• یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403042416147
  • منبع : نمایندگی مازندران

۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران وارد شالیزارهای استان شد

۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران وارد شالیزارهای استان شد

ایسنا/مازندران معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: از ابتدای سال کشاورزی جاری تا کنون نزدیک به ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران برداشت شده که معادل ۴۰ درصد کل آب موجود این مخازن محلی استان در ابتدای سال ۱۴۰۳ است.

سید محمد موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این‌که امسال میانگین آبگیری آب‌بندان‌های مازندران در بیشترین میزان ذخیره به ۹۶ درصد رسید، اظهار کرد: به لطف بارش‌های به هنگام و مناسب حجم آب موجود در آب‌بندان‌های مازندران فروردین امسال از ۳۸۸ میلیون متر مکعب نیز عبور کرد که حدود ۸۶ میلیون متر مکعب بیشتر از بالاترین حد ذخیره آب‌بندان‌های استان در سال ۱۴۰۲ است.

وی افزود: از فروردین تاکنون حدود ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران برداشت شده و در حال حاضر نیز نزدیک به ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در این مخازن  محلی استان وجود دارد که به مرور و طبق برنامه‌ریزی برای آبیاری کشتزارهای سراسر استان برداشت می‌شود.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در فصل کشاورزی سال جاری با توجه به بارش‌های به هنگام و افزایش آورد آب رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته، میزان برداشت آب از آب‌بندان‌های مازندران کمتر شده است.

موسوی با اشاره به خشکسالی شدید سال گذشته که سومین سال پیاپی خشکسالی در مازندران بود، گفت: در مدت مشابه پارسال یکم فروردین تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲حجم آب برداشت شده از آب‌بندان‌های مازندران حدود ۲۰۸ میلیون متر مکعب بود که معادل ۶۹ درصد از کل آب ذخیره شده آب‌بندان‌های استان در سال گذشته است. اما امسال در همین بازه زمانی حدود ۵۳ میلیون متر مکعب آب کمتر از آب‌بندان‌های مازندران برداشت شده که دلیل اصلی آن بارش‌های به هنگام و بهتر شدن وضعیت آورد رودخانه‌های استان است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال در مجموع حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران برای تأمین آب کشاورزی استان برداشت شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: در مازندران ۸۷۸ قطعه آب‌بندان با مساحت مجموع ۱۶ هزار و ۵۵۸ هکتار و حجم آبگیری ۴۰۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که نزدیک به ۳۵ هزار هکتار از کشتزارهای استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی درباره تعداد آب‌بندان‌های مازندران اظهار کرد: بیشترین تعداد آب‌بندان‌های استان از نظر تقسیمات شهرستانی با ۲۰۷ قطعه به مساحت مجموع سه هزار و ۶۲۷ هکتار در شهرستان بابل قرار دارد و کمترین تعداد نیز با یک آب‌بندان به مساحت ۲۰ هکتار مربوط به شهرستان نوشهر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha