• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042617147
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

امام حسین (ع) حجت خدا و مظهر فضائل ارزشمند ولایی است

امام حسین (ع) حجت خدا و مظهر فضائل ارزشمند ولایی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسین (ع) حجت خدا و مظهر فضائل ارزشمند ولایی است که انصاف را خود و یاران‌شان در جریان کربلا به‌نمایش گذاشتند و با عمل، انصاف را به همگان آموزش دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره جایگاه مروت و انصاف در الگوهای اخلاقی قیام حسینی، اظهار کرد: انصاف در آموزه‌های دینی ما بسیار مهم است و جایگاه بالایی دارد.

وی بیان کرد: در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند «یا بُنَیَّ اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ؛ خود را در آنچه میان تو و دیگران است، ترازویی پندار» در واقع باید هر آنچه برای خود می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و هر آنچه را که برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نپسندیم.

او ادامه داد: زمانی که امام حسین (ع) با سپاه حر مواجه شدند و آن‌ها تشنه بودند، ایشان دستور دادند که همه آن سپاه را سیراب کنند حتی یکی از اصحاب حر که به سپاه دیر رسید، حضرت خودشان به او آب دادند. همچنین امام حسین (ع) فرمودند به مرکب‌های آن‌ها هم آب بدهید. این حرکت امام حسین (ع) نماد زیبایی از انصاف بود.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا دشمنان را دعوت به انصاف می‌کردند و می‌گفتند من به دعوت شما آمده‌ام و انصاف نیست این‌گونه رفتار می‌کنید. یاران امام حسین (ع) انصاف را در کارهای خود نشان دادند و نکته قابل توجه این است که انصاف به این معناست که هر آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند.

وی گفت: امام حسین (ع) در کنار انصاف، ایثار هم داشتند که بالاترین صفت است، به این معنا که سهم خود را در صورت نیاز به دیگران می‌دادند. بنابراین امام حسین (ع) و یاران‌شان نه‌تنها انصاف را رعایت می‌کردند، بلکه در کنار آن ایثار خود را هم به نمایش گذاشتند. ایشان با دشمنان هم ارتباط خوبی داشتند و تا آخرین لحظه‌ در هدایت آن‌ها تلاش کردند.

عدالتیان افزود: در این ایام سوگواری، ضمن عزاداری، عرض ارادت و روضه‌خوانی سعی کنیم تصمیم‌های خوبی در زندگی خود به کار گیریم و صفات امام حسین(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha