، فرهنگ عاشورایی را با قدرت و عشق زنده نگه داشته‌اند.

وی بیان کرد: اگر عاشورا و قیام امام حسین (ع) را از فرهنگ و هنر ایران اسلامی بگیریم، مثل این است که روح را از بدن جدا کنیم و جسم متعفن می‌شود.

محبوبی ادامه داد: شعرای بزرگ و هنرمندان درجه اول خوشنویسی و مینیاتور و موسیقی و آواز توانسته‌اند با تأسی از عاشورا، آثار ماندگاری خلق کنند که جزو بهترین و ماندگارترین آثار محسوب می‌شوند.

عَلَم حسینی قرن‌ها بر دوش مردم خوی بوده است

عیسی حسین‌زاده، استاد اقتصاد دانشگاه‌های تبریز و تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: من اهل روستای سیوان خوی هستم، در روستای ما قرن‌هاست برای امام حسین( ع) عزاداری کرده‌اند و غذا برای اطعام مسافران پخته می‌شود. هر کسی وارد روستا می‌شود می‌تواند بدون دعوت قبلی مهمان سفره مردم روستا شود.

وی یادآوری کرد: مکتب امام حسین (ع) مکتب عشق و ایثار و بخشندگی و جوانمردی است.

حسین‌زاده از متولیان امور فرهنگی و مذهبی درخواست کرد که خوی را به پایلوت اقتصادی و فرهنگی و مذهبی کشور تبدیل کنند، چون مردم خوی جزو خیران کشورند.

حجت الاسلام مسلمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی نیز گفت: عَلَم حسینی قرن‌ها بر دوش مردم خوی بوده است و این مردم الفتی عجیب با امام حسین و ائمه اطهار (ع) دارند. در خوی، احسان و اطعام و نذری دادن در هر خانه و محله‌ای دیده می شود.

به گزارش ایسنا، مردم ولایتمدار خوی در ایام محرم، علاوه حضور در هیئت‌ها و عزاداری، کارهای خیر مانند کمک به مستمندان، آزادی زندانیان و کمک به نوعروسان و قرآن‌خوانی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha