• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042315455
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

حضرت علی اکبر(ع) یگانه زمان خود است

حضرت علی اکبر(ع) یگانه زمان خود است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: حضرت علی اکبر(ع) را شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) از نظر زیبایی صورت، ساختار بدن، خلقی و اخلاقی بیان کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که ایشان یگانه‌ زمان خود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی‌ذاکر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت والای حضرت علی اکبر(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع) را شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) از نظر زیبایی صورت، ساختار بدن، خلقی و اخلاقی بیان کرده‌اند که مطالب مهمی در این سخن نهفته است؛ اینکه یک فرد در زمان خودش شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) باشد، نشان می‌دهد که یگانه‌ زمان خود است.

وی اضافه کرد: زمانی که حضرت علی‌اکبر(ع) در روز عاشورا به میدان رفت، امام حسین(ع) ایشان را شبیه‌ترین فرد از نظر ظاهر و چهره، اخلاق، منطق و گفتار به پیامبر اکرم(ص) بیان کرد که این نشان‌دهنده شخصیت بزرگ و فضائل حضرت علی اکبر(ع) است.

این کارشناس مذهبی در خصوص ویژگی‌های حضرت علی اکبر(ع) افزود: شجاعت ایشان در واقعه‌ کربلا حتی بیشتر از حضرت عباس(ع) خود را نشان می‌دهد؛ ایشان اولین فردی از قوم بنی‌هاشم بودند که به میدان نبرد رفتند و شجاعت ایشان را بنی‌هاشم، اصحاب امام حسین(ع) و دشمنان مشاهده کردند که در تاریخ به وضوح آمده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حضرت علی اکبر(ع) دارای مقام امامت نبوده، امام حسین(ع) در تعلیم و تربیت ایشان سعی وافری داشته‌ و نقل شده که وی در دوران کودکی به مکتب می‌رفته‌ است. حضرت علی‌اکبر در دامان امام حسین(ع) تربیت شده‌ و مادر ایشان نیز از قبیله ثقیف، یکی از قبایل معروف عرب بوده‌ و پدربزرگ ایشان نیز از شخصیت‌های برجسته‌ آن دوران بوده است.

باقی ذاکر بیان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) جوانی اصیل، برومند و پرفضیلت بوده‌ است، به گونه‌ای که معاویه روزی از اطرافیان خود در خصوص شایسته‌ترین فرد برای خلافت حکومت اسلامی پرسید و اطرافیانش در پاسخ حضرت علی‌اکبر(ع) را شایسته‌ترین فرد برای مقام خلافت حکومت اسلامی دانستند و معاویه که فردی قساوت‌پیشه بوده نیز به فضائل، ارزش و عظمت حضرت علی‌اکبر(ع) اعتراف کرد.

وی تصریح کرد: همچنین امام حسین(ع) روزی در مسیر کوفه و کربلا ۳ مرتبه عبارت «انا لله و انا الیه راجعون» را تکرار کرد که به تعبیر قرآن وقتی مصیبتی پیش می‌آید این جمله بیان می‌شود و هنگامی که حضرت علی‌اکبر(ع) از ایشان دلیل به کار بردن این عبارت را پرسید، امام حسین(ع) بیان کردند که من شنیدم که هاتفی ندا می‌داد این کاروان در حال حرکت است در حالی که مرگ به استقبال آنان می‌آید.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: سپس حضرت علی اکبر(ع) پرسیدند که مگر ما حق نیستیم؟ و امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند ما بر حق هستیم. سپس حضرت علی‌اکبر(ع) بیان کردند که وقتی ما بر حق هستیم من از مرگ ترس و باکی ندارم و در راه خدا از مرگ استقبال می‌کنم.

وی عنوان کرد: این موارد نشان‌دهنده این است که حضرت علی‌اکبر(ع) از زندگی نورانی، اخلاقی، فرهنگی و حق‌مدارانه برخوردار و بسیار مورد علاقه امام حسین(ع) بوده‌ و در واقعه عاشورا نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کرده‌ است؛ به گونه‌ای که وقتی امام حسین(ع) با عمربن‌سعد به گفت‌وگو پرداختند، همراه با حضرت عباس(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) به مذاکره با آن‌ها نشستند.

باقی ذاکر ادامه داد: همچنین امام حسین(ع) حضرت علی‌اکبر(ع) را به عنوان فرمانده لشگری که برای آوردن آب به خیمه‌ها تشکیل داده بودند منصوب کرد که این مهم نشان‌دهنده عظمت، شجاعت و شخصیت ایشان در بُعد اخلاقی، سیاسی و نظامی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha