• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403042014332
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

در توافق‌نامه معاونت علمی ریاست‌جمهوری و استانداری ترسیم شد

محورهای توسعه دانش‌بنیان‌ها در اصفهان/مسؤولیت استانداری در قبال زنجیره‌های ارزش بومی

محورهای توسعه دانش‌بنیان‌ها در اصفهان/مسؤولیت استانداری در قبال زنجیره‌های ارزش بومی

توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و استانداری اصفهان با هدف ارتقای شرکت‌ها و زیست‌بوم دانش‌بنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالش‌های استان با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های فناورانه و صنعتی موجود در آن امضا شد.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری اصفهان در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با هدف همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به نمایندگی روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور و استانداری اصفهان به نمایندگی سید رضا مرتضوی به عنوان استاندار اصفهان و محمدتقی نقدعلی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان منعقد شد.

موضوع این توافق‌نامه، همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان با رویکرد ارتقای شرکت‌ها و زیست‌بوم دانش‌بنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالش‌های استان با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های فناورانه و صنعتی موجود در استان است.

تعریف پروژه‌های کلان و ایجاد کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای صنعتی به‌ویژه گلوگاه‌های فناورانه و کاهش ارزبری در سطح استان، رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان و جهت‌دهی آنها به رفع نیازها و چالش‌های استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی استان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان به منظور کاهش خام‌فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر از اهداف مندرج در این توافق‌نامه است.

از سیاست‌های اصلی این همکاری مشترک همچنین می‌توان به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت صنایع فولادی، نفت و انرژی، لوازم خانگی، فناوری زیستی و سلامت، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و گردشگری، اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش صنایع فولادی، نفت و انرژی در برنامه‌های استان و توجه به حل چالش‌های زیست محیطی استان به‌ویژه در حوزه تصفیه پساب صنعتی صنایع بزرگ اشاره کرد.  

بر اساس این توافق‌نامه، معاونت علمی ریاست‌جمهوری متعهد به حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان پیشران و همچنین تشکیل کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان با هدف رفع چالش‌ها و توسعه زنجیره‌های ارزش بومی و حوزه‌های اولویت‌دار استان، شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و  واحدهای فناور با توجه به نیازهای موجود در استان، حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیست بوم نوآوری و فناوری استان، حمایت از توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و توانمندسازی فعالان علمی، فناوری و صنعتی استان در این حوزه و ... شد.

شناسایی زنجیره‌های ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و تعیین موضوعات اولویت دار استان، حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان پیشران برای استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن، تجمیع تقاضا در خریدهای دولتی استان با اولویت‌دهی به خرید کالا و خدمات دانش‌بنیان، اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان برای افزایش سرمایه صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان و ... نیز بخشی از تعهدات استانداری اصفهان در این توافق‌نامه است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضاء و مبادله توافق‌نامه (چهارم تیرماه 1403) و اعتبار آن به مدت دو سال تعیین شده که در صورت توافق طرفین پس از مدت مذکور تمدید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha