• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042617135
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

عاشورا اسرارآمیزترین اتفاق الهی است

عاشورا اسرارآمیزترین اتفاق الهی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: واقعه عاشورا و حرکت امام حسین(ع) یکی از عجیب‌ترین و اسرارآمیزترین حوادث و اتفاقات الهی و برنامه‌هایی است که خداوند برای بشر تا انتهای خلقت دارد.

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پیام‌های واقعه عاشورا اظهار کرد: در مورد امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) در احادیث می‌فرمایند همه ما کشتی‌های نجات هستیم اما امام حسین(ع) داستان دیگری دارد و به گونه دیگری از افراد در تمام اعصار و سرزمین‌ها تا ابد دستگیری می‌کند و زودتر به مقصد می‌رساند.

وی افزود: واقعه کربلا گویی سناریویی است که خداوند آن را قرار داده تا انسان‌های پاک را در همه زمان‌ها و مکان‌ها به سمت خود بکشاند. گویی او یک دامی برای عاشقی خودش با داستان امام حسین(ع) پهن کرده است. قصه یک مرد الهی که برای حق و حقیقت برمی‌خیزد و از همه تعلقات خود در این مسیر چشم‌پوشی می‌کند و همه چیز را برای خدا می‌دهد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: واقعه عاشورا داستانی است که ابعاد مختلفی برای همه انسان‌ها در همه جای دنیا دارد. مشاهده کردیم که پیام کربلا و عاشورا را درک و برای اصلاح زندگی خودشان از آن استفاده می‌کنند. داستانی که هم برای اصلاح حرکت فردی افراد، حرکت‌های جمعی و اجتماعی آن‌ها نیز پیام دارد.

وی عنوان کرد: امام حسین(ع) به عنوان یک انسان کامل در این ماجرایی که پر از بلا و غم است، دل افراد را به سمت خودش جذب می‌کند. دل‌ها را تکان می‌دهد و دل‌ها را با خودش پیوند می‌زند. پیوند خوردن این دل با امام حسین(ع) همان موردی است که خداوند انتظار دارد و هدف او از این برنامه همین است که می‌فرماید هر که خدا را دوست دارد دل خود را با حسین(ع) پیوند می‌زند.

ابراهیمی بیان کرد: خداوند ذکر، یاد، تاریخ و حادثه را قرار داده تا دل‌ها را با او پیوند بزند که در این پیوند دل انسان با یک مرد الهی و با تمام مظاهر انسانیت و کمال، صفات والای انسانی که عطوفت و جوانمردی است پیوند بخورد. موردی که ما در ماجرای حضرت ابوالفضل العباس(ع) نیز مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: از قدیم افرادی که اهل جوانمردی و وفا بودند، نام ابوالفضل العباس(ع) را می‌آوردند و خدا این قصه را قرار داد تا جوانمردان به سمت او کشیده شوند؛ آن‌هایی که ذاتا امکان کشیدن شدن به این سمت را دارند انسان‌های پاک را به سمت خود جذب می‌کنند. بنابراین این موارد بخشی از پیام کربلا و عاشورا است. امام صادق(ع) می‌فرمایند هر کس که خدا خیرخواه او باشد، محبت حسین(ع) و زیارتش را در دل او می‌اندازد و هرکس که خدا بدخواه او باشد، کینه و خشم حسین(ع) و خشم زیارتش را در دل او می‌اندازد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: تمام افراد و نقش‌هایی که در تابلوی بزرگ روز عاشورا وجود دارد پیامی را به افراد می‌رسانند. از اقامه نماز در ظهر عاشورا و شرایط سختی که نشان می‌دهد عبادت خدا و برای خدا بودن حتی در شرایط سخت نباید ترک شود. مسئله حق الناس که در شب عاشورا مطرح می‌شود و امام حسین(ع) طبق معارف دینی در شب و روز عاشورا اعلام می‌کنند فردی که حقی از مردم به گردن دارد با من به جنگ نیاید و این نشان می‌دهد یکی از زیباترین پیام‌های عاشورا این است که نباید اهل ظلم کردن به دیگران باشیم و باید اهل به جای آوردن حقوق دیگران باشیم.

به خوبی ها نمی‌رسیم مگر آنچه را که دوست داریم در راه خدا خرج کنیم

وی ادامه داد: یکی دیگر از پیام‌هایی که در تابلوی بزرگ عاشورا داریم این است که به خوبی‌ها نمی‌رسیم مگر اینکه آنچه را که دوست داریم در راه خدا خرج کنیم که این از یک آسایش و سختی‌های بسیار کوچک آغاز می‌شود و تا مدارج بالا راه می‌یابد.

ابراهیمی اظهار کرد: پیام‌های زیادی در گوشه گوشه ماجرای عاشورا وجود دارد، محبت امام حسین(ع) و فرزندان‌شان و از آن طرف افرادی که از حیوانات درنده‌تر هستند که حتی به طفل ۶ ماهه هم رحم نمی‌کنند و امام حسین(ع) می‌فرمایند که شکم‌های دشمنان از حرام پر شده است.

نباید دچار سطحی اندیشی از واقعه عاشورا شویم

این کارشناس مذهبی افزود: مسئله‌ای که جزو بزرگترین پیام‌های عاشورا و کربلاست در مقابل ظلم ایستادن است و افراد در این مسیر از هیچ موردی هراس نداشته باشند. از خداوند می‌خواهیم که ما را دچار سطحی‌اندیشی از واقعه عاشورا نکند و ببینیم پیامی را که خداوند و اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) می‌خواستند به ما برسانند تا زندگی‌های ما با آموزه‌های آن‌ها اصلاح شود و عاقبت به خیر باشیم و بتوانیم سربلند شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha