• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403042014448
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

رتبه اول گیلان در تولید بلوبری/ صدور اخطار برای ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارها

رتبه اول گیلان در تولید بلوبری/ صدور اخطار برای ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارها

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به رتبه اول استان در تولید متمرکز بلوبری در کشور، یادآور شد: بلوبری در یک عرصه ۲۵ هکتاری در شهرستان بندرانزلی تولید می‌شود و رویکرد صادراتی دارد.

صالح محمدی امروز، ۲۰ تیرماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به توانمندی‌های بالای استان گیلان در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: گیلان یکی از استان‌های تاثیرگذار و جزو ۱۰ استان برتر در بخش کشاورزی است و محصولات استراتژیک را تولید می‌کند و در ۲۰ محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا پنجم کشور را دارد.

وی وسعت گیلان را یک درصد مساحت کشور دانست و افزود: تولید محصولات کشاورزی در استان گیلان بیش از ۳.۵ میلیون تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصاد کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و تشکیل زنجیره‌های ارزش، تصریح کرد: به دنبال تقویت اقتصاد سبز در گیلان و افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده هستیم.

محمدی اقتصاد دریامحور را تکلیف ملی استان گیلان در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» دانست و اضافه کرد: استان‌های ساحلی از جمله گیلان ظرفیت ویژه‌ای در بخش صید و صیادی و آبزی پروری و فرآورده‌های جانبی محصولات شیلاتی و دریایی دارند که صادرات محور و مورد توجه بسیاری از کشورهای همسایه از جمله روسیه است.

وی با بیان اینکه بعد از ۶۰ سال اجرای قانون رفع تداخل اراضی کشاورزی را در دستور کار داریم، یادآور شد: شاهد منازعات بین مردم با مردم و مردم با دولت و دولت با مردم بودیم و لذا رفع تداخل را در دولت سیزدهم آغاز کردیم و از ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مشمول استان، رفع تداخل ۲۱۸ هزار هکتار انجام شد و برای بیش از ۶۰۰۰ هکتار از اراضی ملی در اختیار منابع طبیعی به نفع مردم صدور سند را انجام دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کاشت مردمی یک میلیارد درخت را از برنامه‌های مهم استان و کشور دانست و متذکر شد: امروزه با تولید کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی های هوا مواجه هستیم که ضرورت ایجاد و حفظ فضای سبز را نشان می‌دهد؛ طرح مذکور با هدایت های رهبر انقلاب از سال گذشته آغاز شد و استان گیلان نیز پرچمدار آن است و هم در تولید نهال و هم در تامین نهال مورد نیاز سایر استان‌ها عملکرد خوبی داریم.

وی بیش از ۸۰ درصد صنعت طیور استان را در قالب زنجیره ارزش دانست و بیان کرد: از تولید روزانه ۵۵۰ تن گوشت مرغ گرم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۰۰ تن رسیدیم و با توجه به مجوزهای صار شده و تشویق سرمایه گذاری در این بخش، تا پایان سال از ۱۵۰۰ تن عبور خواهیم کرد.

محمدی با بیان اینکه سه سال آبی سخت را پشت سر گذاشتیم و برای نخستین بار در سابقه ۱۸ ساله سد سفیدرود ذخیره کمتر از یک میلیارد مترمکعب را تجربه کردیم، گفت: با تشکیل شورای حفاظت آب استان، تقویم زراعی را در دستور کار قرار دادیم و از منابع آب موجود استفاده هوشمندانه کردیم و شخم و نشاء و رهاسازی آب سد طبق برنامه پیش رفت و خوشبختانه شاهد انطباق ۸۵ درصدی کشاورزان با تقویم زراعی سال جاری هستیم.

وی ماهیان خاویاری، زراعت چوب، صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه زیتون و کیوی، پرورش گاومیش و زنبور عسل و گیاهان دارویی را جزو فرصت‌های سرمایه گذاری گیلان دانست و تاکید کرد: سالانه بیش از ۹۶۰۰ تن گیاه دارویی در گیلان تولید می شود و در بخش صید و صیادی نیز از تولید ۵۲ هزار تنی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۴ هزار تن رسیدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رتبه اول استان در تولید متمرکز بلوبری در کشور، یادآور شد: بلوبری در یک عرصه ۲۵ هکتاری در شهرستان بندرانزلی تولید می‌شود و رویکرد صادراتی دارد.

محمدی با تاکید بر لزوم فعال سازی واحدهای دامی کوچک با کمک ستاد اجرایی و کمیته امداد، عنوان کرد: به دنبال متناسب سازی قیمت گوشت قرمز هستیم، زیراخروج دام و حذف دام‌های مولد طی سنوات گذشته موجب کاهش تولید و افزایش قیمت گوشت قرمز شد؛ توزیع گوشت گرم و منجمد وارداتی با قیمت ۲۹۹ هزار تومان را در دستور کار داریم و به زودی توزیع آن را افزایش می دهیم.

وی در ادامه به تولید برنج «ICM» در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان با مشارکت ۸۷۱ کشاورز خبر داد و تصریح کرد: تولید برنج «ICM» در بسیاری از کشورهای برنج خیز رواج دارد و این محصول سالم که با حداقل مصرف نهاده ها تولید می شود، امسال با همین نام به بازار می آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پایان از همکاری استانداری و دستگاه قضا جهت جلوگیری از «نکاشت» ماندن اراضی شالیزاری خریداری شده توسط افراد غیر بومی خبر داد و خاطرنشان کرد: غیر بومی ها که شالیزارها را خریداری کرده‌اند نباید زمین را نکاشت باقی بگذارند و پس از سه سال متولی، به افراد دیگر جهت کاشت واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان «نکاشت» بوده و اخطار دریافت می کنند، گفت: براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با همکاری دستگاه قضا، شالیزارهای کشت نشده به متقاضیان کشت واگذار و سهم مالک در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۱

برای چی اخطار الگی میدین که جلوی تولید داخلی و فراورده های خوب کشت کاران گیلانی رو بگیرید