• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403042013890
  • خبرنگار : 71415

کیشیدا: ژاپن باید روابطش با ناتو را تقویت کند

کیشیدا: ژاپن باید روابطش با ناتو را تقویت کند

نخست وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای گفت کشورش به دلیل تعمیق همکاری‌های نظامی روسیه با کره شمالی و در هم تنیده‌ شدن هر چه بیشتر تهدیدات امنیتی منطقه‌ای نیاز به برقراری روابط نزدیک‌تر با ائتلاف ناتو دارد.

به گزارش ایسنا، «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «رویترز» در آستانه شرکتش در یک اجلاس ناتو در شهر واشنگتن دی.سی به شکل غیرمستقیم و بدون ذکر نام چین نسبت به این ادعا که پکن به مسکو در جریان جنگ اوکراین کمک کرده اظهار نگرانی کرد.

کیشیدا ادعا کرد: «امنیت یورو-آتلانتیک و هند-اقیانوسیه تفکیک ناپذیر است و تهاجم روسیه علیه اوکراین و تعمیق همکاری نظامی آن با کره شمالی به شکل قاطعی این موضوع را یادآور می‌شوند.»

او بیان داشت: «ژاپن مصم به تقویت همکاری خود با ناتو و شرکایش است.»

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: «جهان نباید تلاش‌های برخی کشورها به منظور مختل ساختن نظم جا افتاده بین‌المللی را تحمل کند و فردا شرق آسیا ممکن است وضعیت اوکراین امروز را پیدا کند.»

او خواستار همکاری به منظور تقابل با تهدیدات امنیتی جدید که از مرزهای جغرافیایی فراتر می‌روند همچون حملات سایبری و نبرد در فضا شد.

کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند به همراه ژاپن چهار کشور حوزه هند-اقیانوسیه هستند که در اجلاس سران ناتو در بازه ۱۰-۱۱ ژوئیه در واشنگتن دی.سی شرکت می‌کنند.

«یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی اخیرا در مصاحبه‌ای به رویترز گفت قصد بحث در مورد تهدید ادعایی ناشی از تعمیق روابط پیونگ یانگ و مسکو برای اروپا را دارد.

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی ماه گذشته میلادی یک پیمان دفاعی ۲ جانبه را با روسیه در ضمن اولین سفر «ولادیمیر پوتین» در ۲۴ سال گذشته به کشورش امضا کرده و به ابراز «حمایت کامل» از جنگ روسیه در اوکراین پرداخت.

آمریکا و متحدانش ادعا کرده‌اند پیونگ یانگ به روسیه موشک‌های بالستیک و گلوله‌های توپ برای استفاده در جنگ اوکراین داده و آنها این نگرانی را دارند که روسیه در ازایش از برنامه موشک‌های هسته‌ای کره شمالی حمایت کند.

واشنگتن همچنین مدعی شده که چین در حال عرضه فن‌آوری‌های موشکی و پهپادی، تصاویر ماهواره‌ای و ابزار آلات ماشینی به روسیه است که هر چند در سطح کمک‌های کشنده قرار نمی‌گیرند اما کمک به تقویت ارتش روسیه برای تداوم جنگ اوکراین به حساب می‌آیند. پکن تاکید کرده که هیچ گونه تسلیحاتی به هیچ طرف جنگ اوکراین نداده است.

کیشیدا در مصاحبه با رویترز بدون ذکر مستقیم نام چین ادعا کرد «برخی کشورها» به انتقال دادن کالاهای دارای کاربری ۲ گانه نظامی-غیرنظامی به روسیه که به عنوان یک «شریان حیاتی» در جنگ اوکراین عمل کرده، پرداخته‌اند.

او گفت: «لازم است با یک چنین وضعیت‌هایی به شیوه‌ای استراتژیک و چندجانبه برخورد شده و به آنها یک دیدگاه فراگیر داشت؛ دیدگاهی که طیف کامل بازیگران بین‌المللی را که به تلاش روسیه برای تغییر دادن وضع موجود با توسل به زور دامن می‌زنند، در نظر بگیرد.»

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: «مرز جغرافیایی میان یورو-آتلانتیک و هند-اقیانوسیه دیگر برای حراست از امنیت و صلح جهانی اهمیت ندارد. ژاپن و شرکایش در حوزه هند-اقیانوسیه می‌توانند از این جهت می‌توانند نقش بزرگی به نفع متحدان ناتو ایفا کنند.»

به نوشته رویترز، ژاپن به این دلیل که به مدت چند دهه خط مشی صلح طلبی را بعد از جنگ جهانی دوم داشته کمک مرگبار به اوکراین نداده است.

این کشور به کی‌یف کمک‌های مالی را عرضه کرده و همچنین در صندوق ائتلاف ناتو مخصوص عرصه تجهیزات غیرکشنده به اوکراین همچون سامانه‌های ضد پهپاد مشارکت داشته است.

نخست وزیر ژاپن گفت: «اجلاس ناتو فرصتی برای  ژاپن، آمریکا و دیگر متحدان این ائتلاف است تا با چالش‌های کنونی علیه نظم بین‌المللی مقابله کرده و بر ارزش‌ها و اصولی که به صلح و سعادت جهانی شکل داده تاکید مجدد کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha