• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042014013
  • خبرنگار : 50355

کارشناس ارشد علوم شناختی، خلاقیت و طراحی:

اوقات فراغت فرصت مناسبی برای تربیت تفکر خلاق است

اوقات فراغت فرصت مناسبی برای تربیت تفکر خلاق است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد علوم شناختی، خلاقیت و طراحی با بیان اینکه بهترین سن برای پرورش خلاقیت، سنین کودکی و نوجوانی است، گفت: اوقات فراغت فرصتی مناسب برای یادگیری و تربیت تفکر خلاق است.

مهدیا مصباحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعریف خلاقیت قلمرو وسیعی را در بر می‌گیرد؛ دیکشنری مارین وبستر، صفت خلاقیت را داشتن نیرو و توانایی خلق کردن تعریف می‌کند.

وی افزود: این توانایی می‌تواند در خلق یک اثر ادبی و هنری یا شکلی از بیان و بروز در هر قالب از جمله متن و سخن، تدریس، راه حل، فکر و ایده، محصول و خدمات، صنایع و اقتصاد خلاق، اختراع، نوآوری و کارآفرینی و... بروز و ظهور پیدا کند.

مصباحی اظهار کرد: سن یکی از متغیرهای تحولی خلاقیت است و محققین معتقدند بهترین سن برای پرورش و پربارسازی درونی خلاقیت در سنین کودکی و نوجوانی است.

این کارشناس ارشد علوم شناختی خلاقیت و طراحی افزود: بروز خلاقیت و مرحله پربارسازی بیرونی در سنین جوانی و میانسالی اتفاق می‌افتد؛ از سن ۶٠ سالگی به بالا، سن خودارزیابی خلاق است و به طور کلی دوران کودکی و نوجوانی سرآغاز خلاقیت است و با افزایش سن و تجربه زیستی، روند افزایشی و تدریجی خلاقیت اوج می‌گیرد.

مصباحی با بیان اینکه اوقات فراغت فرصت مناسبی برای یادگیری و تربیت تفکر خلاق است، خاطرنشان کرد: استفاده از برنامه‌های آموزشی خلاقیت، افزایش توانایی‌های شناختی مانند تفکر خلاق و روش‌های حل مسأله، یادگیری تکنیک‌ها و مدل‌های خلاقیت و پرداختن به فعالیت‌های هنری می‌تواند در پرورش خلاقیت افراد موثر باشد.

وی تأکید کرد: والدین و خانواده‌ها باید در پرورش نسل آینده به تغییرات شگرف تکنولوژی، تغییرات شغل، کارآفرینی و نیازهای جدید کارفرمایان به نیروی کار خلاق، توجه کرده و از فرصت‌های آموزشی برای تقویت مهارت خلاقیت در فرزندانشان استفاده کنند.

مصباحی در رابطه با عوامل موثر بر خلاقیت افزود: عوامل موثر بر خلاقیت شامل عوامل فردی و گروهی است، عوامل شخصیتی، ذهنی، شناختی تفکر، تصمیم گیری، حل مسئله، دانش و انگیزش از جمله منابع و عوامل فردی خلاقیت است. تیم و گروه خلاق، محیط، مراکز آموزشی، جوامع، زیست‌بوم و اکوسیستم‌های خلاق  نیز از جمله عوامل گروهی تاثیر گذار بر شکل گیری و توسعه خلاقیت است.

این کارشناس ارشد علوم شناختی خلاقیت و طراحی  یادآور شد: برخلاف باورهای غلط منسوخ که خلاقیت را فقط امری فطری، ذاتی و الهی معرفی کرده‌اند، بر اساس یافته‌های جدید محققین و اندیشمندان، خلاقیت مهارت و توانایی اکتسابی است که با آموزش و کسب دانش، تمرین و تکرار، تقویت استعداد، قابل پرورش و ظهور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha