• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403042315721
  • خبرنگار : 50444

مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد

نظارت ۳۳ تیم دامپزشکی بر ذبح دام‌های نذری در عاشورا و تاسوعای حسینی در خراسان شمالی

نظارت ۳۳ تیم دامپزشکی بر ذبح دام‌های نذری در عاشورا و تاسوعای حسینی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بر ممنوع بودن ذبح دام در معابر عمومی و خارج از شبکه نظارت دامپزشکی استان تاکید کرد و از نظارت ۳۳ تیم دامپزشکی بر ذبح دام های نذری در عاشورا و تاسوعای حسینی در استان خبر داد.

حمید رمضانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نظارت فراگیر بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در استان خراسان شمالی اظهار کرد: برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در قالب پرسنل فنی دامپزشکی به همراه ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر اجرا می‌شود.

وی افزود: در این روزها، ۱۱تیم‌ ثابت و ۲۲ تیم سیار شامل ۱۱ نفر دکتر دامپزشک، ۲۲ نفر بازرس بهداشت گوشت و ۱۱ نفر ناظر شرعی مجهز به لباس متحدالشکل و خودروهای ویژه دامپزشکی، نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های قربانی را با استقرار در نقاط مختلف شهرها به‌ویژه در محل کشتارگاه‌ ها انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: این تیم‌ها، دام‌های کشتاری را از نظر آلودگی به عوامل بیماری‌زا بالاخص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مورد بازرسی قرار داده و سلامتی مصرف‌کنندگان را از ابتلا به این بیماری‌ها تضمین خواهند کرد.

رمضانی با اشاره به چند توصیه بهداشتی به مردم و هیأت‌های مذهبی، گفت: از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان‌ و منازل اکیداً خودداری شود و برای تامین گوشت اهدایی ایام محرم و صفر، دام نذری را صرفا در کشتارگاه های دام کشتار کنند.

مدیرکل دانپزشکی استان اظهار کرد: گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح‌شده را قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری کنید و برای قطعه کردن گوشت و شست‌وشوی آن حتماً از دستکش استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه از برش‌دادن کیست‌ها و آبسه‌های موجود بر روی لاشه و دل و جگر جداً خودداری شود، افزود: اندام‌ها و ضایعات غیرقابل‌مصرف را به‌هیچ‌وجه در اختیار حیوانات قرار ندهید. همچنین گوشت و آلایش خوراکی را حتی‌الامکان کاملا بپزید و سپس مصرف کنند. وسایل و سایر تجهیزات در تماس با گوشت و آلایش را نیز به‌خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha