• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403042315734
  • منبع : پایگاه‌های خبری

دشواری‌های احیای یک بیمار برای پزشکیان

دشواری‌های احیای یک بیمار برای پزشکیان

 یکی از نکاتی که در بحبوحه مناظرات انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و البته کارزارهای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب به آن اشاره می شد، مساله احیای برجام و ضرورت فعال‌سازی ظرفیت های آن به نفع کشورمان به ویژه در حوزه اقتصادی و توسعه مراودات مالی و تجاری و بانکی با دیگر کشورهای جهان بوده است.  

به گزارش ایسنا، الف نوشت: مسعود پزشکیان در یکی از مناظرات انتخاباتی خود به‌ این نکته اشاره داشت که وی از رهگذر رایزنی و همفکری با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های مرتبط با برجام در این نهاد قانونگذاری کشورمان، سعی خواهد کرد تا فضای جاری در قالب معادله برجام را تغییر دهد و در صورت امکان برجام را احیا کند. افراد حاضر در تیم انتخاباتی رئیس جمهور منتخب نظیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه اسبق کشورمان نیز در زمره طیفی از افراد قرار می‌گیرند که در انعقاد توافق برجام نقش داشتند و در سال‌های اخیر به طرق مختلف از آن و ظرفیت‌های ایجاد شده ناشی از آن برای کشورمان دفاع کرده‌اند.  

از این رو، برخی تحلیلگران بر این باورند که در دولت چهاردهم بار دیگر شاهد آن خواهیم بود که پرونده برجام به یکی از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان تبدیل خواهد شد و شاهد تحولات تازه‌ای در این رابطه خواهیم بود. با این همه، ذکر یک نکته در مورد معادله برجام و تلاش‌ها برای احیای آن ضروری است. آن نکته نیز این است که نباید از یاد ببریم این دولت آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ به صورت غیرقانونی و با طرح ادعاهای واهی از توافق برجام خارج شد.  اقدامی که به نحو گسترده‌ای از سوی طیف قابل توجهی از دولت‌های جهان محکوم شد و در چهارچوب خصومت ورزی‌های جهان غرب علیه کشورمان معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

در این رابطه باید توجه داشته باشیم که حتی اگر دولت آمریکا در ماه‌های آتی نسبت به احیای توافق برجام تمایل نشان دهد، با این حال، معادله برجام تنها نقطه اصطکاک واشنگتن و کلیت جهان غرب با کشورمان نیست. قدرت‌های غربی در حوزه‌هایی نظیر حقوق بشر، نفوذ منطقه‌ای ایران، قدرت موشکی کشورمان و البته دیگر حوزه‌های توانمندی ایران، چالش‌های جدی با ایران دارند و کاملا محتمل است که بهبود روابط و رفع مشکلات در یک حوزه، سبب شود تا در حوزه‌های دیگر، جهان غرب با طرح ادعاهای واهی بار دیگر فضای فشار و تهدید را علیه کشورمان برقرار کند و به اوج برساند.  

به بیان ساده‌تر، اختلافات و شکاف‌ها میان ایران و جهان غرب، فراتر از مساله هسته‌ای ایران حرکت می‌رود. از این رو، اینکه تصور کنیم معادله احیای برجام می تواند کلیه مشکلات کشورمان با جهان غرب را حل کند و گشایش‌های قابل توجهی را در حوزه مراودات تجاری و مالی و بین المللی کشورمان ایجاد کند، چندان واقع بینانه نیست. بگذریم که به تازگی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا جان کربی نیز در موضع گیری به صراحت تاکید کرده که آمریکا با تغییر دولت‌ها، سیاست خود را در رابطه با ایران تغییر نمی‌دهد و ایران از نظر و ادعای آمریکا همچنان بازیگری غیرسازنده در محیط بین المللی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha