• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403042315700
  • خبرنگار : 50124

تمرکز بر روش توزیع اعتبارات در قرارگاه محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت فرهنگی

تمرکز بر روش توزیع اعتبارات  در قرارگاه محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت فرهنگی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در موضوع قرارگاه محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت فرهنگی نسبت به روش توزیع اعتبارات و امکانات تمرکز شده است.

احمد مقیمی ۲۳ تیر در جمع رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با تسلیت شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان و با اشاره به اینکه مسئله عدالت فرهنگی و ایجاد قرارگاه محرومیت‌زدایی در حوزه فرهنگ و هنر و خاصه هنرهای هفتگانه یک اقدام بی‌سابقه و جدید در وزارتخانه بوده است، اظهار کرد: جنس این کار از حیث مخاطب و موضوع متفاوت از دیگر کارهای فرهنگی بوده اما گستره جغرافیایی مشخصی را در بر می‌گیرد یعنی هر جا محرومیت و کاستی وجود داشته باشد، برای کار ما موضوعیت دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا بالغ بر ۶۰ سفر و دیدار با بیش از ۲۵۰۰ هنرمند در طی دو سال گذشته انجام شده است، ادامه داد: بر مبنای ساختارها و اقتضائات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک برنامه مدون عملیاتی رسیدیم که بنا داشتیم طی امسال آن را عملیاتی کنیم اما با اتفاق ناگوار بالگرد رئیس‌جمهور شهید و عروج شهدای پرواز اردیبهشت این موضوع تحت‌الشعاع قرار گرفت. اگرچه تلاش شده تا وقفه‌ای در روند این موضوع ایجاد نشود لذا امروز در این استان حضور یافتیم و بنا داریم این کار را به سرانجام برسانیم.

مقیمی با اشاره به اینکه در موضوع قرارگاه محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت فرهنگی نسبت به روش توزیع اعتبارات و امکانات تمرکز کردیم، افزود: معمولاً اگر اعتباری به استانی تعلق می‌گیرد، به مرکز استان تخصیص می‌یابد و هنوز به دامنه نرسیده تمام می‌شود لذا مناطق دیگر یا برخوردار نمی‌شوند یا میزان کمی دریافت می‌کنند. در این راستا پیشنهاد شد که با یک سیر تدریجی، به جای توزیع امکانات از رأس، توزیع را از کف آغاز کنیم تا عدالت فرهنگی محقق شود.

وی بیان کرد: این اقدام را در مورد توزیع کتاب آغاز کردیم که توزیع یک دهم کتاب‌های توزیعی کشور به قرارگاه محول شد که در قالب طرح «ثامن» ناظر بر توزیع عادلانه اقلام فرهنگی اجرا می‌کنیم.

مقیمی با تأکید بر اینکه بالغ بر ۲۰ طرح در راستای قرارگاه عدالت فرهنگی ترسیم شد، افزود: نه فقط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه دیگر مجموعه‌ها نیز پای کار آمدند؛ این قرارگاه نه در مباحث عمرانی، نه موضوع نیروی انسانی و نه در تجهیزات هیچ ورودی ندارد و لذا مطالبات در این حوزه را نمی‌تواند پاسخگو باشد.

اهم طرح‌های پیشنهادی قرارگاه محرومیت‌زدایی 

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اهم طرح‌های پیشنهادی قرارگاه محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت فرهنگی، توضیح داد: طرح «قلم» ناظر بر حمایت از نویسندگان یکی از این طرح‌هاست و نویسندگان شهرستانی که کتاب اول خود را می‌خواهند به چاپ برسانند تحت پوشش و حمایت این طرح قرار می‌گیرند تا ارزش افزوده به شهرستان اضافه شود و سطح نخبگی منطقه را ارتقا دهد.

مقیمی ادامه داد: از ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود که موارد حائز شرایط را احصا و معرفی کنند تا بتوانیم به فضل الهی در قالب طرح قلم، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ عنوان جدید کتاب چاپ کنیم.

وی با اشاره به طرح «ثامن» به عنوان یکی دیگر از طرح‌های قرارگاه عدالت فرهنگی، بیان کرد: بر اساس این طرح، بسته‌ها و اقلام فرهنگی از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و در اختیار ائمه جمعه و رؤسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها با اولویت مناطق محروم قرار می‌گیرد تا به عنوان هدیه به برگزیدگان مسابقات و رویدادهای فرهنگی اعطا کنند.

مقیمی بیان کرد: طرح «خبرنگاری» ناظر بر احصا و ساماندهی و حمایت هویت‌بخش از کانال‌های خبری مناطق مختلف و برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های سواد رسانه برای فعالان این عرصه با هدف رسمیت بخشی به این ظرفیت‌ها از دیگر طرح‌های قرارگاه عدالت فرهنگی است.

وی ادامه داد: انتشار فراخوان و اجرای جشنواره فیلم کوتاه و مستند «گریز از مرکز» با همکاری کارگردانان، بازیگران و مستندسازان ممتاز کشور در سطح شهرستان‌ها با هدف حمایت از هنرمندان این عرصه در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق محروم ذیل این قرارگاه اتفاق مبارکی خواهد بود.

مقیمی تأکید کرد: حمایت و برپایی دوره‌های آموزشی در زمینه‌های تئاتر خیابانی، هنرهای نمایشی، شعر و ادبیات، ادبیات طنز، هنرهای تجسمی و برخی رشته‌های دیگر، طرح خریداری آثار هنرمندان مناطق محروم از دیگر موارد حمایت قرارگاه محرومیت‌زدایی و عدالت فرهنگی در استان‌ها به‌ویژه مناطق محروم است.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح «روستاهای قرآنی» و احصای حدود هفت روستای شاخص قرآنی، گفت: بنا داریم این رقم را به ۴۰ روستا برسانیم زیرا ظرفیت وجود دارد لذا از رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد می‌خواهیم که در معرفی روستاهای قرآنی کوتاهی نکنند و اگر روستایی دارند که قرآن‌محور است، حتماً معرفی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha