• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403042013799
  • خبرنگار : 71516

فشار نظامی تل‌آویو بر حماس برای گرفتن امتیازات بیشتر و کارشکنی در مذاکرات

فشار نظامی تل‌آویو بر حماس برای گرفتن امتیازات بیشتر و کارشکنی در مذاکرات

هم‌زمان با نرمش و انعطافی که جنبش حماس در قبال طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس در غزه نشان داد، رژیم صهیونیستی تجاوز زمینی و هوایی خود به نوار غزه را شدت بخشید؛ اقدامی که فلسطینی‌ها آن را فشار نظامی اضافی و عمدی برای ناکام گذاشتن مذاکرات غزه و کارشکنی در آن یا گرفتن امتیازات بیشتر از جنبش حماس می‌دانند.

به گزارش ایسنا، از زمان تحرکات جدید میانجی‌ها و موافقت حماس با «پیشنهاد جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره آتش‌بس غزه و واکنش سرد و مبهم رژیم صهیونیستی در قبال این پیشنهاد، ارتش این رژیم فعالیت میدانی خود را به صورت جنون‌آمیزی افزایش داده و به دنبال احیای مذاکرات غزه شدیدترین حملات هوایی و زمینی را در شهر غزه انجام داد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قبل از اینکه مذاکرات غزه از سر گرفته شود، موانع جدیدی را در برابر معامله تبادل اسرا و آتش‌بس قرار داد. هم‌زمان نیروهای رژیم صهیونیستی تجاوزات خود را در مناطق مختلف استان غزه افزایش داده و سناریوی کوچاندن فلسطینی‌ها را مجددا احیا کردند.

کوچاندن فلسطینی‌ها همچنان بخشی از سیاست رژیم صهیونیستی برای تعامل با حوادث کنونی در غزه است.

رژیم اشغالگر طی ۲ روز اخیر بقیه فلسطینی‌ها در شمال نوار غزه را چه از طریق تماس‌ها و تهدیدهای علنی و چه با زور از طریق عملیات نظامی گسترده مجبور کرد به مرکز و جنوب بروند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه درخواست‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای انتقال از شهر غزه به جنوب آن را به منزله کشاندن فلسطینی‌ها به دام مرگ، قتل و اعدام‌های میدانی دانست.

با افزایش فشار نظامی و گسترش حملات، جنبش حماس اعلام کرد «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با میانجی‌ها تماس برقرار کرده و نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار اوضاع غزه هشدار داده است.

هنیه همچنین گفت این مسأله می‌تواند روند مذاکرات را به نقطه صفر بازگرداند. وی نتانیاهو و ارتش وی را مسوول فروپاشی این روند دانست.

در این راستا «جهاد طاها» سخنگوی حماس به به العربی الجدید گفت: رژیم اشغالگر برای فشار بر مقاومت در زمانی تلاش می‌کند که در تحقق اهداف خود در جنگ غزه شکست خورده است و فکر می‌کند که از طریق فشار نظامی می‌تواند اهداف خود را درباره آزادی اسرا یا نابودی مقاومت یا اشغال نوار غزه و تحمیل پروژه‌های خود بر فلسطینی‌ها به ویژه پروژه‌های سیاسی که درباره آن صحبت می‌کند، محقق کند. تمام این تلاش‌ها به شکست منجر خواهد شد و سیاست فشار بر مقاومت برای تحمیل دستور کارها موفق نخواهد شد. گروه‌ه‌های مقاومت و در راس آن حماس موضع ملی دارند که آن را به میانجی‌ها اعلام کرده‌اند.

وی تاکید کرد مقاومت و رهبری حماس در مقابل جنایت‌های روزانه رژیم صهیونیستی علیه آوارگان و کوچاندن آنها و هدف قرار دادن چادرها ساکت نخواهد نشست. جهاد طه گفت: نتانیاهو مسوول این وضعیت است چرا که می‌داند رسیدن به هرگونه توافقی به معنای پایان حیات سیاسی وی است.

وی گفت: اگر آمریکا جدی است پس باید به همراه جامعه بین‌المللی بر رژیم اشغالگر برای رسیدن به توافق و پایان جنگ فشار بیاورند.

در این راستا «ابراهیم المدهون» تحلیلگر سیاسی به العربی الجدید گفت: فشار نظامی اسرائیل در راستای فشار در مذاکرات غزه است اما حقیقت واضح این است که رژیم اشغالگر طرحی هدفمند را پیش می‌برد و سیاستش طولانی کردن جنگ و ترور تعداد بیشتری از کادرهای حماس و ملت فلسطین است. رژیم اشغالگر به دنبال یک عملیات انتقام‌جویانه طولانی‌مدت است و همچنان هدف کوچاندن را در نظر دارد. رژیم اشغالگر مذاکرات غزه را ابزاری برای ادامه طرح انتقام‌جویانه علیه فلسطینی‌ها می‌داند. هرچه حماس انعطاف و نرمش نشان بدهد، یا حتی امتیازهایی بدهد، نتانیاهو به دنبال توقف جنگ نیست، بلکه به دنبال ادامه فشار برای آزادی اسرا بدون هیچگونه شروطی است. هرچه حماس بیشتر با میانجی‌ها به تفاهم برسد، رژیم اشغالگر موضع خود را سخت‌تر کرده و خواسته‌هایش را بیشتر می‌کند. مذاکرات هدفی برای رژیم اشغالگر است، نه وسیله‌ای برای رسیدن به توافق.

وی افزود: رژیم اشغالگر احتمالا به تجاوز خود و افزایش حملاتش به شکل گسترده طی ۲ هفته آینده برای ممانعت از رسیدن به یک توافق ادامه می‌دهد. میانجی‌ها باید نقشی در افشا و ممانعت از اجرای طرح اسرائیل داشته باشند. حماس باید در سایه وحشی‌گری اسرائیل با ادامه مذاکرات مخالفت کند.

المدهون گفت: باید یک اقدام منطقه‌ای و عربی برای فشار بر رژیم اشغالگر وجود داشته باشد چرا که ادامه تجاوز تمام منطقه را در معرض خطر و انفجار قرار می‌دهد و اگر اکنون این مساله حل نشود ما شاهد مرحله خطرناکی خواهیم بود که احتمالا منجر به درگیری منطقه‌ای یا گسترده‌تر از آن خواهد شد.

در این راستا گروه‌های فلسطینی نسبت به تحمیل کوچاندن اجباری ساکنان شهر غزه هشدار دادند و تاکید کردند ادامه فشار نظامی بر غیرنظامیان و کشتارهای هولناک نشان‌دهنده نیت سوء نتانیاهو و کابینه فاشیست وی در قبال تلاش‌های میانجی‌ها در قطر و مصر برای رسیدن به آتش‌بس است.

کمیته گروه‌های ملی و اسلامی در غزه هشدار دادند که نباید با میزان خطر تشدید جنگ نسل‌کشی به‌ویژه در محله‌های شهر غزه با سستی برخورد کرد چرا که هدف از این اقدام کوچاندن ساکنان غزه به جنوب برای اخراج آنها به خارج از وطن است.

این کمیته‌ها از میانجی‌ها خواستند تا برای پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی مداخله فوری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha