• پنجشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403042114468
  • خبرنگار : 50283

از ابتدای سال‌ جاری تاکنون انجام شد؛

رفع تصرف غیرقانونی ۵۱ هزار هکتار از اراضی ملی در بندرانزلی

رفع تصرف غیرقانونی ۵۱ هزار هکتار از اراضی ملی در بندرانزلی

ایسنا/گیلان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندر انزلی گفت: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون به مقدار تقریبی ۵۱ هزار متر مربع اراضی ملی و جنگلی، اراضی مستحدثه حاشیه تالاب و اراضی ساحلی تصرف غیرقانونی شده بود که برابر قانون با متصرفین برخورد و اراضی تصرفی آزادسازی و به دولت بازگردانده شد.

 رسول سهمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شهرستان بندرانزلی مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار را شامل می‌شود که علاوه بر دارا بودن اراضی ملی، مستثنیات و اراضی تالابی دارای خط ساحلی به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی سرمایه ملی است و متعلق به همه آحاد مردم و کشور است، یگان‌حفاظت اداره و گروه گشت ویژه حفاظت متشکل از همکاران به صورت شبانه روزی گشت‌زنی کرده و از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت می‌کنند.

وی افزود: در شهرستان بندرانزلی با حمایت ریاست محترم کمیته صیانت از اراضی ملی همچنین دادستان محترم عمومی شهرستان و همکاری ضابطین قضایی عام از تصرفات جلوگیری و با متصرفین برخورد قانونی می‌شود.

سهمانی با اشاره به اینکه طبق قانون هر کس به قصد تصرف به منابع ملی مذکور در ماده یک قانون ملی شدن جنگل‌های کشور تجاوز کند به یک تا سه سال حبس تأدیبی ‌محکوم خواهد شد، گفت: برابر تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مکلف است به وسیله گارد جنگل و مأموران (درحال حاضر مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی) خود به محض اطلاع از تصرفات غیر مجاز اراضی ملی رفع تصرف کرده و گزارش اقدامات به محضر دادستان شهرستان ارسال و متخلف یا متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و این موجب بازدارندگی و جلو گیری از تکرار جرم می‌شود.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندر انزلی تاکید کرد: در ماده یک قانون ملی شدن جنگلهای کشور مصوب ( ۱۳۴۱/۱۰/۲۷ هیأت‌وزیران) صراحتا اعلام می‌دارد: از تاریخ تصویب این قانون، عرصه و اعیانی همه جنگل‌ها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جزء اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است ولو اینکه قبل از این تاریخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند.

سهمانی در خصوص اراضی تصرفی، گفت: اراضی مشمول قانون فوق الذکر که به وسیله متصرف اعم از حقوقی یا حقیقی بصورت غیر قانونی تصرف شود را اراضی تصرفی می‌گویند.

وی با اشاره به شیوه های مختلف مطلع شدن از تصرفات اراضی ملی، افزود: حضور و نقش پر رنگ مامورین یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان به صورت شبانه روزی در عرصه های اراضی ملی و برخورد با متصرفین اموال دولت و استفاده از پتانسیل همیار طبیعت در هر منطقه، همکاری و حمایت مردم طبیعت دوست و حافظان افتخاری همیار طبیعت، ۲ سامانه‌ و شماره تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ آماده دریافت گزارش‌ های مردمی از وقوع تخلف‌ های احتمالی یا وقوع آتش در عرصه‌ های مختلف منابع طبیعی است.

سهمانی تصریح کرد: ضمن اینکه سامانه شکایات از منابع طبیعی در میز خدمت الکترونیکی سازمان منابع طبیعی به نشانی اینترنتی frw.ir شرایطی را فراهم کرده تا مردم بدون حضور در اداره کل یا ادارات شهرستان‌ ها، بتوانند شکایات و اعتراضات خود را در بستر دولت الکترونیک پیگیری کنند. با این حال، سازمان منابع طبیعی، امکان ثبت درخواست، از طریق تلفن شکایات و بازرسی و حراست از منابع طبیعی کل کشور برای گزارش تخلفات را نیز برای ملت شریف فراهم کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه دهیاری‌ها نقش به سزایی در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی کشور با توجه به حضور دائم در روستا و امکان جلب مشارکت های مردمی دارند، تاکید کرد: نقش آفرینی دهیاران در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در قالب تفاهم نامه با سازمان دهیاری ها و شهرداری‌های وزارت کشور انجام شده است.

وی افزود: این برنامه با توجه به تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی و با همکاری سازمان منابع طبیعی کشور تهیه شده و مهم ترین بخش این برنامه ها شامل هدایت دهیاری‌ها به سوی جلب مشارکت عمومی، فرهنگ سازی و آموزش برای حفظ و احیای منابع طبیعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha