• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403042315352
  • خبرنگار : 71496

نگرانی صهیونیست‌ها از شروط جدید نتانیاهو برای توافق با حماس

نگرانی صهیونیست‌ها از شروط جدید نتانیاهو برای توافق با حماس

خانواده‌های اسرای صهیونیست با ابراز نگرانی نسبت به تعیین شروط جدیدی از سوی نتانیاهو که می‌تواند مانع از امضای قرارداد تبادل اسرا با حماس شود، این عملکرد غیرمسؤولانه او را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» افشا کرد که نگرانی خانواده‌های اسرای صهیونیست بازداشت شده در غزه، به دلیل افزایش اختلاف‌نظرهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «دیوید بارنیا»، رئیس سرویس جاسوسی موساد و «رونن بار»، رئیس شاباک بر سر قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس رو به افزایش است.

انجمن این خانواده‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نگران گزارش‌هایی حاکی از تعیین شروط جدیدی از سوی نتانیاهو هستند که می‌توانند مانع از امضای قرارداد تبادل اسرا با حماس شود.

آنها در ادامه بیانیه خود عملکرد غیرمسؤولانه نتانیاهو را که مانع از تلاش‌ها برای بازگرداندن فرزندان آنها می‌شود، محکوم کردند.

این در حالی است که روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد که در بحث و گفت‌وگوهای انجام شده در جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، دیوید بارنیا، رئیس موساد یکی از خواسته‌های اصلی نتانیاهو در مذاکرات مربوط به توافق آتش‌بس در نوار غزه را تایید کرد.

هاآرتص به نقل از برخی منابع نوشت: بارنیا به وزرای کابینه اعلام کرد که درخواست نتانیاهو برای حفظ حق ازسرگیری جنگ پس از اتمام مرحله اول هر گونه قراردادی برای ارتش، به اسرائیل نفوذ بزرگی می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که حماس هویت اسرایی را که قصد آزاد کردن آنها را دارد، تغییر نمی‌دهد و مرحله دوم آزادسازی اسرا نیز انجام می‌شود.

رئیس موساد در ادامه نیز با ارائه تحولات مذاکرات به وزرا مدعی شد: «عملیات گسترده‌ای که ارتش در غزه انجام می‌دهد، به پیشبرد مذاکرات کمک می‌کند.»

او با اشاره به حمایت خود از اصل ازسرگیری اقدامات خصمانه مدعی شد: «این رویکرد می‌تواند به بازگشت اسرا و سربازان مردی که منجر شود که در نام آنها در مرحله اول قرارداد نبود.»

بارنیا در ادامه هم ادعا کرد: «ازسرگیری جنگ موضعگیری اسرائیل در مذاکرات را تقویت خواهد کرد و ضامن اجرای شروط توافق شده در مرحله بعدی قرارداد خواهد بود.»

اما آحارونوت نوشت: مهمترین اختلاف‌نظرها میان نتانیاهو و روسای موساد و شاباک این است که این ۲ تنها در صورتی موافق بازگشت به جنگ هستند که حماس یکی از بندهای توافق را نقض کند در حالی که نتانیاهو در هر شرایطی می‌خواهد به جنگ بازگردد.

این روزنامه عبری در ادامه نیز نوشت: تشدید علنی مواضع نتانیاهو در خصوص موضوعات اصلی مذاکرات و پافشاری بر آنها می‌تواند منجر به نابودی مذاکرات و لغو قرارداد شود.

به نوشته این روزنامه، اختلاف‌نظرها میان نتانیاهو و روسای موساد و شاباک می‌تواند بر آمادگی‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای اجرای مرحله اول طرح قرارداد تبادل که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا آن را منتشر کرد و مورد تایید و استقبال سازمان ملل نیز قرار گرفت، تاثیر بگذارد.

آحارونوت در ادامه نوشت: مهمترین مسائل جنجال‌برانگیز حضور ارتش «اسرائیل» در محور فیلادلفیا (میان غزه و مصر) و درخواست تل‌آویو برای ممانعت از بازگشت نیروهای حماس به شمال نوار غزه در چارچوب اجرای قرارداد تبادل است.

همچنین وبگاه آمریکایی «آکسیوس» نیز افشا کرد، خانواده‌های آمریکایی‌های بازداشت شده در نوار غزه درخواست دیدار با نتانیاهو را در سفر آتی‌ او به واشنگتن دارند.

آکسیوس افزود که این خانواده‌ها امیدوار هستند در دیدار با نتانیاهو بتوانند در تاریخ ۲۴ ژوئیه در کنگره سخنرانی کرده و آن را به تلاش برای امضای توافق موجود سوق دهند.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha