• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403042315319
  • خبرنگار : 71567

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی:

با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم/ عده‌ای در وزارت علوم از قصد این قانون را تصویب کردند

با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم/ عده‌ای در وزارت علوم از قصد این قانون را تصویب کردند

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با بیان اینکه، با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم؛ اما مجبور به اجرای آن هستیم، گفت: تصور من این است عده ای از وزارت علوم به طور عمد این قانون را تصویب کردند تا وزارت بهداشت اعلام کند من نمی توانم این کار را انجام بدهم، آنها نیز بگویند، پس واگذار کنید به وزارت علوم تا این مصوبه را اجرایی کند.

غلامرضا حسن زاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر هیچ موردی از فروش صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی اتفاق نمی افتد و وزارت بهداشت به شدت با این موضوع نظارت و برخورد کرده است و می توانم قسم بخورم هیچ موردی از فروش صندلی در رشته های پرمتقاضی و حتی کم متقاضی در وزارت بهداشت اتفاق نیفتاده است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم، خاطرنشان کرد: علت این است که معتقدیم کمبود پزشک با افزایش ظرفیت پذیرش پر نمی شود. ما بجای افزایش ظرفیت پذیرش باید دانشجویانی که در حال حاضر در این رشته مشغول تحصیل هستند را حفظ کنیم. به طور مثال پزشک جراحی که در چابهار مشغول کار است اگر امکانات زندگی داشته باشد هیچ وقت مهاجرت نمی کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: وقتی ما نمی توانیم دانشجویی که تربیت کرده و برای خدمت به استانی یا شهری به طور مثال چابهار می فرستیم را در کشور حفظ کنیم، صدها دانشجو را هم تربیت کنیم و به این شهر بفرستم باز هم نمی توانیم آنها را حفظ کنیم.

حسن زاده اظهار کرد: وقتی مصوبه افزایشش ظرفیت پزشکی مطرح شد ما در وزارت بهداشت عنوان کردیم این کار به صلاح نیست. سازمان نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی و کمسیون بهداشت و درمان مجلس هم اعلام کردند این اقدام به صلاح نیست اما با این وجود مصوب شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی مصوب شده است و آن را که مصوب باشد حال این مصوبه چه از سمت مجلس شورای اسلامی یا از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ما ملزم به اجرای آن هستیم یعنی ما نمی توانیم اجرا کنیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بنابراین ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی در کنکور امسال نیز اجرایی خواهد شد؛ اما درست اجرایی کردن این مصوبه امری بسیار مهم است.

حسن زاده تاکید کرد: البته به ما قول دادند سازمان برنامه و بودجه منابع اجرای آن را تامین کنند متاسفانه تا کنون این منابع تامین نشده است و وقتی ما منابع مالی نداشته باشیم. دانشگاه های علوم پزشکی ما  تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین همانطور که وزارت بهداشت اعلام می کند ما موظف به اجرای این قانون هستیم آن کسی هم این قانون را مصوب کرده است ملزم هست منابع مالی این قانون را تامین و در اختیار ما قرار دهد.

وی گفت: من وارد کلاسی شدم در کلاسی که باید ۴۰ دانشجوی پزشکی بنشیند متاسفانه ۹۰ دانشجو نشسته بود. صندلی های کلاس از نوع چارپایه ها و تابلوی آن از نوع تابلوی آزمایشگاهی بود. عده ای هم کنار دیوار نشسته بودند. این شرایط بسیار بد است. بنابراین ما حرفمان این است ظرفیت را افزایش می دهیم منابعی که قول دادید را تامین کنید تا بتوانیم هیات علمی جذب کنیم و ساختمانی بسازیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه منایع افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی تا سال گذشته تامین نشده بود. اما قول دادند امسال این منابع تامین شود. به طور کلی اجرای این قانون فشار بیش از حدی را به دانشگاه های علوم پزشکی وارد می کند. 

حسن زاده تاکید کرد: تصور من این است عده ای از وزارت علوم به طور عمد قانون افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی را تصویب کردند تا وزارت بهداشت اعلام کند من نمی توانم این کار را انجام بدهم آنها هم بگویند، پس واگدار کنید به وزارت علوم تا این مصوبه را اجرایی کند. شرایط به گونه ای است که به ما منابع مالی و امکانات افزایش ظرفیت را ندهند اما با این وجود ما دانشجوی بیشتری پذیرش کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۲:۰۵

دنیا دو روزه اینقدر تقلا نکن بزار چهار نفر دیگه هم دکتر بشن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۵:۴۱

ایران کم ترین سرانه پزشک رو در دنیا داره چون ظرفیت های پزشکی رو همیشه کم نگه داشتن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۱

این که پزشکان موافق باشن جای تعجبه

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۱:۴۸

جالبه وزارت پزشکان میگن نمیتونیم پزشک تربیت کنیم. خوب تمام دنیا تربیت و آموزش پزشک در اختیار وزارت علوم هستش . تربیت و آموزش پزشکی باید به وزارت علوم برگردانده بشه که جلوی بهانه های واهی وزارت پزشکان هم گرفته شه. ایران کلا سیستم آموزش پزشکی رو دادن دست پزشکان حتی وزیر بهداشت هم باید پزشک باشه در صورتی که وزارت بهداشت باید یک بهداشت کار باشد.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۳:۲۲

دانشجو پزشکی باشه ولی وقتی امکاناتی نباشه که خوب درس رو یاد بگیره پزشک باشه وقتی تجهیزات خوبی نباشه دولت هزینه نکنه بهتره مابیمارستان با تجهیزات عالی میخوایم دانشجوی پزشکی باید استاد درست خسابی داشته باشه نه اینکه فقط دولت هزینه کنه دانشجو پرورش بده آخرشم مهاجرت کنند

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۵:۳۸

ظرفیت پزشکی در تمام دنیا بالاست ولی ایران کمترین سرانه پزشک رو در جهان داره

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۷ ۰۹:۱۳

امکانات هست ولی منفعت پزشکان توش نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۳:۲۷

اتفاقا بهترین اتفاق افزایش جذب دانشجوی پزشکی بومی و تعهدی هست ما دلمون میخواد با دل و جون برای مردم بومی خودمون خدمت کنیم و به خاطر یه مقدار پول بیشتر قید خدمت به مردممون رو نخواهیم زد

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۲:۵۵

نمیزارن مردم تو منطقه خودشون پیشرفت کنند

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۳:۳۱

مانند رشته های دیگه. اگه تعداد پزشک زیاد باشه شرایط رو قبول میکنن.. شما نگران درامد های انچنانی پزشکان هستید. اگر مجبور بشن کار میکنن... قانون عرضه و تقاضا همه جا صادقه.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۲:۵۴

گل گفتی

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۳:۳۳

الان چون تعداد پزشک کم هست ، نمیخوان برن جاهای دور افتاده کار کنن.. ولی اگه کمی مجبور بشن و حتما این کارو میکنن.. مثل تمام فارغ‌التحصیلان رشته های دیگر

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۴:۴۷

متأسفانه رفع انحصاری که سالها تو پزشکی ایجاد شده، به این سادگی‌ها نیست.‌همه جا آموزش پزشکی با وزارت علوم هست.متاسفانه گویا بزرگواران دوست دارن مردم روزها و ساعت ها تو صف نوبت ویزیت و بیمارستان باشن. هیچ توجهی به پیری جمعیت و افزایش بیماری ها نمیشه. همین افزایش ظرفیت هم به هیچ وجه کافی نیست.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۶:۰۱

استادان بیمارستان های آموزشی را رها کرده به سمت مطب شخصی و بیمارستان خصوصی رفتند. پدر مردم و مریض درآمد ۳ تا چهار ساعت باید نوبت بشینه تا دکتر ویزیت کند. لطفا سری به بیمارستان های دولتی بزنید دانشجوها هستند اصلا استاد کنارشان نیست. کسانی که استاد دانشگاه علوم پزشکی می شوند باید تعهد دهند از فضای بیمارستان دولتی و دانشگاه خارج نشوند.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۶:۱۲

دنبال حل مشکل هستید به پزشکان اجازه تاسیس مطب خصوصی ندهید و از آنها تعهد بگیری سی سال باید در ایران و در بیمارستان‌های دولتی خدمت کنند. وقتی درآمد هنگفت در مطب برای پزشک فراهم است طبیعی است این پزشک بدرد جامعه نمیخورد

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۲:۵۶

واقعا درسته انگار تجارت میکنن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۶:۲۱

وقتی ظرفیت کم باشه بچه های ما مجبورن برن روسیه و. ترکیه و خارج از کشور پزشکی بخونند و اونحا هزینه کنند الان پزشکا از لحاظ. درامد حرف اول در مملکت میزنند

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۶:۳۳

بنظرم استادپزشکی درس میده خوبست دانشجوپزشکی زیادبگیریم تامین پزشک براکشور زیادشه الان کمه ک۵ساعت بایدتوصف پزشکبشینیم نوبتمون شود

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۷:۵۸

انحصار باید شکسته بشه شما آقای دبیر محترم اجازه بده تابوی رشته های پزشکی مثل کشورهای دیگه شکسته بشه اکثریت مردم در شهرستانها ساعتها معطل میشن تو مطب‌ها راه چاره اجازه افزایش ظرفیت هست

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۱۷:۰۴

چرا پزشکی و دندانپزشکی را انحصاری کردید و اینقدر پذیرش دانشجو را محدود کردید

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۳ ۲۲:۵۷

دروس پزشکی واقعا سنگین و سخت هستند نباید با افزایش ظرفیت کمبود پزشک رو جبران کرد و این افزایش ظرفیت فقط صرفا به تعداد پزشک ناکارآمد اضافه‌ میکنه به جاش میتونن از طریق راه های دیگه مثل افزایش ظرفیت لیسانس به پزشکی اقدام کنند چون اون طرف دانشجو علوم پایه پزشکی رو امتحان میده و بعد وارد پزشکی میشه و این خیلی برای سطح علم پزشکی کشور بهتره.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۲:۵۹

بهرحال از انواع روش ها پزشکی اگر ظرفیتش زیاد بشه تاثیری تو کیفیت نداره چون نصف درس ها شون بیخودی هست دانشگاه و پزشکی شدن تجارت خونه،بزارن استعداد بیشتری وارد بشه پزشکان ما باید به سمت استاد. حکیم پروری برن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۷:۳۱

یه جوری میگید دروس پزشکی سخت هستش انگار موتور بوگاتی طراحی می کنید. همین الان با رتبه های 100 هزار به بالا پزشکی قبول میشن و دوره پزشکی رو راحت تموم میکنن. اونایی که با سهمیه 25 درصد پزشکی قبول میشن اصلا رتبه های فاجعه ای دارند.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۰۵:۴۹

کاملا درست است ما مثل گذشته به پزشک ماهر و متخصص با سواد نیاز داریم الان در شهر ما چندین پزشک عمومی و متخصص است که وقتی بهش میگن برو در اورژانس یا فلان جا کار کن میگه من کار اونجا را بلد نیستم پزشکی خواندن شوخی نیست اراده قوی و هوش بالا میخاد

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۰۷:۳۵

بذارید بچه های مردم به آرزوهاشون برسن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۰۷:۴۵

بالاخره باید یک روزی این پزشکان که فکر میکنند تافته جدا بافته هستند رو با واقعیت روبرو کرد که شغلشان مثل بقیه شغل هاست و اونها هم آدم معمولی هستند.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۰۹:۰۵

تمام کسانی که تا دانشجو نشده اند می گویند ظرفیت را زیاد کنید تا قبول شوند وقتی از پزشکی قبول شدند سال بعد می گویند کم کنید وبه فکر افزایش حقوق ما باشید ملت ایران منفعت طلب شده وفقط به خودش فکر می کند این آفت است دورویی ومنفعت طلبی وهمه چیز را برای خود خواستن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۰۹:۳۵

واقعا درسته؟ اینکه همینجوری دارن پذیرش رو زیاد میکنن بدون امکانات وحشتناکه

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۳:۵۹

اکثر مطب ها جای سوزن انداختن ندارند

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۶:۳۰

سلام لطفا ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی را بالا ببرید که اینقدر مردم آواره درب مطب ها ووقت های یک ماهه و... نشوند و...

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۷:۱۶

تمامی امکانات میدن ولی هیچ متخصصی حاضر به خدمت در مناطق محروم سهله درشهرستان ها نیز حا ضر به خدمت نیستند

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۷:۲۱

اتفاقا بین رشته های دیگه که اشباع شده رقابت علمی بوجود آمده و بیشتر به نفع مردم و کشور شده. حالا پزشکها هم بیشتر شوند به مردم بهتر خدمت خواهند کرد . الان میری بیمارستان پزشکش ساعت ۱۱ میاد و ۱۲ میره و اصلا مریض نمیبینه. حقوقا هم آنچنانی

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۴ ۱۷:۵۰

ایران پزشک و پرستار میگن خیلی کم داره ، متاسفانه با وجوداین که میدونن نیاز جامعه به پزشت و پرستار و ... هست هنوز هم تو کنکور تعداد خیلی کمی پرستار و پزشک قبول میکنن و با وجود این سهمیه هایی که در رتبه ها تاثیر میدن ما دکتر های خوب در اینده نخواهیم داشت، یک نفر یک سال تلاش میکنه میخونه رتبش میشه ده هزار یکی هم نمیخونه ولی چون سهمیه داره رتبه سه رقمی میاره.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۵ ۰۲:۵۱

آخه محدود بودن پزشکی یعنی پولداری یک عده شما اگر دنبال کیفیت هستید از بوم زیست هر منطقه پزشک جذب کنید بعد هم اینکه افزایش پزشکی خیلی خوبه چون استعدادهای بیشتری وارد این رشته میشه و هر کسی واقعا پزشک باشه خودش نشون میده چرا باید یکسری رشته ها حتی در تحصیل محدود باشن هر کسی هر رشته ای رو میتونه بخونه ولی در ورود به بازار کار بحث فرق میکنه حتی چه اشکال داره یک نفر همزمان چند رشته رو بخونه بریزید دور این فکرهای پوسیده رو علم و دانش و تحصیل اون باید با توجه به کیفیت و علاقه و نیاز افراد باشه ولی ورود به بازار کار بر اساس شایستگی های واقعی و استاندارد های لازم و بالا وقتی پزشک ها هم زیاد بشن بیماران کمتری داریم فقط نگاه اقتصادی خوب نیست