• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403042014197
  • خبرنگار : 50046

اسب‌های خراسان شمالی بالاخره برای استان نام‌آوری می‌کنند؟

اسب‌های خراسان شمالی بالاخره برای استان نام‌آوری می‌کنند؟

ایسنا/خراسان شمالی ۱۲ سالش بود که سوارکاری را از «آلاشا» یاد گرفت، کمتر کسی است که نام آلاشا را در منطقه مرزی جرگلان نشنیده باشد، آلاشا نام یک نوع اسب است، اما چون همدم همیشگی‌اش اسب بود با آلاشا صدایش می‌زدند و نام واقعی‌اش قربان‌گلدی دهش بود که اکنون به رحمت خدا رفته است.

قربان گلدی پرورش دهنده و مربی اسب ترکمن بود و در جرگلان، بجنورد و مشهد افراد زیادی را برای سوارکاری آموزش داده بود که شاید یکی از بهترین کارآموزهایش پسرش بود و هم اکنون بیشتر از ۴۰ سال دارد و یکی از بهترین چابک سوارهای کورس‌های گنبد است که معمولا قهرمان این مسابقات است.

مالکان بهترین اسب‌های کورسی تمایلی به پرورش اسب های خود ندارند

اسب‌های خراسان شمالی بالاخره برای استان نام آوری می کنند؟

دهش که اکنون هم پرورش دهنده و هم چابک سوار است با حالتی که دیگر از گفتن حرف‌ها و درد و دل‌های تکراری خسته شده است، می‌گوید: تولیدکنندگان اسب ترکمن و چابک سواران بارها و بارها کمبود و نیازهای خود را گفته اند و قول‌هایی هم شنیده‌اند اما تاکنون چیزی ندیده‌ایم.

یکی از وزرا به عنوان نماینده رئیس جمهور در شهرستان راز و جرگلان در چند سال گذشته حضور پیدا کرد و در آنجا یکی از درخواست‌های مهم این مرزنشینان تکمیل پیست سوارکاری بود که قول پیگیری تکمیل این پروژه را داد اما کار به جایی نرسید.

او که از هزینه‌های خیلی بالای پرورش گلایه می‌کند، می‌گوید: هزینه تهیه آذوقه اسب برای تولیدکننده سر به فلک کشیده و این باعث می‌شود که هم با مالک اسب فشار بیاید و هم به پرورش دهنده اسب.

دهش درحالیکه در حال پیاده روی اسب و آماده سازی او برای مسابقات کورس گنبد است، ادامه می‌دهد: برای اینکه یک سر اسب تبدیل به یک اسب کورسی و برای حضور در مسابقات آماده شود باید به اندازه کافی به آن رسیدگی و تقویت شود. در حال حاضر تعدادی از مالکان جرگلانی بهترین اسب کورس را دارند اما به علت هزینه بالای آذوقه ترجیح می‌دهند تا آن را به صورت معمولی نگه دارند.

اگر تولیدکننده یک اسب خوب داشته باشد آن اسب خوب باعث می‌شود تا چابک سوار نیز به خوبی ارز اندام کند و قهرمان کورس‌ها شود.

چابک سواران خراسان شمالی همچنان محروم از داشتن یک پیست سوارکاری

اسب‌های خراسان شمالی بالاخره برای استان نام آوری می کنند؟

دهش که یکی از قهرمان‌های کورس سوارکاری در گنبد است، می‌گوید: چابک سواران خراسان شمالی همچنان قهرمان کورس‌های گنبد و آق قلا هستند و همچنان ما در داخل استان از یک پیست سوارکاری استاندارد محروم هستیم. اگر پیست سوارکاری در این استان ساخته شود تعداد مسابقات چابک سواری برگزار شده نیز بیشتر می‌شود و در این صورت هم حال چابک سوار بهتر می‌شود و هم مالک اسب.

در حال حاضر اگر چابک سوار در کورس قهرمان شود ۱۰ درصد از جایزه را از آن خود می‌کند اما این در حالی است که حتما برنده شود. چابک سوارهای خراسان شمالی هیچ مکانی برای اقامت در استان گلستان ندارند و مجبور هستند چند روزی را در چادر اقامت داشته باشند و یا آلاچیقی را اجاره کنند اما هزینه اجاره‌ها نسبت به چند سال گذشته بسیار بالا رفته و ما با این درآمد به سختی مخارج زندگی را تامین می‌کنیم.

چابک سوارها برای کسب درآمدی بیشتر مجبور هستند تا هزینه حمل و نقل اسب ها از جرگلان به استان گلستان را به دوش بکشند و فشار زیادی را به خود وارد کنند تا آن اسب برنده مسابقه شود و ۱۰ درصد جایزه را از آن خود کنند.

خدا را شکر که پیست‌های استان گلستان برای ما وجود دارند

خدا را شکر می‌کنیم که دو پیست گنبد و آق قلا برای ما که کارمان چابک سواری است، وجود دارد این را یزدانی یکی از پرورش دهندگان و چابک سواران اسب ترکمن می‌گوید و می‌افزاید: داشتن یک پیست سوارکاری در داخل استان از آرزوهای ما بود اما در زمان کرونا حتی به پیست‌های گنبد و آق قلا راضی شدیم چونکه در آن زمان مسابقات تعطیل شدند و ما مجبور شدیم به جرگلان برگردیم بدون هیچ بیمه و هیچ تخصص دیگر. در زمان کرونا به سختی روزگار گذراندیم و الان که به آن زمان نگاه می‌کنیم خدا رو شکر می‌کنیم که حداقل یک مکانی برای کسب درآمد حتی حداقل وجود دارد.

امکان استفاده از پیست سوارکاری بجنورد در صورت تکمیل فاز دوم آن

محمد تقی ولیان رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی نیز از تلاش برای تکمیل پیست در حال ساخت در تخته ارکان بجنورد می دهد و می‌گوید: این پیست در زمینی با مساحت ۴۰ هکتار در چند فاز در حال ساخت است که فاز اول آن خاک ریزی بوده و تمام شده است.

فاز دوم این پروژه گاردگذاری و جدول کشی بوده که با پیمانکار قرار داد منعقد شده و هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. لوله‌های استفاده شده در گاردگذاری از جنس پلاستیک فشرده است و به اسب و چابک سوار آسیبی وارد نمی‌شود.

اگر این فاز تکمیل شود امکان برپایی مسابقات کورس وجود دارد، این را ولیان می‌گوید و ادامه‌می دهد: فاز سوم ساخت جایگاه تماشاچی و ... است.

خراسان شمالی دارای ۲۰۰۰ سر اسب ترکمن است که ۵۰۰ تا ۶۰۰ سر از این تعداد اسب‌های کورسی هستند  و ۳۰ تا ۳۵ چابک سوار در این استان فعالیت می کنند که البته تعدادی از چابک سواران نیز در استان گلستان مشغول به کار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha