• جمعه / ۲۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403042215145
  • خبرنگار : 71661

کرملین: اوربان پیامی به ترامپ نداد؛ تسلیحات دوربرد غربی تنش را تشدید می‌کند

کرملین: اوربان پیامی به ترامپ نداد؛ تسلیحات دوربرد غربی تنش را تشدید می‌کند

سخنگوی کرملین تاکید کرد نخست‌وزیر مجارستان که اخیرا پس از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه با «دونالد ترامپ» دیدار کرد، هیچ پیامی از کرملین به ترامپ منتقل نکرده است.

به گزارش ایسنا، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان که اخیرا با رئیس‌جمهور روسیه و «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا دیدار کرد، هیچ پیامی از سوی کرملین به ترامپ نداده است.

پسکوف با بیان اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هیچ پیامی از طریق نخست‌وزیر مجارستان به ترامپ ارسال نکرده، گفت: «هیچ نامه یا پیامی، چه کتبی و چه شفاهی، ارسال نشده است»

نخست‌وزیر مجارستان اخیرا در چندین سفر به چهارگوشه جهان که تحت عنوان «تور صلح» انجام داد، با رهبران کشورهایی از جمله اوکراین، روسیه، چین و همچنین ترامپ دیدار کرد. ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکاست و چندین بار گفته که در صورت پیروزی در انتخابات، در کمترین زمان ممکن جنگ اوکراین را به پایان خواهد رساند.

بی‌احترامی بایدن به پوتین

سخنگوی کرملین همچنین به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در اجلاس سران ناتو پاسخ داد که پوتین را سیاستمداری «ترسو و بی‌شهامت» خطاب کرده بود.

پسکوف این اظهارات بایدن را تلاشی برای افزایش آرای وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دانست و گفت: «گرچه این‌ها موضوعات داخلی ایالات متحده بوده و مربوط به رای‌دهندگان آمریکایی مربوط هستند، اما به نظر می‌رسد باید بگوییم که رفتار رئیس‌جمهور یک کشور وقتی به این شکل بی‌احترامی می‌کند، کاملا غیرقابل قبول است.»

عضویت ترکیه در سازمان همکاری شانگهای

این سخنگو همچنین با بیان اینکه کرملین اظهارات مطرح‌شده در اجلاس ناتو را بادقت تحت نظر دارد، به تمایل ترکیه برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای پرداخت. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا اعلام کرد آنکارا قصد دارد از عضو ناظر این سازمان، به یک عضو دائمی تبدیل شود.

پسکوف در این باره گفت بسیاری از کشورها خواستار پیوستن به سازمان همکاری شانگهای هستند و تاریخ دقیقی برای پیوستن ترکیه وجود ندارد. او همچنین عضویت ترکیه در ناتو را مغایر با ارزش‌های این سازمان همکاری شانگهای دانست و این را به‌عنوان یکی از مسائلی عنوان کرد که باید درباره آن گفت‌وگو شود.

تسلیحات دوربرد غربی تنش را تشدید می‌کنند

علاوه بر این، پسکوف نگرانی خود را نسبت به استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد تامین‌شده توسط غرب برای حمله به مناطقی مانند لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا ابراز کرد و هشدار داد که اظهارات مطرح‌شده برای حمله به عمق خاک روسیه با این موشک‌ها تحریک‌آمیز و خطرناک هستند.

او با بیان اینکه طرح این اظهارات می‌تواند به تشدید خطرناک تنش‌های میان روسیه و غرب منجر شود، گفت: «شاهد هستیم که مقامات کشورهای مختلف، از جمله انگلیس، در این مورد هیچ محدودیتی برای خود متصور نیستند.»

توافق غلات دریای سیاه

سخنگوی کرملین همچنین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه درباره امکان ازسرگیری توافق غلات دریای سیاه، گفت مسکو هرگز هیچ توافقی را رد نمی‌کند و ممکن است توافق غلات از سرگرفته شود.

اردوغان در اجلاس سران ناتو در واشنگتن ابراز امیدواری کرد که این طرح ابتکاری ترکیه و سازمان ملل با مشارکت روسیه دوباره از سر گرفته شود تا اوکراین بتواند غلات خود را از دریای سیاه صادر کند. پسکوف در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: «کرملین هیچ توافقی را رد نمی‌کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha