• یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403042416271
  • منبع : بازار

تعمیر و نگهداری تاسیسات اطفاء حریق

تعمیر و نگهداری تاسیسات اطفاء حریق

تعمیر و نگهداری تاسیسات اطفاء حریق به همه کارهایی گفته می‌شود که برای حفظ تجهیزات و اماده کردن آنها برای استفاده صحیح انجام می‌شود. هدف این اقدامات این است که تجهیزات به درستی کار کنند و عملکردشان حفظ شود تا بتوانند به خوبی در شرایط موردنظر عمل کنند.

به گزارش ایسنا به نقل ا زطنین سازه، تعمیر و نگهداری تاسیسات اطفاء حریق به همه کارهایی گفته می‌شود که برای حفظ تجهیزات و اماده کردن آنها برای استفاده صحیح انجام می‌شود. هدف این اقدامات این است که تجهیزات به درستی کار کنند و عملکردشان حفظ شود تا بتوانند به خوبی در شرایط موردنظر عمل کنند.

استاندارد NFPA۲۵ در مورد بازرسی، تست، نگهداری و تعمیرات سیستم‌های مربوط به حفاظت در برابر آتش با استفاده از آب به طور کامل توضیح داده شده است و تمام اقدامات لازم برای حفظ سیستم در شرایط عملکردی موردنظر را شرح داده است.

سیستم لوله‌های آبی به سیستمی گفته می‌شود که اسپرینکلرها به شبکه لوله‌کشی آب متصل هستند و هنگامی که اسپرینکلرها فعال می‌شوند، آب به طور فوری تخلیه می‌شود. از مزایای این سیستم می‌توان به سرعت و کم هزینه بودن نصب، نگهداری و تعمیرات آن اشاره کرد.

در مناطقی که خطر یخ زدگی آب وجود ندارد، سیستم لوله‌های آبی اولین گزینه طراحان است. اطمینان از عملکرد صحیح و حفظ شرایط مطلوب این سیستم اطفا حریق تنها با انجام نگهداری و تعمیرات منظم و مؤثر امکان پذیر است.

بازرسی های مهم

اسپرینکلرها:

اسپرینکلرها باید هر سال مورد بازدید قرار گیرند و باید بدون هیچ خوردگی، رنگ، مواد خارجی یا صدمه‌ای باشند. همچنین باید به درستی نصب شده باشند، بسته به نوعشان مثل برعلی، آویزان یا دیواری.

اگر هر یک از این موارد برای آنها صدق کند، باید تعمیر یا تعویض شوند و هرگونه مسدودیت یا مشکل در مسیر پاشش آنها باید رفع شود.

درخصوص سرویس و نگهداری قطعات یدکی و موجودی انبار نیز موارد ذیل بایستی سالیانه کنترل گردد:

متناسب بودن تعداد و نوع اسپرینکلرها.

آچارهای مخصوص آچارکشی انواع اسپرینکلرهای به کار رفته در سیستم.

لوله ها و اتصالات:

لوله‌ها و اتصالات باید هر سال چک شوند و باید در وضعیت خوبی باشند. باید بدون هیچ گونه آسیب، نشتی، خوردگی و انحراف از مسیر درستی باشند، و همچنین هیچ بار خارجی‌ای بر روی آنها وارد نشود

 بست ها و آویزها:

در انتخاب بست‌ها و فواصل بین آنها، عواملی مانند جنس و اندازه لوله، نوع مصالح ساختمان و احتمال وقوع زلزله مهم هستند. در هنگام بازرسی، باید مطمئن شوید که هیچکدام از نگهدارنده‌ها آسیب ندیده‌اند و محکم هستند. اگر صدمه‌ای وارد شده یا بست‌ها شل شده باشند، باید آنها را تعویض یا تعمیر کنید.

تعمیر و نگهداری تاسیسات اطفاء حریق

 گیج‌ ها

(Gauges) تمامی فشارسنج ها بایستی ماهیانه بازدید شده تا وضعیت مناسب خود را حفظ و فشار تغذیه آب از شبکه را به طور دقیق نشان دهند.

 سازه:

هر سال و پیش از فصل سرما، باید تمام بخش‌های ساختمان، مانند پنجره‌ها، درها، سیستم تهویه و منافذ که در آنها اسپرینکلر نصب شده است، بازرسی شوند. این بازرسی به منظور جلوگیری از یخ زدگی آب در سیستم اسپرینکلر و اطمینان از اینکه دمای لازم برای جلوگیری از یخ زدگی فراهم است، صورت می‌گیرد

 تجهیزات هشداردهنده

هر سه ماه یکبار، باید تجهیزات هشدار دهنده مثل زنگ های اخباری و سوئیچ‌های پرشر، بررسی و تست شوند تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می‌کنند و هیچ آسیبی به آنها وارد نشده است.

 هیدرولیک سیستم

(Hydraulic nameplate) هرسه ماه یکبار چک گردد.

 اتصالات آتش نشانی

(Hose Connections) براساس استاندارد سالیانه مورد بازدید و کنترل قرار گیرند.

شیرهای کنترل

(هر سیستم اسپرینکلر باید حداقل یک شیر کنترل داشته باشد. اگر لوله تغذیه سیستم اسپرینکلر و شبکه آب فایرباکس آتش نشانی با هم مشترک نیستند، برای هر طبقه باید یک شیر کنترل نصب شود. این کار به جلوگیری از مشکلات در زمان تعمیرات کمک می‌کند. این شیرها باید هفتگی و ماهیانه بررسی شوند.

 تست اسپرینکلرها:

اسپرینکلرهای با کیفیت در صورتی که هیچ آسیب فیزیکی‌ای نداشته باشند، تا ۵۰ سال به خوبی کار می‌کنند و نیاز به تست ندارند. اما بعد از این مدت باید جایگزین یا تست شوند.

در صورت نیاز، برخی از اسپرینکلرها به صورت تصادفی انتخاب و برای تست به آزمایشگاه منتقل می‌شوند. بعد از تأیید صحت عملکرد، می‌توانند مجدداً استفاده شوند. سپس هر ۱۰ سال یکبار این فرآیند تکرار می‌شود. اگر از زمان ساخت اسپرینکلر ۷۵ سال گذشته باشد، فاصله بین هر کنترل به ۵ سال تقلیل خواهد یافت.

 گیج‌ ها :

این تجهیزات می بایست هر ۵ سال یکبار تعویض شده و یا با یک نمونه کالیبره شده، مقایسه شوند تا در صورت نداشتن دقت لازم، به واحد کالیبراسیون ارسال و اصلاح شود.

تعمیر و نگهداری تاسیسات اطفاء حریق

شرکت طنین سازه مهر البرز(سهامی خاص) در سال ۱۳۹۶ با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصین در زمینه‌های سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسیس گردید. این شرکت افتخار دارد که طرح‌ها و پروژه‌های متعددی را در اقصی نقاط کشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت بوده است.

شرکت طنین سازه با نام تجاری Fire-Gas فروشنده و تامین کننده انواع تجهیزات جت فن ، سیستم های تخلیه دود ، بوستر پمپ ، درب ضد حریق ، شیر حساس به زلزله ، سیستم های اعلام گازی ، سیستم  Fm۲۰۰ ، بوستر پمپ آتش نشانی،شیر برقی و سایر تجهیزات اعلام و اطفا حریق می باشد . برای دریافت مشاوره و راهنمایی با شماره ۰۲۶۳۴۴۹۲۴۶۱ و ۰۹۳۹۳۲۸۰۱۲۷ تماس حاصل فرمایید . مشاورین ما به صورت کامل به تمامی سئوالات شما پاسخگو خواهند بود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha