• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403042013775
  • خبرنگار : 50004

گلخانه درون مدرسه‌ای هریس، مسیری سبز برای ورود دانش‌آموزان به بازار کار

گلخانه درون مدرسه‌ای هریس، مسیری سبز برای ورود دانش‌آموزان به بازار کار

ایسنا/آذربایجان شرقی هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای سال‌هاست که به عنوان راهی برای ورود به بازار کار و تربیت نیروی انسانی متخصص تبدیل شده و سیاست‌ توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های فنکا (فنی و حرفه‌ای و کار و دانش) در دستور کار دستگاه تعلیم و تربیت قرار گرفته و بر همین اساس؛ امسال مقرر شده است که ۴۳/۱۱ درصد از دانش‌آموزان استان آذربایجان شرقی به سمت رشته‌های فنکا هدایت شوند.

برخلاف تصور عموم، مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های بسیار موفقی در این زمینه وجود دارند که یکی از آن‌ها در منطقه هریس قرار دارد که با ایجاد مرکز کارآفرینی، موفق به افزایش ۲۰ درصدی جذب دانش‌آموزان منطقه به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای شده است.

مدیر مجتمع فنی و حرفه‌ای دولتی شهید قاسم هریسی در اقدامی ابتکاری، مجتمع کارآفرینی در درون مدرسه احداث کرده است که فعالیت‌های گلخانه‌ای آن، علاوه بر غنی‌سازی اوقات فراغت هنرجویان، سبب جذب بسیاری از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش شده است.

داود حاجی پور هریس، مدیر مجتمع فنی و حرفه‌ای شهید قاسم هریسی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: فضای حاکم بر هنرستان، فاقد از هرگونه روحیه نوآوری و خلاقیت بود و با شناختی که از روحیه همکاران و گرایش هنرآموزان داشتم، نیاز به حرکتی تازه و ایجاد نشاط و تحول و بیدار کردن حس نوآوری و تغییر در جهت حرکت به سوی تغییرات بود.

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته اکثر دانش‌آموزان منطقه، جذب رشته‌های نظری شده و استقبال چندانی از رشته‌های هنرستان نداشتند، از این رو لازم بود تحولی اساسی صورت پذیرد و نگرش‌ها در این مورد عوض شود تا هنرستان با توجه به آن همه امکانات و فضای بسیار بزرگ و همکاران متخصص در معرض دید قرار گرفته و اطلاعات لازم به اولیا و دانش‌آموزان داده شود.

وی در خصوص چگونگی ایجاد گلخانه درون مدرسه‌ای این مجموعه، می‌گوید: احداث مرکز کارآفرینی مجتمع شهید قاسم هریسی با محوریت احداث گلخانه در شورای آموزش و پرورش منطقه، تصویب و مجوزهای لازم از اداره مربوطه اخذ گردیده و این ایده مورد تصویب شورای مدرسه قرار گرفت.

وی، توسعه رشته‌های هنرستانی و بسترسازی مناسب و توسعه فضای کسب و کار و آشنایی با مراکز کارآفرینی و ایده‌های کارآفرینی، آشنایی هنرجویان با روش‌های درآمدزایی و آموزش مهارت‌های لازم در درس کارآفرینی هنرجویان، درآمدزایی برای هنرستان و غنی‌سازی اوقات فراغت هنرجویان بیتوته کننده و مشارکت آن‌ها در خدمات اجرایی گلخانه و افزایش روحیه و کار تیمی و مشارکت گروهی از اهداف اولیه اجرای این طرح، عنوان می‌کند.

سازه گلخانه مجتمع فنی و حرفه‌ای شهید قاسمی هریس که به تازگی مورد بازدید مدیرکل آموزش و پرورش استان قرار گرفت، در فضایی مناسب به متراژ ۱۵۰ متر احداث شده است که اعتبار سازه فلزی این گلخانه از محل مشارکت‌های مردمی و خیران به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تامین گردید و بقیه کارهای جانبی از قبیل سیم‌کشی و جوشکاری و سیستم آبیاری قطره‌ای، سیستم گرمایشی و تهویه و با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در خود مرکز و همکاری عوامل اجرایی و هنرجویان انجام یافته و تکمیل شده است.

حاجی‌پور با تشریح وضعیت بومی منطقه و تناسب طرح اجرا شده با مشاغل بومی، بیان می‌کند: شغل اصلی ساکنان منطقه، کشاورزی و دامداری بوده و اکثر هنرجویان، محدودیتی در داشتن زمین کشاورزی ندارند و با توجه به اینکه منطقه در زمینه فعالیت‌های گلخانه‌ای در استان پیشرو بوده و گلخانه‌های زیادی در شهرستان فعالیت دارند و تعدادی از هنرجویان عزیز در ایام تابستان در آن‌ها مشغول به کار بوده و کمک خرج خانواده هستند، ایده اولیه از آن‌ جا شروع شد که خود هنرجویان درهنرستان با این فضا آشنا شده و آموزش‌های اولیه را ببینند.

وی افزود: بیشتر خانه‌های روستایی و منطقه، فضای بزرگی دارند؛ بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند با آشنایی از این طرح، خود با احداث یک گلخانه مقیاس کوچک در خانه و یا زمین کشاورزی کمک خرج خانواده شده و در صورت دریافت وام نیز می‌توانند فضای کسب و کارشان را توسعه داده و در افزایش تولید محصولات گلخانه موثر باشند.

وی گفت: فعالیت‌های گلخانه‌ای در این مجتمع فنی‌وحرفه‌ای از شهریور ماه ۱۴۰۲ برای اولین بار با کاشت ۴۰۰ عدد نشاء خیار شروع شده و انجام امورات مرکز با فعالیت‌های گلخانه‌ای صورت گرفته و اولین محصول مرکز در دهم مهر ماه برداشته شده و زمینه‌ساز ایجاد فضای نشاط‌آور شده است.

او در این خصوص بیان کرد: این مرکز به صورت خودگردان اداره می‌شود. محصولات برداشتی به صورت برنامه‌ریزی شده در پانسیون مورد استفاده خوابگاه قرار می‌گرفت و بقیه صرف تامین هزینه‌های گلخانه و آشپزخانه می‌شد. با فعالیت هنرجویان عزیز در ساعات مربوط به درس سه ساعته کارآفرینی در گلخانه، دانش‌آموزان با فضای کسب کار آشنا شده و این امر باعث ترغیب آن‌ها به گسترش اشتغال‌زایی در خارج از مدرسه و فضای خانواده می‌شود. 

جذب مجدد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و مساعدت مالی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت نیز از دیگر مزایای احداث گلخانه در مجتمع فنی و حرفه‌ای شهید قاسمی هریس به شمار می‌آید. به گفته مدیر مجتمع، در مرحله اول و در مدت حدود دو و نیم ماه،  حدود ۱.۵ تن خیار برداشت شده است که با توجه به نیمه دوم سال و آب و هوای منطقه رقم خوبی بوده و در حال حاضر گلخانه به همت هنرجویان و همکاران مجتمع برای کاشت بعدی از اول بهمن ماه آماده سازی شده و انتظار می‌رود برداشت محصول در اوایل سال جدید (فروردین ماه 1404) شروع شود.

حاجی‌پور بیان می‌کند: با توجه به اینکه فضای گلخانه موجود قابل توسعه می‌باشد می‌توان در آینده با افزایش فضای موجود در مورد پرورش گیاهان دارویی و گل‌های طبیعی و تزئینی نیز کار کرد. به دنبال انجام فعالیت‌های ذکر شده، جذب هنرجو در این مجتمع نسبت به سنوات گذشته حدود ۲۰% افزایش داشته است.

باتوجه به وجود رشته الکتروتکنیک و برق صنعتی، راه‌اندازی کارگاه تخصصی تعمیرات لوازم خانگی و برقی و به کارگیری هنرجویان ماهر برای سفارشات تعمیرات لوازم برقی و طراحی تابلوهای برق از جمله برنامه‌ها و اهداف آتی این مجتمع است.

مدیر مجتمع در پایان بر لزوم حمایت مادی و اداری از چنین طرح‌های خلاقانه و تحول آفرین و حذف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دست و پاگیر تاکید و خاطرنشان می‌کند: امید است؛ با مساعدت مسئولان و تشویق همکاران پیشرو، انگیزه‌ها و دلگرمی‌های لازم را ایجاد شده و با رشد و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و تحول در نحوه اداره امورات هنرستان‌ها بتوانیم در ایجاد روحیه کارآفرینی و تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و لزوم توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق کم برخوردار، گام موثری برداشته باشیم.
 
مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص، می‌گوید: کمبود نیروی کار متخصص در فضای کسب و کار و نبود فضای اشتغال برای دانش‌آموختگان رشته‌های نظری، وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا طی سال‌های گذشته بر توزیع متوازن و جذب دانش‌آموزان به تحصیل در پایه دهم در رشته‌های فنکا متمرکز شود.

مسعود سعادتی، تحصیل در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش را از راه‌های مهارت آموزی و زود بازده به منظور ورود به بازار کار دانسته و بیان می‌کند: برخلاف تصور عموم و خانواده‌ها، مدارس فنکا محلی برای تحصیل دانش‌آموزانی با پایه‌های تحصیلی ضعیف نبوده و بسیاری از دانش‌آموزان ممتاز ما به دلیل علاقه به تحصیل در این رشته‌ها وارد هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای شده و به الگویی موفق برای سایر دانش‌آموزان مانند دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مجتمع فنی و حرفه‌ای شهید قاسم هریسی شده‌اند.

مدیر کل دستگاه تعلیم‌وتربیت استان آذربایجان شرقی، تجهیز هنرستان‌های تخصصی را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: تنها در طول دو سال گذشته اعتبارات بی‌سابقه‌ای به این حوزه تخصیص داده شده و تلاش برای راه اندازی هنرستان‌های جوار صنعت از دیگر اهداف وزارت آموزش و پرورش است که در صورت تحقق در استان ما نیز که یکی از استان‌های صنعتی مهم کشور به شمار می‌آید و بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز از این محل تامین می‌شود.

مجتمع فنی و حرفه‌ای شهید قاسم هریسی دارای ۳۸ نفرعوامل اجرایی، دبیر و هنرآموز و ۱۸۲ هنرجو و کارگاه‌های مجهز به تجهیزات رشته‌های مربوطه و چمن فوتبال، سالن والیبال، گلخانه، محیط کارآفرینی و خوابگاه جهت اسکان دانش آموزان روستایی است.

رشته‌های موجود در این مجموعه شامل رشته‌های الکترونیک، ساختمان، شبکه و نرم‌افزار در شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های تعمیر موتور خودرو و تابلوی برق صنعتی در شاخه کار و دانش است که مدیر این مجموعه که از سال ۱۳۸۰ تجربه مدیریتی دارد، معتقد است آموزش‌های هنرستان با توجه به نیاز مبرم کشور به تخصص و مهارت‌آموزی، سبب می‌شود دانش‌آموزان با آموزش‌های لازم حداقل یک مهارت را یاد گرفته و به عنوان نیروی کار ماهر،وارد بازار کار شوند.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha